استایلیست (Stylist) کیست؟ شرایط کاری، میزان درآمد، آموزش های لازم

یکی از لغات مهم در دنیای مد و استایل، استایلیست (Stylist) است که شغل مهم و اساسی در دنیای فشن را شامل می‌شود. استایلیست یا همان طراح استایل که به آن دیزاینر استایل نیز گفته می‌شود، به صورت اختصاصی و بر اساس المان های مهم که در پایین شرح داده ایم، تیپ و استایل فرد را طراحی می‌کند.
در این مطلب از سری مطالب آموزشی مد و استایل از مجله وقت مد، مطالب مهمی که درباره استایلیست، شرایط کاری، شرح وظایف، درآمد، آموزش های لازم در این مورد را توضیح خواهیم داد.

استایلیست کیست و چه کاری انجام می دهد؟

یکی از شغل های جذاب در صنعت مد و فشن زنانه و همچنین استایل مردانه، استایلیست (Stylist) است که به آن سبک ساز، استایل ساز، طراح سبک یا طراح استایل نیز می‌گویند.

استایلیست ها؛ با توجه به انواع فرم بدن، فرم صورت، قد، رنگ پوست، رنگ مو و همچنین سلیقه، سبک زندگی، بودجه، سن، موقعیت و مراسمی که قرار است در آن قرار بگیرید، به شما توصیه می‌کنند که چه لباس و اکسسوری‌هایی استفاده کنید. در این باره مطلب معرفی انواع فرم صورت و روش تشخیص شکل و حالت صورت را مشاهده کنید.

استایلیست (Stylist) که به آن سبک ساز، استایل ساز، طراح سبک یا طراح استایل نیز می‌گویند
به استایلیست، سبک ساز، استایل ساز، طراح سبک یا طراح استایل نیز می‌گویند

در واقع استایلیست، لباس ها و اکسسوری‌هایی که قرار است استفاده شود را با هم ست کرده و تطبیق می‌دهد. به این صورت، بهترین تیپ و استایل را باتوجه به المان های که در بالا گفته شد، به فرد مورد نظر پیشنهاد خواهد داد. در واقع استایلیست، نقش بسیار مهمی در زیبایی افراد مشهور و سیلیبریتی دارد.

مطالعه بیشتر درباره انواع استایل: استایل چیست (Style)؟ انواع استایل را بشناسید تا شیک تر باشید.

باید در نظر داشته باشید که برای استایلیست شدن؛ تجربه، مهمتر از مدرک است
برای استایلیست شدن؛ تجربه، مهمتر از مدرک است

توانایی‌ها و مهارت‌های لازم برای استایلیست شدن چیست؟

دنیای مد، دنیای پر زرق و برق و جذابی است. به همین دلیل مشاغل مربوط به مد خواهان زیادی دارند و بسیار رقابتی هستند. باید در نظر داشته باشید که برای استایلیست شدن؛ تجربه، مهمتر از مدرک است. اما داشتن مدرک تحصیلی در رشته تجارت مد و یا طراحی به شما کمک فراوانی در درک مباحث مورد نیاز می‌کند. همچنین ساخت پورتفولیو برای ارایه نمونه کارهایتان در این زمینه، بسیار مفید است.

خرید کردن، یکی از وطایف استایلیست است
خرید کردن، یکی از وطایف استایلیست است

برای استایلیست شدن چه مواردی را باید آموزش دید؟

برای استایلیست شدن شما باید در این موارد آگاهی و تجربه لازم را داشته باشید:

  • از تاریخچه مد، ترندهای روز آگاه باشید که این موارد را در مجله مد و استایل vaghtemod آموزش خواهید دید.
  • استایلیست باید دربار انواع پارچه و ویژگی های آن ها اطلاعات لازم را داشته باشد
  • آگاهی درباره هنر ترکیب و تطبیق و ست کردن
  • اطلاع از تکنیک های رنگ شناسی، فرم شناسی، اندام شناسی و نور

فراموش نکنید که داشتن خلاقیت، ذوق هنری و زیبایی شناسی؛ لازمه‌ی شغل استایلیست است. برای داشتن این شغل در دنیای مد و استایل، شما باید توانایی تجزیه و تحلیل برندهای مختلف، مدیریت زمان، مهارت حل مسأله، توانایی ارتباط موثر با مشتریان، شبکه سازی و مهارت روانشناسی بازار را کسب کنید.

یکی از هنرهای استایلینگ این است که یک لباس را بارها با شکل‌ها و ترکیب‌های مختلف استفاده کرد. به صورتی‌که کسی متوجه تکراری بودن آن نشود.

درمورد انواع روش ست کردن بدانید: با شلوار نیم بگ چی بپوشیم؟، با شلوار بگ چی بپوشیم؟، آموزش ست کردن رنگ سبز با لباس های دیگر.

ویژگی های حرفه ای استایلینگ چیست؟

مهمترین خصوصیات حرفه استایلیست (Stylist) شامل این موارد است:

  • داشتن ساعات کاری طولانی و نامنظم
  • امکان سفر به مکان‌های مختلف برای جلسات و عکس‌برداری و خرید
  • توانایی تجزیه و تحلیل برندهای مختلف، داشتن نظم، زمان‌بندی و برنامه ریزی برای زمانهای ملاقات و عکسبرداری است.
  • بازدید از نمایشگاه‌های برندهای مختلف و تهیه کالاها، مشاوره با سایر متخصصان مد
  • ارزیابی نیازهای مشتریان و تشخیص فرصت های جدید در حرفه لباس زنانه و لباس مردانه
  • کار روی مجموعه برای موزیک ویدیو، عکاسی و یا تبلیغات
  • خرید شخصی برای مشتریان برجسته مانند افراد مشهور، سیلیبریتی و سیاستمداران، مانند خرید انواع رایحه عطر و ادکلن، لباس و … .

مطالعه بیشتر: چگونه قد خود را کوتاه تر نشان دهیم؟ چی بپوشیم قد کوتاه دیده شویم؟ نکات مخفی کوتاه تر دیده شدن.

انواع استایلیست ها را بشناسید!

امروزه به دلیل گستردگی دنیای مد و فشن، تخصص‌های متنوعی از استایلینگ یا حرفه استایلیست، به وجود آمده است که مهمترین آنها به شرح زیر است.

استایلیست مد تحریریه (Editorial Fashion Stylist)

استایلیست تحریریه؛ فرد خلاقی است که روی ظاهر مجلات مد و سرمقاله های معتبر مانند مجله vaghtemod Bazaar، Elle کار می‌کند. در واقع وظیفه‌ی انجام کارهای ظاهری برای انتشارات چاپی برعهده آنها است.

درباره مد زنانه بدانید: 20 سبک از جدیدترین و شیکترین انواع مدل مانتو زنانه!.

استایلیست مد تجاری (Commercial Stylist)

انتخاب لباس، لوازم جانبی برای مدل ها و بازیگران و زیبایی شناسی پروژه، بر عهده استایلیست مد تجاری است. این افراد روی کمپین‌های تبلیغاتی کار می‌کنند. استایل بازیگران تبلیغات کاملا توسط این افراد طراحی و اجرا می‌شود.

مطالب بیشتر: لباس مناسب برای سفر شمال! بهترین استایل و تیپ برای سفر شمال چیست!.

استایلیست ران وی (Run Way Styling)

وظایف استایلیست ران وی شامل همکاری نزدیک با طراحان، آرایشگران و مدل‌ها، برای اجرای یک کالکشن فصلی‌ از طراحی های لباس و اکسسوری‌های مربوط به یک کت واک (Cat Walk) یک برند است. برندهای معروف مانند برند جورجیو آرمانی (Giorgio Armani)، گوچی (Gucci)، شنل Chanelو …، معمولا چند استایلیست دارند که روی نمایش یک کت واک کار می‌کنند.

درباره دکوراسیون بدانید: انواع سبک و مدل دکوراسیون، با 23 مورد از شیک ترین و جدیدترین انواع دکوراسیون آشنا شوید! کدام یک از انواع دکور زیباتر است!؟.

طراحی ظاهری محصولات (Product Stylist)

وظیفه استایلیست محصول یا همان طراحی ظاهری محصولات (Product Stylist)، این است که به غیر از لباس، مراقب باشد لوازم جانبی و محیط عکاسی هم بدون نقص باشد. استایلیست محصول؛ اکسسوری را در صحنه عکاسی یا فیلم برداری آماده کرده تا مخاطب بتواند بهتر با فضا ارتباط برقرار کند.

مطالعه بیشتر: بهترین برند لباس زیر و لباس خواب در ایران.

استایلیست مد خرده فروشی (Retail Fashion Styling)

بعضی از فروشگاه های لوکس و صاحب سبک‌، استایلیست مد خرده فروشی (Retail Fashion Styling) استخدام می‌کنند. این افراد به مشتریان در انتخاب لباس و لوازم جانبی کمک کرده و در مورد سبک ها و گرایش‌های شخصی مشاوره ارایه می‌دهند. از مهمترین ویژگی های استایلیست مد خرده فروشی، این است که این افراد می‌بایست علاوه بر آگاهی در مورد فروش و مد، مهارت‌های بین فردی نیز داشته باشند.

بیشتر بدانید: سبک آرت دکو یا هنر تزئینی (Art Deco) چیست!؟ ویژگی ها، نقش ها، طرح ها.

استایلیست شخصی (Personal Stylist)

استایلینگ شخصی برای افراد غیر از سلبریتی‌ها انجام می‌شود. در واقع یک تجربه‌ی لوکس و مفید برای افراد غیر مشهور است. به صورت مثال افراد برای مراسم های خاص خود مانند عروسی، تولد و غیره از استایلیست های شخصی کمک می‌گیرند تا ظاهر خود را به بهترین حالت ممکن تبدیل کنند. این دسته از استایلیست ها معمولا توسط افراد ثروتمند به صورت پروژه ای و موقت، استخدام می‌شوند.

درباره اکسسوری و لباس بدانید: جدیدترین انواع مدل شلوار نیم بگ! راهنمای انتخاب، خرید و آموزش ست کردن.

استایلیست سلبریتی (Celrbrity Stylist)

حرفه استایلیست سلبریتی (Celrbrity Stylist)، به دلیل درآمد بالا و مورد توجه بودن، بسیار مورد تقاضا است. اما نیاز به شبکه سازی مداوم و کار طولانی مدت دارد. سلبریتی ها در مراسم‌های خاص مانند مت گالا و اسکار از استایلیست‌های خود مشاوره می‌گیرند و بر اساس مشاوره آنها، استایل مناسب را برای خود انتخاب می‌کنند.

استایلیست کمد لباس (Wardrobe Stylist)

این استایلیست‌ها معمولا تیمی کار می‌کنند و برای افرادی که شهرت کمی دارند مانند خبرنگاران و یا مجریان یک کمد لباس می‌سازند و آن را مدام به روز می‌کنند. در واقع وظیفه و کار استایلیست کمد لباس (Wardrobe Stylist)، بروز رسانی همیشگی کمد افرار مشهور و ثروتمند است.

درمورد زیبایی زنانه بدانید: انواع رژ لب و کاربرد جلب آن ها را بشناسید! کدام یک از انواع رژ لب برای شما مناسب است؟!.

استایلیست های موفق جهان چه کسانی هستند؟

در آخر بهتر است تعدادی از استایلیست های خلاق، جسور و مطرح را که در سطح بین المللی می‌درخشند، بشناسید. این افراد تاثیر فراوانی در دنیای مد دارند. افرادی نظیر؛ کارل لاگرفلد، لاو روچ ، برایان جاوار، راشل زو، آنابل تولمن، تام فورد، بیژن پاکزاد، میکاییلا ارلانگر، ارین والش ، پترا فلانری، براندون ماکسول، کیت یانگ، کریستینا الریچ، الیزابت استورات، کارلا ولچ از جمله مشهور ترین و موفق ترین استایلیست های موفق در جهان هستند.

البته اگر می‌خواهید به صورت حرفه ای استایلینگ کار کنید، نیاز به خواندن منابع درسی و معتبر در زمینه استایلینگ همانند مجله وقت مد دارید.
از جمله های کتاب هایی که میتواند اطلاعات لازم را برای استایلیست شدن به شما بدهد کتاب های “استایلینگ؛ایجاد یک استایل،مد یا تصویر” و “استایلیست؛مترجمان مد” و “ژاکت مشکی کوچک”، “رازهای استایلیست ها”، “راهکارهای موفقیت استایلیلست ها” است.

اگر نیاز به اطلاعات بیشتر در حوزه مد و فشن دارید، نظرات و سوالات خود را با ما مطرح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *