نت عطر چیست؟ آموزش نحوه تشخیص انواع نت عطر، هرم بویایی و ویژگی آنها

بوی خوب، هدیه علم شیمی به انسان است. عطر بازتاب شخصیت ماست و انتخاب این ماده خوشبو، نیاز به دقت زیاد و امتحان کردن دارد. اگر می‌خواهید یک عطر مناسب داشته باشید که همیشه یادآور شما باشد، باید انواع نت عطر را به طور کامل یاد بگیرید. اما آیا می‌دانید نت عطر چیست؟ در مورد نحوه تشخیص نت عطر و ویژگی های آن ها اطلاعات لازم را دارید؟
جالب است بدانید که چه عواملی در انتخاب و خرید عطر موثر است! در این بخش از سری مطالب آموزشی مد و استایل از رسانه وقت مد (https://vaghtemod.ir/)، انواع نت عطر و راه های تشخیص آن را آموزش خواهیم دید. پس از مطالعه این آموزش، می‌توانید راحت تر و متناسب با سلیقه بویایی و شخصیتی خود، عطر مناسب را تشخیص دهید.

آیا با تاریخچه جالب پیدایش عطر و هرم بویایی آشنا هستید؟

در مطالب قبلی درباره تفاوت عطر و ادکلن توضیح دادیم، عطر؛ یک مایع خوشبو است که شامل ترکیبات با رایحه های معطر، همراه با تثبیت کننده ها و حلال ها که برای خوشبو کردن بدن، انواع لباس و حتی محیط زندگی استفاده می‌شود. تاریخ و مطالعات باستان شناسی، نشان داده که استفاده از این ماده خوشبو، مربوط به تمدن های اولیه بشری ست.
انسان همیشه به دنبال ایجاد حس خوب و تحریک احساس بویایی خود بوده است. عطر می‌تواند زیباترین خاطرات را با ایجاد حس خوش بویایی، برای شما ایجاد کند و یادآور شما باشد. شما میتوانید با انتخاب و خرید عطر مناسب و استفاده از آن در بهترین قسمت بدن برای عطر زدن، بهترین پرستیژ را داشته باشید.

راهنمای هرم بویایی یا نت عطر
در زمان خرید عطر، حتما باید به هرم بویایی یا نت عطر توجه کنید.

برای درک ساختار عطر، لازم است که با مفهوم هرم بویایی آشنا شویم که در قسمت پایین آن را به صورت کامل آموزش داده ایم.

بیشتر بدانید: 15 عطر و ادکلن مردانه معروف دنیا را بشناسید! با محبوب ترین ادکلن مردانه آشنا شوید.

هرم بویایی چیست؟ انواع نت عطر در هرم بویایی

هر کدام از انواع رایحه عطر؛ از یک اصل به نام هرم بویایی تشکیل شده است که خود به سه بخش نت ابتدایی، نت میانی و نت پایانی تقسیم می‌شود. به نقل از مجله sylvaine-delacourte، عطر ساز فرانسوی ژان کارل (Jean Carles) که وی را به نام پدر علم عطر شناسی نیز می‌شناسند، هرم بویایی را ابداع کرده است.

بوی یک عطر، به چندین قسمت به نام نت عطر تقسیم می‌شود. این ماده خوشبو با تبخیر شدن در طول زمان تکامل یافته و مجموعه ای از رایحه ها را به ما القا می‌کند. برای همین وقتی از یک عطر استفاده می‌کنید، در طی زمان، بوهای متفاوتی از آن به مشام شما می‌رسد که هر کدام، بیان کننده یک نت از آن است. از همین رو، قبل از خرید انواع عطر، توصیه می‌کنیم اطلاعات لازم درمورد نت های عطر و ویژگی های یک عطر خوب را در مجله وقت مد (https://vaghtemod.ir/) آموزش ببینید.

هرم بویایی یا هرم نت عطر که باید در زمان خرید عطر به آن توجه کرد
هرم بویایی یا هرم نت عطر که باید در زمان خرید عطر به آن توجه کرد

بر اساس میزان تبخیر اجزای تشکیل دهنده، هر عطر دارای نت های مختلفی است که هرم بویایی یک عطر را تشکیل می‌دهند. برای آموزش بیشتر، مطلب پر طرفدارترین و محبوبترین عطر و ادکلن زنانه را در رسانه وقت مد مشاهده کنید.

فراموش نکنید که عطر و ادکلن شما، می‌تواند خاطره خوش و یا امضا شما باشد.

مجله وقت مد

ویژگی های انواع نت عطر چیست؟ با خصویات نت های عطر و ادکلن آشنا شوید

هر نت از هرم بویایی؛ عمق هر بو، به موقعیت آن ها در هرم بویایی بستگی دارد. بویی که از هر عطر و ادکلن به مشام شما می‌رسد، بسته به زمان سپری شده از اسپری کردن آن، می‌تواند متفاوت باشد.

انواع نت عطر و ویژگی های آن ها
انواع نت عطر و ویژگی های آن ها

بیشتر بدانید: شلوار واید لگ (wide leg pants) چیست؟ شیک ترین انواع مدل وایدلگ ترند سال.

انواع نت عطر

  • نت ابتدایی (بالایی) که در راس هرم بویایی قرار دارد.
  • نت میانی (قلبی) که در مرکز هرم بویایی قرار گرفته است.
  • نت پایانی ( نت پایه) که در پایین هرم قرار می‌گیرد.

بیشتر بدانید: مانتو کفتان چیست؟ روش های ست کردن، انتخاب رنگ، انواع مدل مانتو کفتان شیک.

نت ابتدایی عطر(بالایی)، اولین بوی که پس از استفاده از عطر و ادکلن به مشام شما می رسد

به زبان ساده، نت ابتدایی یا بالایی، بویی است که از همان ابتدای اسپری کردن عطر و ادکلن، آن را حس می‌کنید. مولکول های تشکیل دهنده نت ابتدایی هر ادکلن و عطر، بسیار سبک هستند و بسیار سریع، تبخیر می‌شوند که این مهمترین ویژگی نت ابتدایی است.
برای همین، اولین بوی که حس می‌کنید، از نت ابتدایی ناشی می‌شود.

نت ابتدایی بسته به مواد تشکیل دهنده، معمولا ۱۰ الی ۱۵ دقیقه ماندگاری دارد. ویژگی بارز نت بالایی یا همان ابتدایی، این است که بوی آن تغییری نکرده و همیشه ثابت می‌ماند. بوی این بخش از هرم بویایی، تندتر از نت های بعدی است.
بخش ابتدایی هرم بویایی، از نت های معطر، رایحه های سبز و تازه مانند بوی مرکبات و گیاهان دارویی تشکیل شده که حس تازگی، نشاط، سرزندگی را در ما زنده می‌کند.

نت ابتدایی عطر(بالایی)، اولین بوی که پس از استفاده از عطر و ادکلن به مشام شما می رسد
نت ابتدایی عطر(بالایی)، اولین بوی که پس از استفاده از عطر و ادکلن به مشام شما می رسد

کاربرد اصلی نت ابتدایی در هر عطر؛ جلب توجه و تحریک حس بویایی افراد است.

بیشتر بدانید: 10 مورد عجیب از گران ترین عطر و ادکلن در دنیا.

نت میانی ( نت قلبی ) چیست؟

نت میانی که به نت قلبی و یا بدنه نیز مشهور است؛ در واقع بویی است که پس از تمام شدن نت ابتدایی، به مشامتان می‌رسد و شدت آن کمتر از نت بالایی است. به همین دلیل ماندگاری این بخش نت عطر، بیشتر بوده و برای چندین ساعت مشام بویایی ما را نوازش می‌کند.
شروع نت میانی معمولا از ۱۵ دقیقه دوم پس از اسپری کردن، روی پوست تا حدود ۱ الی ۳ ساعت بعد از آن، به مشام می‌رسد.
ماندگاری نت میانی معمولا سه ساعت بوده و بوی مشخص و اصلی عطر را تشکیل می‌دهد. به همین دلیل می‌توان گفت نت قلبی( میانی)، شخصیت عطر را می‌سازد.

نت میانی که به نت قلبی و یا بدنه نیز مشهور است؛ در واقع بویی است که پس از تمام شدن نت ابتدایی، به مشامتان می‌رسد
نت میانی که به نت قلبی و یا بدنه نیز مشهور است؛ در واقع بویی است که پس از تمام شدن نت ابتدایی، به مشامتان می‌رسد

بیشتر بدانید: بهترین ویتامین تقویت کننده مو کدام است؟.

نت قلبی یا نت میانی، شامل چه مواردی است؟

نت میانی؛ معمولا شامل رایحه گل، میوه یا ادویه جات تند است. نت بدنه (همان نت میانی)، باعث منسجم شدن نت‌های بالاتر و نت پایینی می‌شود. شدت حس بویایی در نت میانی، بیشتر است. بنابراین این نت، احساسات عمیق را در ما زنده می‌کند.

بیشتر بدانید: پر طرفدارترین و محبوبترین عطر و ادکلن زنانه.

نت پایانی (نت پایه) در هرم بویایی چیست؟

نت پایه (نت پایانی)؛ همان آخرین بویی است که از عطر به مشامتان می‌رسد. نت پایه یا نت پایانی به نسبت نت های دیگر، دیرتر تبخیر می‌شود. این فرایند می‌تواند چندین روز زمان ببرد. به زبان ساده، نت پایانی را می‌توان به یک ماده چسبنده بسیار موثر توصیف کرد که نقش یک تثبیت کننده را دارد و هدف اصلی آن، تثبیت عطر و ماندگاری بیشتر بوی آن است. به همین دلیل است که بوی عطر تا چند روز پس از استفاده، به مشام می‌رسد.

نت پایه (نت پایانی)؛ همان آخرین بویی است که از عطر به مشامتان می‌رسد
نت پایه (نت پایانی)؛ همان آخرین بویی است که از عطر به مشامتان می‌رسد

می‌توان گفت نت پایانی، از نت های قبلی حمایت کرده و رد بویایی یا خاطره ای از عطر را بجا می‌گذارد. اجزای اصلی تشکیل دهنده نت پایانی معمولا چوب صندل، وانیل، نعنای هندی، سدر، مشک و… می‌باشد.

بیشتر بدانید: محبوبترین و بهترین برند کفش دنیا (15مورد از تاپترین برند های کفش جهان).

آیا هرم بویایی در همه عطر ها وجود دارد؟

شاید پاسخ این سوال به نظر مثبت برسد، اما واقعیت این است که هرم بویایی، در همه عطرها وجود ندارد.
هرم بویایی، در عطر هایی وجود دارد که دست ساز باشد و از مواد و اسانس های طبیعی تشکیل شود. پس در انتخاب عطر بعدی خود به نت های بویایی بیشتر دقت کنید تا انتخاب آن آسانتر شود.

بیشتر بدانید: شیکترین گره کراوات کدام است!؟(با ویدیو).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *