انواع پارچه ساتن! کاربرد، مشکلات و فواید انواع جنس پارچه ساتن

پارچه ساتن (Satin)، یکی از لوکس ترین انواع پارچه است که در طول تاریخ، برای موارد مختلفی مانند تولید لباس، توسط انسان، مورد استفاده قرار گرفت است. این پارچه زیبا و براق، از ویژگی ها و انواع مختلفی برخوردار است که با توجه به تاروپود آنها، برای موارد مختلفی استفاده می‌شوند. پس لازم است درباره انواع جنس ساتن، اطلاعات لازم را داشته باشید.
در این سری از مطالب آموزش مد و استایل از مجله وقت مد، تمام انواع جنس پارچه ساتن را به شما معرفی کرده و فواید، کاربرد و ویژگی های هر کدام را آموزش خواهیم داد.

پارچه ساتن چیست؟

به گزارش Lebassecret، پارچه ساتن یکی از انواع جنس پارچه است که بافت ساده و جناغی داشته و پارچه ای براق، نرم و لطیف با جلوه ای بسیار زیبا است. از ویژگی های بارز پارچه ساتن؛ میتوان به داشتن یک طرف مات یا کدر و یک طرف براق نام برد. انواع پارچه ساتن، به دلیل بافت های متفاوت، از کاربرد های متنوعی برخوردار هستند که در قسمت پایین این مطلب از مجله وقت مد (https://vaghtemod.ir/)، همه آن ها را توضیح داده ایم.

ساتن از کجا آمده است؟!؟

در طول تاریخ، از پارچه ساتن توسط پادشاهان و افراد ثروتمند در مد و استایل زنانه و مردانه استفاده می‌شد. این پارچه زیبا، به عنوان دارای لوکس و زیبا، برای تولید لباس پادشاهان چین، مورد استفاده قرار می‌گرفت.

به گزارش masterclass، قدمت پارچه ساتن، به قرون وسطی در کشور چین بر میگردد، جایی که منحصرا با ابریشم ساخته می‌شد. این بافت از شهر بندری چین گوانژو که در عربی قرون وسطی “Zaitun” نامیده می‌شد، منشا گرفته است، از این رو امروزه ساتن به عنوان عنصری محبوب در لباس زنانه و لباس مردانه، نامیده می‌شود.

پارچه ساتن، به قرون وسطی در کشور چین بر میگردد
پارچه ساتن، پارچه ای لوکس بود که توسط افراد ثروتمند استفاده می شد.

بعد از کشور چین که زادگاه پارچه ساتن به شمار می‌رود، کارخانه های کشور ایتالیا در قرن دوازدهم میلادی، شروع به ساخت پارچه لوکس و زیبای ساتن کردند. تا به امروز نیز، برند های بزرگی مانند گوچی، ویکتوریا سکرت، لباس سکرت، Chanel از این پارچه محبوب در تولیدات خود استفاده می‌کنند.

درباره ترند های زنانه بخوانید: 20 سبک از جدیدترین و شیکترین انواع مدل مانتو زنانه!.

انواع پارچه ساتن

در ایران، به صورت کلی 6 سبک از انواع پارچه ساتن وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فرد هستند و برای کاربرد خاصی طراحی و تولید می‌شوند. طبق تحقیقات تیم تخصصی مد و استایل مجله وقت مد در قسمت زیر، همه انواع جنس ساتن موجود در ایران را همراه با مشخصات آنها، توضیح داده ایم. بهتر است بدانید، که تمام انواع پارچه ساتن، از طیف رنگی متنوعی برخوردار هستند.

انواع ساتن شامل این موارد است:

  • ساتن زیر آستری
  • ساتن کش
  • ساتن ال ایکس
  • ساتن فرانسه
  • ساتن آمریکایی
  • ساتن ابریشم

ساتن زیر آستری، ارزان ترین نوع از پارچه ساتن

ساتن زیر آستری، یکی از ارزان ترین محصولات در انواع جنس پارچه ساتن است. این سبک از ساتن، از یک روی مات و یک روی براق برخوردار بوده و استحکام پایینی دارد. تار و پود پارچه ساتن زیر آستری، درشت بوده و به همین دلیل، از کیفیت پایین و مقاومت کم در مقابل پارگی برخوردار است.

کاربرد اصلی ساتن زیر آستری همانطور که از نام آن پیداست، برای استفاده زیر آستر کت و شلوار و یا در مبلسازی، برای استفاده در قسمت زیرین مبل مورد استفاده قرار میگیرند.

ساتن زیر آستری، ارزان ترین نوع از پارچه ساتن
ساتن زیر آستری، ارزان ترین نوع از پارچه ساتن که برای کارهای غیرضروری استفاده می شود.

درباره پارچه بدانید: 8 مورد از بهترین پارچه برای لباس تابستانی و هوای گرم.

پارچه ساتن کش

پارچه ساتن کش، یکی از انواع جنس پارچه ساتن است که از قیمت پایین برخوردار بوده و کیفیت مطلوبی ندارد. وزن پارچه ساتن کش، به دلیل استفاده از تار و پود های آلاستیکی درشت، سنگین است اما گره های تار و پود ساتن کش، درشت است به همین دلیل از قیمت پایین و براقیت کمتری نسبت به سایر انواع پارچه ساتن موجود در ایران، برخوردار هستند.

مهمترین ویژگی پارچه ساتن کش؛ براقیت و لختی کمتر نبست به سایر انواع جنس ساتن که در پایین توضیح داده ایم، است.

پارچه ساتن کش
ساتن کش، نوعی از ساتن با براقیت و استحکام کم است.

لختی کم پارچه ساتن کش، این پارچه را برای استفاده در مواردی مانند زیر آستر کت و شلوار، روبالشتی و لباس خواب های ارزان و بدون کیفیت، مناسب کرده است. این پارچه، از وزن بالای برخوردار است، برای همین گزینه مناسبی برای تولید لباس خواب و لباس های لوکس نیست.

بیشتر بدانید: 8 دلیل مهم برای اینکه چرا باید لباس خواب و لباس زیر بپوشیم؟!.

ساتن ال ایکس، پارچه مناسب با نرمی و لطافت مناسب

ساتن ال ایکس، نوعی از پارچه ساتن موجود در بازار پارچه ایران است که از کیفیت مطلوب و ایده آلی برخوردار است. این جنس پارچه ساتن، براقیت زیبا و مناسبی دارد و گره های تاروپود آن، از ساتن کش و ساتن زیر آستری، محکم تر است.

از پارچه ساتن ال ایکس، برای استفاده های متنوعی مانند لباس مجلسی، لباس های روزمره، پرده، سرویس خواب و … استفاده می‌شود.

ساتن ال ایکس، پارچه مناسب با نرمی و لطافت مناسب
نمونه ای از ساتن ال ایکس در بازار پارچه ایران

مطالعه بیشتر: پوشیدن یا نپوشیدن لباس زیر چه مشکلاتی را به همراه دارد!؟ در مورد عوارض نپوشیدن لباس زیر چه میدانید؟.

ساتن ابریشم، مرغوب ترین و بهترین نوع پارچه ساتن

ساتن ابریشم، به عنوان مرغوب ترین و بهترین نوع از پارچه ساتن در ایران شناخته می‌شود. این پارچه لوکس و زیبا، از براقیت مناسب در یک طرف و یک طرف مات برخوردار بوده و وزن ایده آل و مناسبی دارد. یکی از بهترین ویژگی های پارچه ساتن ابریشم، خنثی کردن الکتریسته ساتن است که موجب شده در زمان استفاده، دچار جرقه های ناشی از آن، نشوید.

به گزارش lebassecret، مهم ترین خصوصیات پارچه ساتن ابریشم به شرح زیر است:

  • پارچه ساتن ابریشم بسیار نرم و لطیف بوده و وزن کمی دارد. ( تا حدی که پوشیدن آن را حس نخواهید کرد)
  • ساتن به صورت چهار فصل سال برای انواع لباس زنانه و لباس مردانه قابل استفاده است.
  • این پارچه، قیمت منطقی و اقتصادی دارد. ( در مقایسه با سایر پارچه ها و کیفیت آن ها، مقرون به صرفه است)
  • این نوع از پارچه ساتن، بسیار مقاوم، محکم و با دوام است.
  • جزو پارچه های لوکس و اعیانی نشین به شمار می‌رود.

از ساتن ابریشم برای تولید انواع لباس خواب زنانه لوکس، لباس شب مردانه، روبالشتی های باکیفیت، انواع روبدوشامبر و بلوز و شلوار توسط برند های بزرگ استفاده می‌شود.

ساتن ابریشم، مرغوب ترین و بهترین نوع پارچه ساتن
ساتن ابریشم، مرغوب ترین و بهترین نوع پارچه ساتن

مطالعه بیشتر: بهترین برند لباس زیر و لباس خواب در ایران.

ساتن فرانسه

ساتن فرانسه، یکی دیگر از انواع ساتن موجود در ایران است که در فروشگاه های پارچه فروشی ایرانی عرضه می‌شود. این جنس از ساتن، دارای ضخامت زیادی است و از استحکام تقریبا مناسبی برخوردار بوده اما وزن بالایی دارد. ضخامت بالا، وزن زیاد این جنس از ساتن فرانسه را برای تولیدات لباس، محدود کرده است.

کاربرد ساتن فرانسه، تولید انواع لباس مجلسی و پرده و اکسسوری های خانه است که در آن، لختی پارچه از اهمیت کمتری برخودار است. وزن زیاد این پارچه، استفاده از آن را برای لباس های روزمره مانند لباس خواب، محدود کرده و از آن برای تولید قسمتی از لباس های مجلسی و روتختی و اثاثه یا لوازم داخلی استفاده می‌کنند.

قیمت ساتن فرانسه، از ساتن ابریشم کمتر بوده و از قیمت ساتن زیر آستری و ساتن کش، بیشتر است.

ساتن فرانسه
ساتن فرانسه، از انواع مدل ساتن با ضخامت بالا

مطالعه بیشتر: 8 مورد از عوارض پوشیدن لباس تنگ! مشکلات خطرناک و عوارض استفاده از لباس تنگ چیست؟!.

انواع پارچه ساتن

در ایران، به صورت کلی 6 سبک از انواع پارچه ساتن وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فرد هستند و برای کاربرد خاصی طراحی و تولید می‌شوند. طبق تحقیقات تیم تخصصی مد و استایل مجله وقت مد در قسمت زیر، همه انواع جنس ساتن موجود در ایران را همراه با مشخصات آنها، توضیح داده ایم

پارچه ساتن چیست؟

به گزارش Lebassecret، پارچه ساتن یکی از انواع جنس پارچه است که بافت ساده و جناغی داشته و پارچه ای براق، نرم و لطیف با جلوه ای بسیار زیبا است. از ویژگی های بارز پارچه ساتن؛ میتوان به داشتن یک طرف مات یا کدر و یک طرف براق نام برد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *