انواع چرم (Leather) را بشناسید! شناخت ویژگی و کاربرد انواع جنس چرم

انواع مختلفی از چرم با ویژگی و خواص متمایز در دنیا وجود دارد. آیا با ویژگی های جالب انواع چرم طبیعی و مصنوعی، اصل یا تقلبی آشنا هستید؟ آیا میدانید هر کدام از انواع چرم چه ویژگی ها و خواصی دارد؟ در مطالب قبلی مجله مد و استایل Vaghtemod.ir، در مورد چرم، ویژگی ها و تاریخچه آن به صورت کامل شرح دادیم. در این سری مطلب با انواع چرم طبیعی و مصنوعی آشنا خواهید شد. ویژگی هر کدام از آن ها و روش ساخت آنها را برایتان شرح داده ایم تا به خوبی با انواع مدل چرم آشنا شده و شباهت ها و تفاوت های آنها را از هم بشناسید.

انواع چرم (Leather)، چند نوع چرم وجود دارد !؟

انواع مختلفی از چرم (Leather) در دنیا وجود دارد که بر اساس استفاده و نوع تولید، در دسته بندی های مختلفی تقسیم میشوند. به طور کلی چرم براساس روش تولید؛ به دو دسته چرم مصنوعی و طبیعی تقسیم میشود که هر کدام ویژگی های خاصی دارند. در زیر تمام آنها را شرح داده شده است.

در مورد چرم بخوانید: چرم چیست؟ تاریخچه ساخت چرم (Leather) در طول تاریخ.

انواع سبک چرم طبیعی (natural leather)

چرم طبیعی (natural leather) و گیاهی دباغی شده (بدون کروم)؛ قابل تنفس و سازگار با پوست است. چرم طبیعی؛ از پوست حیوانات ساخته میشود و طول عمر و دوام بالایی دارد. همچنین بهنگام تولید چرم طبیعی، مقادیر محدودی مواد مضر وجود دارد.
چرم طبیعی از ابتدای پیدایش بشر به عنوان پوشش وی مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان لباس محبوب، پوشش مناسب از آن بهره گرفته می شد.

مجله وقت مد را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

چرم مصنوعی (Artificial leather)، یکی از متداول ترین انواع چرم

در میان انواع پوستها میتوان به چرم مصنوعی (Artificial leather) اشاره کرد که امروزه در صنعت کیف و کفش، مد و استایل زنانه بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. چرم مصنوعی بسیار شبیه به چرم طبیعی است با این تفاوت که از پوست حیوانات ساخته نمیشود و ناخالص است.

بیشتر بدانید: محبوبترین و بهترین برند کفش دنیا (۱۵مورد از تاپترین ها).

در بیشتر موارد، چرم مصنوعی از مواد مصنوعی مانند پارچه های نساجی با پوشش پلاستیکی مانند PVC، پلی اورتان یا پلی استر، تولید میشود. به علاوه این نوع چرم قیمت نسبتا پایینی دارد و در ساخت کفش، پیراهن، مبلمان، لوازم جانبی و بسیاری از اقلام دیگر مورد استفاده قرار میگیرد.

مطالعه بیشتر: ۱۹ سبک از انواع مدل کیف زنانه! کدام مدل کیف زنانه، استایل شما را لاکچری می کند؟!.

رایج ترین انواع چرم طبیعی

چرم طبیعی که از پوست حیوانات تولید میگردد پس از دباغی به چندین نوع در بازار عرضه میشوند که در پایین هر یک از آنها را به همراه ویژگیها و خصوصیات آن، معرفی میکنیم.

چرم صاف یا تمام دانه چیست؟ (چرم رایج در بازار)

چرم صاف یا تمام دانه؛ طبیعی ترین نوع چرم یا پوست حیوانات است که با از بین بردن مو از اپیدرم ساخته میشود. چرم صاف، به دلیل استحکام و دوام محبوبترین انتخاب، در بین محصولات چرمی درجه یک به حساب می‌آید. همینطور قیمت چرم تمام دانه نسبت به انواع چرم دیگر، گرانتر میباشد.

چرم طبیعی از پوست حیوانات به رنگ قهوه ای
چرم طبیعی تمام دانه با کیفیت، نسبتا گران است و دو روش برای اعمال رنگ روی این مدل چرم موجود هست.

مطالعه بیشتر: مد پایدار، اخلاق گرا یا مد سبز (Sustainable fashion) چیست؟ 8 حقیقت مهم این مد اخلاقی.

دو روش برای اعمال رنگ برای چرم تمام دانه و یا صاف وجود دارد

فرآیند آنیلین برای ساخت چرم تمام دانه یا صاف:

فرآیند آنیلین (aniline process leather) شامل فرو بردن چرم در یک رنگ شفاف است که به آن، رنگی یکنواخت میبخشد و در عین حال جلوه ی طبیعی این پوست را حفظ میکند.

  • فرآیند نیمه آنیلین :

فرآیند نیمه آنیلین، یک روکش اضافی برای محافظت از چرم در برابر لکه شدن به وجود می‌آورد.

چرم ناپا (Napa leather) چیست؟

در اصل چرم ناپا (Napa leather)؛ فقط نامی برای دستکش و لباس بود که از نام دره ناپا در شمال کالیفرنیا (منطقه بزرگی برای پرورش گاو بود) نامگذاری شده است. چرم ناپا بسیار نرم است که از لایه بالایی پوست به دست می‌آید.

چرم ناپا؛ تهیه شده از پوست گاو، برای ساخت مبلمان بسیار پرکاربرد میباشد. چرم ناپای بره نیز در تولید لباس، محبوبیت دارد. ویژگی چرم ناپا؛ لطیف بودن است که از پوست گوسفند و یا گوساله تولید میشود.

برای آشنایی با مهمترین مطالب آموزشی مد و استایل زنانه، این سری از مطالب مجله وقت مد را دنبال کنید.

چرم اختراعی (Invented leather) چیست؟

چرم اختراعی (Invented leather)، براق و بدون دانه در قسمت فوقانی است. در بسیاری از موارد با یک فویل براق و صاف مانند آینه پوشانده میشود. بهترین مزیت چرم اختراعی تمیز کردن بسیار ساده و راحت آن میباشد.

چرم جیر (Suede leather) چیست؟

به طور کلی به پوست‌های دباغی شده ی کم و بیش زبر؛ چرم جیر (Suede leather) گفته میشود. شناخته شده ترین نمایندگان این نوع چرم، نوبوک و جیر هستند. چرم جیر؛ بسیار نرم و انعطاف پذیر است و تقریبا از هر حیوانی میتواند تهیه شود. از چرم جیر بیشتر در مد و استایل مردانه استفاده میشود.

تصویری از چرم جیر
جیر نوعی چرم مخملی است که از پوست های دباغی شده کم و بیش زبر ایجاد میشود.

در حین تولید جیر، لایه بالایی پوست روی سطح زیرین به خوبی سنباده میشود. اینکار باعث ایجاد چرمی با سطح مخملی و سبک میگردد. چرا که چرم جیر، چرم مخملی است که از پوست وحشی گوزن، آهو و یا بابونه ساخته شده است. جیر با بافتی کدر و مخملی مشخص میشود. به علاوه این نوع چرم، استحکام چندانی ندارد.

مطالعه بیشتر: آموزش تمام نکته ها، رازها و تکنیک های بسیار مهم در مراقبت، نگهداری و زیبایی پوست که باید بدانید.

چرم نوبوک (Nobook leather) چیست؟

همانند چرم ناپا، چرم نوبوک (Nobook leather) نیز از لایه بالایی پوست حیوانات بدست می‌آید. با این حال، این پوست کمی سنباده شده و در نتیجه سطحی مخملی ایجاد میشود. به همین دلیل جیر نوبوک، کمی شبیه به جیر است، اما ساختار بسیار ظریف‌تری دارد. برای تهیه چرم نوبوک؛ از پوست گوساله یا گاو استفاده میکنند.

معمولا از چرم نوبوک برای تولید مبلمان روکش شده، کیفهای دستی، لباس، کفش، دستکش و لوازم چرمی ماشین بهره میگیرند. چرم نوبوک برای مدت طولانی ضد آب و غیرقابل نفوذ خواهد ماند و این مهمترین ویژگی این نوع چرم است.

همه چیز در مورد مد و استایل مردانه را در مجله وقت مد، به رایگان آموزش ببینید.

چرم خرد شده

به طور کلی، لایه های میانی و پایینی پوست حیوانات در هنگام شکافتن را، برای تولید چرم خرد شده، به کار میگیرند. چرم خرد شده؛ از هر دو طرف، زبر و زمخت است و عمدتا در قسمت تولید کفش و دستکش استفاده میشود.

به طور کلی چرم خرد شده، شکننده تر است و در صورت عدم استفاده صحیح به راحتی آسیب میبیند. همچنین، چرم خرد شده ارزان تر از چرم صاف و یا تمام دانه میباشد.

مطالعه بیشتر: انواع پارچه را بشناسید.

چرم اکو چیست؟

در طول دباغی این نوع چرم، مواد خطرناک و مضر برای محیط زیست به حداقل میرسد و یا به طور کلی حذف میشود. همچنین برای تولید چرم اکو؛ از پوست گاو و گاومیش استفاده میکنند.

تصویری از چرم اکو براق و شیک
چرم اکو با محیط زیست سازگار است و از پوست گاو و گاومیش تولید میشود.

چرم سافیانو یا مراکشی (Saffiano or Moroccan leather) چیست؟

چرم سافیانو (Saffiano or Moroccan leather)؛ نام خود را از شهر سافی مراکش گرفته است. این نوع چرم از پوست بز تهیه میشود و بسیار ظریف، براق و سفت به نظر میرسد. چرم سافیانو یا مراکشی؛ معمولا از یک طرف رنگ میشود، اما هرگز به آن لاک نمیزنند.

چرم عتیقه چیست؟

چرم عتیقه، با استفاده از تکنیک رنگ ریزی خاص چرم ناپا ایجاد میشود. چرم عتیقه (Antique leather)؛ ظاهری قدیمی و آنتیک دارد و معمولا چند رنگ است.

چرم مخملی (Velvet leather) چیست؟

قسمت گوشتی پوست، سنباده میشود تا چرم با سطحی مخملی و توده ای سبک تهیه گردد که به آن؛ چرم مخملی (Velvet leather) میگوییم. این نوع چرم نرم و لطیف است و تقریبا از هر حیوانی به دست می آید. برای ساخت کفش معمولا از چرم مخملی بهره میگیرند.

چرم روسی (Russian leather)

چرم روسی (Russian leather)؛ از پوست گوساله و یا گاو ساخته میشود. چرم روسی بسیار قوی، مستحکم، متراکم و انعطاف پذیر است و با روغن قیرغان مالیده میشود و به همین دلیل بوی تند و زیادی دارد.

چرم متالیک (Metallic leather)

درصورتیکه، بر روی چرم صاف، مقداری جلوه های فلزی اعمال گردد؛ چرم متالیک (Metallic leather) به وجود می‌آید. در مرحله ی تکمیل نهایی چرم پس از دباغی با افزودن پودر فلز، جلوه و ظاهری مرواریدی و یا رنگین کمانی به دست می آید که به آن چرم متالیک میگویند.

چرم مصنوعی متالیک فوتر به رنگ بژ
با پاشیدن پودر فلزی به چرم های صاف، چرم متالیک به وجود می آید.

انواع چرم طبیعی براساس پوست حیوانات

چرم، بسته به منشا تولید و پوستی که از حیوان گرفته میشود، به چندین نوع تقسیم میگردد. در واقع، چرم براساس گونه حیوان، میتواند شامل چرم بزی، گاوی، اسب، خوک، مار، ماهی، چرم خزنده، سمور، سروین و غیره باشد.
در این قسمت از مجله مد و استایل وقت مد شما را با انواعی از این نوع چرم ها آشنا میکنیم و خصوصیات هر یک را خواهیم گفت.

پوست یا چرم گوزن (Deer leather)

پوست یا چرم گوزن دارای خواص ویژه ای است که آن را برای تهیه لباس، دستکش و کیف به کار میبرند. پوست گوزن به طور شگفت انگیزی نرم، سبک و در عین حال مقاوم در برابر پارگی است.

پوست یا چرم گاو (Beef skin or leather)

چرم گاوی معمولا در لمس با دست، محکم و بسیار مقاوم و ضخیم میباشد. پوست یا چرم گاو نسبتا صاف است و برای تهیه لوازم چرمی داخل ماشین، پوشاک، کفش، کمربند و لگام نیز استفاده میشود.

پوست گوساله (Calf skin)

یک گوساله به اندازه ی یک گاو بالغ دارای سوراخ مو میباشد. با این تفاوت که گوساله وسعت کمتری دارد. در نتیجه پوست گوساله یکدست تر به نظر میرسد و صافتر و ظریفتر است. همچنین چرم تهیه شده از گوساله مقاومت بیشتری نسبت به پوست گاو دارد.

چرم طبیعی از پوست گوساله و قدیمیترین انواع چرم است
چرم گوساله ظریف و یکدست هست و برای تولید کفش و پوشاک چرمی مناسب است.

معمولا از چرم گوساله برای تهیه کفش، پوشاک و کالاهای چرمی با کیفیت مانند روکش صندلی استفاده میکنند. همچنین از این نوع چرم برای تولید کفشهای زنانه، جلد پاشنه و چرم صحافی استفاده میشود.

چرم بز (Goat leather)

از مشخصه های پوست بز، سوراخهای کرک دار (قابل مشاهده با ذره بین) است. پوست بز عمدتا به عنوان چرم جیر استفاده میشود. چرم بز بسیار نازک، سبک، ضدباد و مقاوم در برابر پارگی میباشد. علاوه بر این پوست بزی با کیفیت ترین چرم برای تهیه لباس محسوب میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *