رتینول چیست؟ کاربرد، عوارض و فواید رتینول برای پوست

رتینول، نوعی ویتامین A است که به کرم ها، سرم ها، آبرسان ها و لوسیون های پوست اضافه می‌کنند. اما رتینول فواید و عوارض و کاربرد های خاصی دارد که بهتر است در مورد آنها، بدانید. رتینول (retinol)، اثراث ضد پیری دارد و برای رفع آکنه و مراقبت از پوست بسیار محبوب است. اما فواید و مضرات رتینول دقیقا چیست؟ آیا رتینول مضر است؟ چگونه باید از آن استفاده کرد؟
در این سری از مطالب آموزش زیبایی و آرایش، از مجله علمی وقت مد (vaghtemod.ir) شما را با تمام این موارد، آشنا کرده و حقایق جالبی را بازگو خواهیم کرد.

رتینول چیست؟

بر اساس گزارش clevelandclinic، رتینول (retinol)؛ نوعی ویتامین A است که به نوسازی پوست و افزایش تولید کلاژن که از 30 سالگی به بعد کاهش می‌یابد، کمک می‌کند. رتینول یک درمان موضعی است که آن را روی پوست می‌مالید و برای مراقبت از پوست، کاربردهای زیادی دارد. این ماده به صورت سرم، مایع، ژل کرم، نرم کننده عرضه می‌شود و حتی در برخی از محصولات آرایشی نیز یافت قرار دارد.

رتینول برای درمان آکنه، منافذ باز پوست، درمان انواع لکه ها و جوانسازی پوست مفید است. این ماده علاوه بر کاهش خطوط ریز و چین و چروک، برخی عوارض نور خورشید را خنثی می‌کند.

درباره پوست بدانید: علت لکه قهوه ای پوست؟! سریعترین انواع روش درمان لکه قهوه ای.

تاثیر رتینول روی پوست چیست؟

به گزارش wikipedia، رتینول یا ویتامین A1 یک ویتامین محلول در چربی است. ویتامین A برای ساخت مویرگ ها و در نتیجه برای سلامت همه سلول ها مهم است. این ماده، به لایه ای از پوست به نام لایه شاخی، نفوذ می‌کند و می‌تواند در عین حال، به لایه عمیق تری به نام درم نفوذ کند. زمانی که این ماده در لایه های پوست وجود دارد، گردش سلولی را تقویت کرده و از تجزیه کلاژن، پروتئینی که خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهد جلوگیری می‌کند.

رتینول؛ باعث افزایش تولید سلول های پوست شده و به باز کردن منافذ پوست کمک می‌کند و همچنین پوست را لایه برداری می‌کند. یکی از روش های افزایش تولید کلاژن، که برای پوست لازم و ضروری است، استفاده از رتینول است که می‌تواند انواع چین و چروک را کاهش دهد و ظاهری شاداب به شما ببخشد.

به صورت کلی رتینول؛ ضخامت و خاصیت ارتجاعی پوست را افرایش داده، تولید ملانین را کاهش داده و التهاب را کم کرده و از مسدود شدن منافذ پوست جلوگیری می‌کند.

تاثیر رتینول روی پوست چیست؟
رتینول می‌تواند انواع چین و چروک را کاهش دهد و ظاهری شاداب به پوست شما ببخشد.

بیشتر بدانید: روزاسه چیست؟ علائم و روش های درمان بیماری پوستی روزاسه را بدانید!.

انواع فواید رتینول

رتینول به دلیل توانایی نفوذ به لایه شاخی و درم پوست، کاربردهای زیادی دارد، که برای سلامت و مراقبت از پوست مفید است. در این سری از مطالب آموزش مراقبت و زیبایی پوست از رسانه وقت مد، تمامی فواید و کاربردهای رتینول را آموزش خواهیم داد.

رتینول برای درمان آکنه استفاده می‌شود

بر اساس گزارش medicalnewstoday، آکنه یک بیماری مزمن پوستی شایع است که در آن منافذ باز پوست با سلول های مرده پوست یا روغن های غدد، مسدود می‌شوند. باکتری ها نیز به این منافذ بسته شده حمله می‌کنند و منجر به التهاب شده و باعث ایجاد جوش های سر سیاه، سر سفید و کیست ها می‌شوند.

رتینوئیدهای موضعی همانند رتینول، می‌توانند لایه برداری غیر طبیعی پوست را کاهش دهند. رتینول با مسدود کردن مولکول هایی که منجر به التهاب می‌شوند، التهاب پوست را کاهش می‌دهد. رتینوئیدهای موضعی به طور موثر، آکنه را درمان می‌کنند. مهم است بدانید که دوز رتینوئیدها که فرد استفاده می‌کند مهمتر از نوعی است که انتخاب می‌کند.

فرد مبتلا به آکنه شدید، امکان دارد نیاز به رتینوئیدهای قوی تر، مانند ایزوترتینوئین، نسبت به رتینول داشته باشد که باید توسط متخصص پوست و پزشک، تجویز شود. این ماده با جلوگیری از مسدود شدن منافذ، به درمان آکنه کمک می‌کند. در چند ماه اول درمان، احتمال دارد هنوز جوش داشته باشید یا حتی بدتر به نظر برسد، اما با گذشت زمان با استفاده از رتینول، پوست شفاف تری خواهید داشت.

بیشتر بدانید: میکرودرم چیست؟! نتایج، تاثیر و نحوه انجام میکرودرم ابریژن.

انواع فواید رتینول
از انواع فواید رتینول میتوان به درمان آکنه و جوش و همچنین درمان پیری پوست اشاره کرد.

رتینول خواص ضد پیری دارد

پیری پوست، به دلیل سن بیولوژیکی یا عوامل خارجی مانند نور فرابنفش خورشید، سیگار کشیدن و آلودگی رخ می‌دهد که در مطالب قبلی مجله وقت مد، روش های درمان آن را توضیح دادیم. با افزایش سن، سلول های مرده پوست آهسته تر تقسیم می‌شوند و پیری پوست شروع می‌شود. در اصل زمانی چین و چروک آغاز می‌شود، که لایه میانی یا درم پوست، شروع به نازک شدن کرده و حفظ رطوبت، سخت می‌شود و در نتیجه پوست الاستین و کلاژن کمتری دارد.

پوستی که بر اساس آسیب خورشید پیر شده، لکه های قهوه ای و تیره تری را روی پوست نشان می‌دهد، که به عنوان لک های پیری شناخته می‌شوند. رتینول گردش سلولی و تولید کلاژن در سطح پوست را افزایش می‌دهد و در برابر تجزیه کلاژن مقاومت می‌کند. این ماده اپیدرم را تقویت کرده و مقدار آبی که به صورت غیر فعال از پوست تبخیر می‌شود را کاهش می‌دهد. این عوامل باعث حجیم تر به نظر رسیدن پوست شده و پیری پوست را کاهش می‌دهند.

بیشتر بدانید: پیلینگ پوست چیست؟ فواید و عوارض و مشکلات پیلینگ پوست صورت.

رتینول باعث بهبود ظاهر پوست می‌شود

رتینول به دلیل تاثیری که بر گردش سلولی و تولید کلاژن دارد، می‌تواند ظاهر ناهموار پوست و بافت پوست را درمان، یکدست و روشن کند. در مطالب قبلی از سلامت مجله وقت مد، روش های خانگی برای روشنی و سفیدی پوست را آموزش داده ایم.

هیپرپیگمانتاسیون و ناهمواری پوستی با استفاده از سرم رتینول با غلظت 0.3% و 0.5% کاهش می‌یابد. افراد رنگین پوست به ویژه کسانی که پوست تیره تری دارند، در استفاده از رتینول باید مراقب باشند، چرا که باعث ایجاد هیپرپیگمانتاسیون می‌شود.

بیشتر بدانید: اسکراب پوست سر چیست؟ فواید لایه برداری مو و انواع روش اسکراب خانگی کف سر.

تاثیر رتینول برای درمان اسکار آکنه

اسکار آکنه، در نتیجه آسیب و التهاب ایجاد می‌شود. برداشتن یا کندن جوش، باعث آسیب بیشتر به پوست شده و با این کار، امکان دارد جای جوش به صورت دائمی باقی بماند. درمان های موضعی رتینول به کاهش تورم و التهاب ناشی از جوش ها کمک کرده و مانع از بیشتر شدن جوش ها می‌شود. به این نکته توجه کنید که درمان رتینول برای اسکارهای شدید که فرو رفته یا برجسته هستند تاثیر چندانی ندارد. همینطور باید از محصولات تقلبی که در بازار به اسم رتینول عرضه می‌شود، دوری کنید.

عکس قبل و بعد از استفاده از رتینول
عکس قبل و بعد از استفاده از رتینول

بیشتر بدانید: نیاسینامید چیست؟ فواید، کاربرد و عوارض نیاسینامید یا ویتامین B3 و یا نیکوتین آمید.

رتینول برای درمان لکه های تیره پوست

لکه های تیره پوست یا هیپرپیگمانتاسیون، در اثر آسیب خورشید به پوست، می‌تواند به وجود آید. اگر لکه های قهوه ای روشن تا تیره روی صورت، دست ها، گردن یا بازو دارید، این نشان تجمع ملانین است که به پوست رنگدانه می‌دهد.

به این نوع لکه ها، لکه های خورشیدی، لکه های پیری و لکه های کبدی نیز می‌گویند، عموما بدون درد هستند اما درمان هایی برای رفع آنها وجود دارد. رتینول موضعی، بعد از چندین ماه استفاده، لکه های پوستی را روشن و کم می‌کند.

بیشتر بدانید: میکرونیدلینگ چیست؟ نحوه انجام، عوارض و فواید Microneedling پوست را بدانید!.

رتینول برای درمان منافذ پوست

منافذ همانند سوراخی در سطح پوست هستند که به، فولیکول مو و روغن، اجازه عبور می‌دهند. زمانی که منافذ با سلول های مرده یا چربی بسته شوند، منافذ پوست بزرگتر و با ظاهری زشت دیده می‌شوند. رتینول موضعی منافذ بزرگ را با افزایش گردش سلولی پوست درمان می‌کند و از ایجاد منافذ مسدود جلوگیری می‌کند.

تاثیر رتینول برای درمان منافذ پوست
رتینول، منافذ باز پوست را درمان می کند.

باید بدانید: اندولیفت چیست؟ کاربرد، عوارض و فواید، حقایق علمی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *