آموزش نگهداری و مراقبت از پوست نرمال یا معمولی! با 8 تکنیک نگهداری از پوست نرمال آشنا شوید

کیفیت و نوع پوست؛ به ژنتیک، عوامل محیطی و سن بستگی دارد. پوست معمولی در میان انواع پوست خشک، چرب و مختلط، تقریبا پوستی سالم است. پوست معمولی یا نرمال؛ خاصیت ارتجاعی داشته و همواره نرم و لطیف می‌باشد. همچنین این نوع پوست گردش خون خوبی دارد. چه روش های برای نگهداری و مراقبت از پوست معمولی وجود دارد؟ تکنیک های نگهداری از پوست معمولی چیست؟
حتی پوست معمولی برای داشتن حفظ ظاهری سالم و جلوگیری از پیری زودرس، احتیاج به آب رسانی و نگهداری خواهد داشت. مراقبتهای لازم مانند محافظت در برابر آفتاب و پاکسازی ملایم، می‌تواند پوست صورت را سالم و درخشان کند. در این بخش از سری مطالب آموزشی نگهداری، مراقبت و سلامت و زیبایی پوست از مجله وقت مد (Vaghtemod.ir)، روش‌ها و اصول طلایی نگهداری و مراقبت از پوست معمولی و نرمال را به طور کامل، آموزش می‌دهیم.

روشهای نگهداری و مراقبت از پوست معمولی و نرمال

پوست معمولی نیز با وجود حساسیت کمتر، نیاز به مراقبت و پاکسازی روزانه و شبانه دارد. برای نگهداری و شستشوی ملایم به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • برای مراقبت از پوست معمولی (Normal skinمدت زمان حمام را محدود کنید و از آب ولرم استفاده نمایید. آب داغ و حمام طولانی مدت، چربیهای طبیعی پوست را از بین میبرد.
  • صابون ها و مواد شوینده قوی می‌توانند چربیها و سبوم طبیعی را از پوست پاک کنند. در عوض از پاک کننده های ملایم استفاده نمایید. (در مورد سبوم پوست و مو، در این مطلب بیشتر بخوانید.)
  • برای محافظت و نرم کردن پوست نرمال خود، قبل از اصلاح صورت از کرم، لوسیون یا ژل اصلاح استفاده کنید. در جهتی که مو رشد می‌کند، صورت خود را بند بیندازید. سری آموزش های زیبایی، سلامت و آرایش مو را مطالعه کنید.
نمونه ای از پوست صورت نرمال
مراقبت از پوست نرمال
  • پس از شستشو یا حمام کردن، پوست خود را به آرامی با حوله خشک کنید تا مقداری رطوبت روی پوست شما باقی بماند.
  • اگر از یک محصول مراقبت ویژه استفاده می‌کنید، باید قبل از استفاده از کرم روزانه، اجازه دهید تا چند دقیقه بماند و جذب شود. در صورتیکه پوست شما به هیچ محصول مراقبتی خاصی نیاز ندارد، کرم روز یا شب را باید مستقیماً روی صورت کاملاً تمیز خود ماساژ دهید.

برای آموزش روش ها و تکنیک های مهم و ضروری آرایش و زیبایی، به این بخش از مجله زیبایی وقت مد مراجعه کنید.

برای مراقبت و نگهداری از پوست معمولی و سالم، سیگار نکشید!

مصرف الکل و کشیدن سیگار باعث پیری زودرس پوست و ایجاد انواع چین و چروک پوست می‌شود. سیگار کشیدن، رگ‌های خونی کوچک در لایه بالایی پوست را باریک کرده و جریان خون را کاهش می‌دهد. در نتیجه پوست، رنگ پریده تر دیده می‌شود. همچنین سیگار، اکسیژن و مواد مغذی مهم برای پوست را نابود می‌کند.
به علاوه، سیگار کشیدن به کلاژن و الاستین پوست صورت؛ آسیب میرساند. در واقع، کلاژن به پوست خاصیت ارتجاعی و استحکام می‌بخشد. از طرفی دیگر، عمل مداوم دم و بازدم موقع سیگار کشیدن؛ میتواند در اطراف لب و پوست چروک ایجاد کند.
علاوه بر این، سیگار خطر ابتلا به سرطان پوستی را افزایش می‌دهد. چنانچه، سیگاری هستید، ترک آن به سلامتی و محافظت از پوست شما کمک می‌کند.

در مورد پوست و مراقبت از پوست بخوانید: انواع لکه پوست، با ویژگی ها و علت ایجاد لک پوست آشنا شوید.

برای مراقبت از پوست نرمال، رژیم غذایی سالم داشته باشید!

یک رژیم غذایی سالم و مناسب میتواند به نوبه ی خود، در ظاهر و سلامت پوست تاثیرگذار باشد. برای نگهداری و مراقبت از پوست معمولی و نرمال؛ مقادیر زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین بدون چربی مصرف کنید.

رژیم غذایی مناسب برای افرادی که پوست نرمال دارند.
رژیم غذایی مناسب برای مراقبت از پوست نرمال و معمولی

برخی از تحقیقات، نشان می‌دهد که غذاهایی سرشار از روغن ماهی و کربوهیدرات های فرآوری یا تصفیه شده به جوان‌تر ماندن پوست کمک می‌کنند. همچنین، نوشیدن آب زیاد و مصرف آب در صبح (ناشتا) برای نگهداری از پوست، بسیار مفید است.
بیشتر بدانید: خواص شگفت انگیز روغن آرگان (Argan oil)! کاربرد روغن آرگان برای پوست، مو و ناخن.

برای نگهداری از پوست معمولی و نرمال، استرس خود را کنترل کنید!

در مطالب قبلی مجله وقت مد، درباره ویژگی انواع جنس پوست آموزش دادیم. زمانی که استرس از کنترل خارج شود؛ پوست نرمال، حساس شده و در نهایت منجر به ایجاد جوش و آکنه و سایر مشکلات پوستی می‌شود. برای بهتر شدن پوست سالم و معمولی؛ برای درمان استرس خود به پزشک مراجعه کرده و یا استرس خود را کنترل نمایید.
از سوی دیگر، به موقع و حداقل هفت ساعت بخوابید، لیست کارهای سنگین خود را در طی روز کاهش دهید تا پوستی سالم داشته باشید. در طی روز مدت زمانی را برای تفریح، گردش و کارهای مورد علاقه خود بگذارید، قطعا نتیجه یک پوست نرمال و خوب است. در این باره مطلب روتین مراقبت از پوست در روز را از مجله وقت مد بخوانید.

بیشتر بدانید: انواع جوش صورت و بدن، علت، تشخیص و درمان آن را بشناسید!.

مراقبت از پوست معمولی در برابر نور خورشید

محافظت موثر در برابر نور خورشید و آفتاب بخش مهمی از سلامت و مراقبت از پوست صورت است. قرار گرفتن روزانه چند دقیقه، در معرض نور خورشید؛ به تامین ویتامین D و سلامت پوست و بدن کمک می‌کند. با این حال، قرار گرفتن بیش از حد در مقابل اشعه ماوراء بنفش آفتاب؛ میتواند عامل اصلی پیری زودرس پوست باشد.

به همین دلیل، اگر در طول روز به مدت زیادی در معرض آفتاب و خورشید هستید؛ از کرم ضد آفتاب به صورت روتین استفاده کنید. در طول روز و شب، کرم ضد آفتاب مناسب پوست معمولی را دو الی سه بار به پوست خود بزنید تا سالم بماند. در این مورد، مطلب آموزش انتخاب بهترین ضد آفتاب برای پوست! راهنمای انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب را از مجله وقت مد بخوانید.

مراقبت از پوست معمولی یا نرمال در برابر نور خورشید و یا اشعه فرابنفش
محافظت موثر در برابر نور خورشید و آفتاب بخش مهمی از سلامت پوست را تضمین میکند.

در مورد پوست بیشتر بدانید: بهترین ماسک خانگی برای روشنی و سفیدی پوست! با بهترین ماسک روشن کننده پوست آشنا شوید.

آموزش انتخاب ضد آفتاب برای پوست معمولی

همانطور که در بالا گفتیم، نگهداری و مراقبت از پوست معمولی در برابر اشعه های مضر UV، میتواند مانع از چروک شدن پوست شود. کرمهای ضد آفتاب با SPF مشخص، حاوی مواد محافظتی در برابر آفتاب هستند.
اما در برخی از موارد و شرایط خاص مانند کار در بیرون و قرار گرفتن مداوم در برابر آفتاب، شما نیاز به یک کرم ضد آفتاب با فاکتور محافظتی بالاتر (SPF 30 , SPF6 ,…) احتیاج دارید. اکثر کرم های محافظتی روزانه برای پوست معمولی دارای SPF 15 هستند.

مطالعه بیشتر درمورد پوست: روتین مراقبت از پوست در روز! با مهمترین موارد روتین مراقبت از پوست در طول روز، آشنا شوید.

هنگام انتخاب ضد آفتاب مناسب برای پوست باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت

  • رنگ پوست، عامل مهم در انتخاب ضدآفتاب مناسب پوست معمولی است. (پوست شما تیره‌ است یا روشنتر؟ زیرا پوست روشن نسبت به پوست تیره‌ به اشعه ماوراء بنفش، حساس‌تر است)
  • مشکلات پوستی از جمله جوش و آکنه و غیره
  • فصل تابستان و بهار به دلیل نور خورشید، نیاز به ضد آفتاب با فاکتور محافظتی بیشتری دارد و باهم متفاوت است.
  • سطح نوردهی نیز در انتخاب ضد آفتاب مناسب پوست نرمال، نقش دارد. (بسته به منطقه ی آب و هوایی که در آن هستید)
  • مدت زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید با توجه به شرایط شغلی و بیرون رفتن و تفریح.
ضد آفتاب و محصول مخصوص مراقبت از پوست نرمال
انتخاب ضد آفتاب مناسب پوست نرمال

مطالعه بیشتر درمورد پوست: فیشیال پوست (Facial) چیست؟ با انواع کاربرد، عوارض، فواید، مراحل انجام فیشیال صورت و پوست، مراقبت های بعد از آن.

مراحل مراقبت و نگهداری روزانه از پوست

در مطب مهمترین روتین مراقبت از پوست در شب، مهمترین موارد را به شما آموزش دادیم. شما برای نگهداری و مراقبت از پوست نرمال و معمولی خود باید اینکار را در طی روز و شب در روتین برنامه خود قرار دهید. مراحل محافظت روزانه از پوست معمولی شامل این موارد است:

  • مرحله اول مراقبت از پوست معمولی: پوست در طول شب سبوم و چربی طبیعی تولید می‌کند. پاکسازی هر روز، سبوم اضافی را نابود میکند و پوست را برای مراقبتهای روزانه آماده خواهد کرد.
  • مرحله دوم نگهداری از پوست معمولی: تونر، هرگونه اثر آلودگی را از بین میبرد و به پوست طراوت می‌بخشد و PH طبیعی پوست طبیعی آن را بازیابی میکند.
  • مرحله سوم : مراقبت های ویژه از پوست (مانند سرم مخصوص پوست معمولی)؛ این محصولات حاوی غلظت بالایی از مواد فعال بوده و باید مستقیماً روی پوست شسته شده، استفاده شوند. اگر از محصول مراقبت ویژه استفاده نمی‌کنید، مستقیماً به مرحله چهارم بروید.
  • مرحله چهارم : برای آبرسانی و محافظت از پوست معمولی، یک کانتور چشم اختصاصی برای محافظت و مراقبت از ناحیه ظریف چشم توصیه میشود. (بیشتر بدانید: کانتور (Contour makeup) چیست؟ انواع مدل کانتور و کاربرد آن)
روتین مراقبت از پوست نرمال یا معمولی با استفاده از ماسک صورت
نگهداری روتین و روزانه از پوست نرمال

مطالعه بیشتر: پارابن (Paraben) چیست؟ دشمن سلامت یا بی خطر!؟ همه چیز درمورد مضرات و عوارض پارابن برای پوست.

مراحل نگهداری از پوست در شب

پوست معمولی شما علاوه بر روز، در هنگام شب نیز احتیاج به نگهداری و مراقبتهای لازم دارد تا سالم بماند. مراحل نگهداری و محافظت از پوست نرمال در شب؛ شامل این موارد است :

  • مرحله اول نگهداری از پوست در شب : پاکسازی شبانه هر گونه آلودگی، عرق، چربی و آرایش را از بین می‌برد، سپس پوست تمیز شده و آماده جذب محصولات مراقبت شبانه است. برای پاکسازی و محافظت از پوست طبیعی دور چشم؛ باید از کرم مخصوص سیاهی و چروک زیر چشم قبل از خواب استفاده کرد تا از پیری زودرس آن جلوگیری شود.
  • مرحله دوم: تونر هر گونه اثر و آلودگی را از بین برده و PH طبیعی پوست را شاداب میکند.
  • مرحله سوم: مراقبت های ویژه (مثلاً سرم یا کنسانتره)، این محصولات حاوی غلظت بالایی از اجزای فعال هستند که می‌توانند در طول شب عمل کنند. اگر از یک محصول مراقبت ویژه استفاده نمی‌کنید، مستقیماً به مرحله 4 بروید.
  • مرحله چهارم مراقبت از پوست در شب: از یک کرم مخصوص شب مرطوب کننده، برای تغذیه پوست خود استفاده کنید. از کرم کانتور دور چشم برای ناحیه حساس دور چشم بهره بگیرید.

مطالعه بیشتر درمورد پوست: مهمترین روتین مراقبت از پوست در شب را آموزش ببینید.

چرا پاکسازی پوست صورت مهم است؟

پاکسازی اولین قدم ضروری در نگهداری و مراقبت از پوست معمولی است. چرا که پوست تمیز و بدون آلودگی، اجزای فعال محصولات مراقبتی را به طور موثرتری جذب میکند. آب به تنهایی، صورت ما را پاک نمیکند. شما باید از یک شوینده ی ملایم مانند سورفکتانت (شوینده ای که آب و چربی را حل میکند) برای صورت خود بهره بگیرید.

استفاده ی مناسب از یک شوینده ی ملایم، کثیفی را به آرامی از روی پوست پاک میکند.

روتین مراقبت از پوست نرمال و نحوه ی شستشو و پاکسازی صورت نرمال
پاکسازی صورت نرمال

بیشتر بدانید: اسکراب پوست سر و اسکراب صورت و بدن چیست؟ نحوه استفاده، مضرات و انواع اسکراب پوست و صورت.

شستشوی مکرر صورت با صابون های معمولی یا تهاجمی، میتواند عملکردهای نامناسب پوست را به وجود بیاورد!

  • تغییر PH پوست معمولی از حالت طبیعی و اسیدی به حالت خنثی یا حتی قلیایی که توانایی پوست را برای مبارزه با باکتری ها کاهش میدهد.
  • تجزیه پروتئین ها در خارجی ترین لایه پوست
  • از بین بردن چربیهایی که از پوست محافظت می کنند.

در مورد پوست بیشتر بدانید: بهترین و سریعترین روش‎ درمان جوش زیر پوستی! همه حقایق مهم درمورد درمان جوش کیستیک.

استفاده از یک محصول پاکسازی و شوینده ملایم پوست، باعث عملکردهای زیر در صورت شما میشود

  • شوینده ملایم برای پوست معمولی کلیه آلودگی، عرق، چربی و آرایش را پاک میکند.
  • اجزای ارزشمند محصولات مراقبت از صورت بر روی صورت و پوست پاکسازی شده، قطعا به طور موثرتری جذب میشوند.
  • پاکسازی به ویژه برای پوست مستعد آکنه بسیار مهم است، زیرا به حفظ تعادل طبیعی آن کمک میکند.

آموزش پاکسازی پوست نرمال

به طور کلی دو مرحله ی امولسیون یا ژل پاکسازی و به دنبال آن یک تونر مناسب، برای پاکسازی کامل پوست معمولی وجود دارد. همچنین برای پاک کردن چشمان آرایش شده، توصیه می‌شود که از یک پاک کننده ی ملایم آرایش چشم به عنوان مرحله ی سوم پاکسازی صورت بهره بگیرید.

  1. پاک کننده ملایم آرایش چشم : برای پاک کردن ملایم آرایش از روی مژه ها و ناحیه ظریف دور چشم از یک پاک کننده ی آرایش ترجیحا با یک گاز پنبه ای استفاده میشود تا به آرامی ناحیه چشمها را تمیز کند.
  2. امولسیون یا ژل پاک کننده : پاک کننده مناسب پوست معمولی و نرمال را انتخاب نمایید. امولسیون پاک کننده برای پوست های مستعد خشکی بهترین است. کارشناسان برای انواع پوست های معمولی، مختلط یا چرب، ژل پاک کننده را توصیه میکنند.
  3. تونیک یا تونر مناسب پوست معمولی : تونر یا تونیک مناسب پوست معمولی، هرگونه آلودگی را از بین میبرد و به آن طراوت میبخشد. تونیک را باید با یک گاز پنبه ای به پوست خود بزنید و به آرامی روی کل صورت بمالید.
استفاده از ماسک صورت و همچنین مراقبت از پوست نرمال را مشاهده میکنید.
پاکسازی پوست نرمال

مطالعه بیشتر درباره پوست: مهمترین محصولات زیبایی و مراقبت از پوست چیست؟ با اصلی ترین محصولات روتین مراقبت از پوست آشنا شوید.

آموزش انتخاب پاک کننده و تونر مناسب پوست نرمال

برای انتخاب و استفاده از یک پاک کننده و تونر مناسب، برای پوست معمولی و نرمال، حتما نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • با پوست خود ملایم و به آرامی برخورد کنید.
  • این محصولات برای نوع پوست و مشکل خاص شما فرموله شده اند.
  • پاک کننده و تونرهای پوست معمولی، کاملا تست شده و در شرایط ایده آل با پوستهای حساس، سازگار هستند.
  • وقتی صحبت از انتخاب بین یک محصول از نوع امولسیون یا ژل می‌شود، قانون کلی این است که هر چه پوست خشکتر باشد، پاک کننده امولسیون را انتخاب کنید. همینطور، ژل های پاک کننده برای پاکسازی انواع پوست های معمولی تا مختلط ایده آل هستند.
  • یک پاک کننده کرمی، پوست معمولی را تغذیه میکند و به حفظ تعادل رطوبت طبیعی آن کمک میکند.
  • تونر، هرگونه آلودگی را نابود کرده و به شادابی آن کمک میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *