روزاسه چیست؟ علائم و روش های درمان بیماری پوستی روزاسه را بدانید!

روزاسه (rosacea)، یک بیماری پوستی است که باعث قرمزی پوست می‌شود. بیشتر بخش بینی، گونه و پیشانی علائم روزاسه را پیدا می‌کنند. این بیماری در عموما بعد از سن 30 سالگی شروع می‌شود. داروها، کرم و لوسیون ها به کاهش علائم روزاسه کمک می‌کند.
در این بخش از مجله سلامت وقت مد (vaghtemod.ir) حقایق بیماری پوستی روزاسه، علائم و روش های درمان آن را توضیح داده و ویژگی و علائم شگفت انگیز در مورد روزاسه را شرح داده ایم.

روزاسه چیست؟

بر اساس گزارش webmd، روزاسه (rosacea) یک بیماری پوستی است، که باعث قرمز شدن و التهاب پوست می‌شود. ممکن است در قسمت داخلی این قرمزی پوست، برجستگی و چرک وجود داشته و شبیه آکنه به نظر برسد. علائم این بیماری بر اساس انواع رنگ پوست متفاوت است.
قرمزی و بر افروختگی عموما بر روی پوست های سفید و روشن مشخص تر می‌باشد، اما در پوست های قهوه ای یا تیره به سختی لکه های بیماری پوسای روزاسه دیده می‌شود.

اگر دارای علائمی مانند؛ برجستگی های قرمز و کوچک، برجستگی های حاوی چرک، سوزش و حساسیت هستید، ممکن است دچار بیماری پوستی روزاسه شده باشید. پزشک متخصص، دارو و سایر درمان ها را بر اساس نوع روزاسه که در پایین شرح داده ایم، برای مدیریت این بیماری پیشنهاد می‌کند.

بیشتر بدانید: انواع جوش صورت و بدن، علت، تشخیص و درمان آن را بشناسید!.

انواع روزاسه

4 نوع روزاسه وجود دارد اما شما می‌توانید، علائم بیش از یک نوع از این بیماری پوستی را به صورت همزمان داشته باشید. بیماری روزاسه به رنگ و جنس پوست بستگی زیادی دارد. در ادامه سری مطالب آموزشی سلامت پوست از مجله وقت مد (https://vaghtemod.ir/) با انواع این بیماری آشنا می‌شوید.

4 نوع بیماری پوستی روزاسه وجود دارد
4 نوع بیماری پوستی روزاسه وجود دارد که در این مطلب از مجله وقت مد توضیح داده ایم

روزاسه اریتما توتلانژکتاتیک (Erythematotelangiectatic rosacea)

این سبک از انوع بیماری روزاسه پایدار بوده و با قرمزی پوست همراه با رگ های خونی کوچک زیر پوست، قابل مشاهد است. علائم روزاسه اریتما توتلانژکتاتیک، به صورت غیر منتظره ظاهر شده و از بین می‌روند اما بدون پیگیری و درمان، قرمزی و التهاب پوست، روز به روز بدتر خواهند شد.

بیشتر بدانید: انواع چین و چروک پوست، علت و درمان.

روزاسه پاپولوپوستولار (Papulopustular rosacea)

این نوع بیماری پوستی، باعث ایجاد جوش سر سفید همراه با چرک و برجستگی های قرمز و متورم می‌شود که بسیار شبیه به آکنه است. روزاسه پاپولوپوستولار، روی پیشانی، گونه، چانه و حتی روی پوست سر، سینه و گردن می‌تواند ظاهر شود. اگر علائم شدید هستند، مدت زمان درمان طولانی تر می‌شود.

درباره زیبایی پوست، بیشتر بدانید: بهترین روش های سفت کردن پوست! جدیدترین متد برای سفت کردن پوست های افتاده.

روزاسه فیماتوز (Phymatous rosacea)

در این نوع بیماری، پوست ضخیم و قرمز می‌شود و اغلب روی بینی تاثیر گذاشته و باعث ایجاد بر آمدگی، تورم و قرمزی روی بینی می‌شود. علائم روزاسه فیماتوز، باعث می‌شود بینی پیازی بنظر برسد.

بیشتر بدانید: اگزما پوستی چیست؟ انواع اگزما، نشانه ها، علت، پیشگیری و درمان اگزمای پوست.

روزاسه چشمی (Ocular rosacea)

این نوع روزاسه بر روی چشم ها تاثیر می‌گذارد و باعث تحریک چشم، خون آلود بنظر رسیدن و آبریزش آن می‌شود. در روزاسه چشمی، چشم ها خشک می‌شود، به نور حساسیت پیدا می‌کند و باعث ایجاد کیست بر روی پلک می شود.

بیشتر بدانید: سیاهی زیر چشم چرا به وجود می‌آید!؟ 12 راه درمان سیاهی زیر چشم.

علائم روزاسه چیست؟

به گزارش nhs، برای افرادی که پوست روشن دارند اولین چیز قابل مشاهده قرمزی پوست در بخش بینی، گونه، چانه و پیشانی است. پس از مدتی رگ های خونی کوچک از زیر پوست ظاهر شده و متورم و ضخیم می‌شود.

نشانه ها و علائم بیماری پوستی روزاسه
نشانه ها و علائم بیماری پوستی روزاسه شامل این موارد است

نیمی از افراد مبتلا به بیماری پوستی روزاسه مشکلات چشمی مانند درد، تورم و قرمزی را دارند. علائم دیگر روزاسه شامل موارد زیر است:

  • سوزش پوست یکی از علائم روزاسه است.
  • برجستگی های قرمز شبیه جوش که ممکن است دارای چرک باشد.
  • لکه های پوستی صورت یکی دیگر از علائم بیماری روزاسه است.
  • بینی متورم
  • منافذ بزرگ روی پوست از نشانه های روزاسه می‌باشد.
  • برجستگی رو پلک
  • مشکلات بینایی یکی از علائم روزاسه است.
  • مشخص شدن رگ های خونی در بالای پلک و صورت

علائم روزاسه به صورت غیر منتظره ظاهر می‌شوند و می‌روند و بعد از چند هفته دوباره آشکار می‌شوند. درمان این نوع بیماری پوستی ضروری است در صورت عدم پیگیری درمان، علائم روز به روز بدتر می شود.

بیشتر بدانید: فیلر صورت! دشمن سلامت یا همراه زیبایی شما! عوارض، فواید فیلر، ژل یا پرکننده صورت.

چه عواملی باعث بروز بیماری روزاسه می‌شود؟

پزشکان دقیقا نمی‌دانند چه عاملی باعث بروز بیماری روزاسه می‌شود، چند مورد که نقش مهمی می‌توانند داشته باشند شامل موارد زیر است:

  • ژنتیک یکی از مهترین عوامل بروز بیماری روزاسه است.
  • مشکلات عروقی خون باعث مشخص شدن رگ های زیر پوست می‌شود.
  • باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری به طور معمول در روده زندگی میکند. این میکروب میتواند میزان هورمون گوارشی گاسترین را افزایش دهد و باعث قرمزی پوست شود.
  • ورزش های شدید و سنگین
  • مصرف الکل یکی از عوامل بروز بیماری روزاسه است.
  • قرارگرفتن به مدت طولانی در زیر نور خورشید
  • یکی دیگر از عوامل بیماری روزاسه هوای نا متعادل می‌باشد. ( هوای خیلی سرد یا خیلی گرم)
  • بیماری فشار
  • یائسگی

افرادی که دارای پوست و رنگ چشم روشن و موی بلوند هستند، آکنه شدید دارند، زن هستند و بین 30 تا 50 سال سن دارند بیشتر دچار بیماری روزاسه می‌شوند.

بیشتر بدانید: فیشیال پوست (Facial) چیست؟ با انواع کاربرد، عوارض، فواید، مراحل انجام فیشیال صورت و پوست، مراقبت های بعد از آن.

بیماری روزاسه چگونه تشخیص داده می‌شود؟

برای تشخیص بیماری روزاسه، پزشک، بیمار را معاینه کلی می‌کند و سوابق پزشکی آن را دریافت می‌کند. در طول معاینه باید در مورد تمام مشکلات پوستی خود شامل تورم، سوزش و جوش با پزشک خود صحبت کنید. آزمایش خاصی برای تشخیص روزاسه وجود ندارد، ولی برای درمان این بیماری پوستی، بهتر است به دکتر پوست مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: پرایمر چیست و چه کاربردی دارد؟ فواید، معایب و نحوه استفاده از پرایمر را بدانید!.

درمان بیماری روزاسه

درمان قطعی برای بیماری روزاسه وجود ندارد؛ اما برخی داروها و روش ها به مدیریت و کنترل این بیماری کمک می‌کنند.

پزشک برای درمان بیماری روزاسه احتمال دارد داروی های زیر را پیشنهاد دهد (به هیچ وجه از این داروها بدون تجویز پزشک مصرف نکنید.):

  • آزلائیک اسید (Azelaic acid)، ژل یا کفی است که برجستگی، تورم و قرمزی پوست را کاهش داده یا از بین می‌برد.
  • بریمونیدین (Brimonidine)، ژلی است که رگ های قرمز زیر پوست را سفت می‌کند و باعث کاهش تورم می‌شود.
  • کلیندامایسین (Clindamycin (Cleocin, Clindagel, ClindaMax))، آنتی بیوتیکی است که باکتری های روی پوست را از بین می‌برد.
  • اریترومایسین (Erythromycin)، یکی دیگر از آنتی بیوتیک های تجویزی پزشک برای درمان روزاسه می‌تواند باشد.
  • ایزوترتینوئین (Isotretinoin)، یک دارو برای درمان آکنه می‌باشد. اگر باردار هستید به هیچ عنوان از این دارو استفاده نکنید.
  • ایورمکتین (Ivermectin)، داروی موضعی است که روی پوست استفاده می‌شود و برای کاهش علائم روزاسه کاربرد دارد.

بعد از گذشت چند هفته یا چند ماه از مصرف این داروها شما می‌توانید علائم بهبود را مشاهده کنید. پزشک شما علاوه بر تجویز دارو برای بهبود رگ های خونی بزرگ و کوچک احتمالا از لیزر استفاده کند.
درم ابریژن یا پوست سابی؛ یکی دیگر از روش های درمان بیماری روزاسه است. همچنین الکتروکوتر جریان الکتریکی است که رگ های خونی آسیب دیده را از بین می‌برد، یکی دیگر از بهترین راههای بهبود روزاسه است.

بیشتر بدانید: بهترین و سریعترین روش‎ درمان جوش زیر پوستی! همه حقایق مهم درمورد درمان جوش کیستیک.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *