اگزما پوستی چیست؟ انواع اگزما، نشانه ها، علت، پیشگیری و درمان اگزمای پوست

اگزما پوستی (Skin eczema)، نوعی بیماری پوستی است که در آن لکه های ملتهب، خارش، قرمزی و پوسته پوسته شدن و حتی تاول را در سطح پوست مشاهده میکنید. برخی از افراد، در دوران کودکی دچار این نوع عارضه پوستی می شوند. در حالی که بعضی دیگر در سنین بزرگسالی، از اگزما پوستی رنج می برند.
برخی غذاها مانند آجیل و لبنیات، می توانند علائم اگزما را تحریک کنند. همچنین، محرک های محیطی از جمله دود، گروه صابون ها و عطرها نیز باعث تحریک این نوع بیماری پوستی می شوند.

برای آشنایی با اگزما پوستی و انواع آن، علائم و علل هر یک و روش های درمان این مشکل پوستی، تا انتهای این قسمت از سری مطالب سلامت، نگهداری و مراقبت پوست از مجله وقت مد(https://vaghtemod.ir/)، با ما همراه باشید.

اگزمای پوستی چیست؟

گزما پوستی (eczema)؛ نوعی بیماری پوستی است که معمولا باعث التهاب، خارش و قرمزی در نواحی مختلف پوست فرد می‌شود.
اگزما، نوعی بیماری پوستی رایج است که باعث خارش در پوست میشود.

اگزما پوستی (eczema)؛ نوعی بیماری پوستی است که معمولا باعث التهاب، خارش و قرمزی در نواحی مختلف پوست فرد می‌شود. اگزما؛ در انواع مختلفی از جمله اگزمای آتوپیک، درماتیت تماسی و اگزمای دیسکوئید وجود دارد. در واقع، اگزما یک بیماری شایع پوستی است که خیلی از افراد جهان را تحت تاثیر قرار می دهد.

به طور کلی، این عارضه پوستی، میتواند پوست انسان را با لکه های تیره رنگ، پوسته پوسته، ورم و التهاب تحت تاثیر قرار دهد. برای آشنایی با ویژگی ها و علت ایجاد لک پوست این مطلب علمی را مشاهده کنید.
بیماری اگزما؛ مسری نیست، به این معنی که این نوع بیماری پوستی از فردی به فردی دیگر سرایت نمی کند.

مطالعه بیشتر در زمینه پوست: با بهترین انواع روش درمان لک صورت آشنا شوید.

انواع اگزما پوست را بدانید!

انواع اگزما پوست را در این عکس مشاهده میکنید
انواع اگزما پوست را در این عکساز مجله وقت مد را مشاهده میکنید.

در زیر انواع اگزما پوستی را نام برده و مختصرا درباره هر یک را توضیح می دهیم:

درماتیت آتوپیک؛ یکی از انواع رایج اگزما

شایع ترین نوع بیماری پوستی اگزما؛ درماتیت آتوپیک است که علائم آن اغلب در دوران کودکی آغاز می‌شود و میتواند خفیف یا شدید باشد. اگر یکی از والدین مبتلا به اگزما آتوپیک باشند، احتمال ابتلای آن کودک به این نوع بیماری پوستی بیشتر است.

در مورد پوست بیشتر بدانید: با خصوصیات انواع جنس پوست خشک، نرمال، چرب، مختلط آشنا شوید.

درماتیت تماسی آلرژیک، یکی از انواع اگزما پوستی

درماتیت تماسی آلرژیک؛ یک واکنش پوستی است که پس از تماس با یک ماده آلرژی زا رخ می‌دهد. زیرا سیستم ایمنی بدن آن را به عنوان یک عامل خارجی می شناسد. درماتیت تماسی آلرژیک نیز یکی از انواع بیماری اگزمای پوستی است که در انسان رخ میدهد و در زیبایی پوست شما تاثیر گذار است.

برای آشنایی با تکینک های زیبایی پوست؛ عمل جراحی پلک یا بلفاروپلاستی، جوانسازی با پلکسر، هایفوتراپی، فیلر صورت ، سابسیژن و اتو صورت یا درما اف این سری از مطالب مجله علمی وقت مد را مشاهده کنید.

اگزمای دیسیدروتیک

اگزمای دیسیدروتیک؛ نوعی از اگزمای پوستی است که به تحریک پوست در کف دست و پا اشاره دارد و با ظاهر شدن تاول، مشخص می‌شود. این نوع اگزما معمولا رد بزرگسالان زیر 40 سال ظاهر شده و علائم مشخصی از خارش شدید و تاول های کوچک به همراه خود دارد.

در مورد پوست بخوانید: انواع جوش صورت و بدن، علت، تشخیص و درمان آن را بشناسید!.

اگزمای دیسکوئید، لکه های پوستی که با خارش همراه است

اگزمای دیسکوئید؛ به صورت تکه های دایره ای از پوست تحریک شده ظاهر میشود که میتواند پوسته پوسته و خارش ایجاد کند. به طور کلی اگزمای دیسکوئید؛ باعث ایجاد لکه های دیسکس شکل مشخصی میشود. این لکه های پوستی اگزمایی دیسکوئید؛ معمولا در ساق پا، تنه و ساعد هستند. گاهی اوقات مرکز دیسک پاک شده و حلقه ای پوست قرمز باقی می ماند.

بیشتر بدانید: خواص روغن آرگان برای پوست! با مهمترین ویژگی های روغن آرگان بر روی پوست آشنا شوید.

اگزمای واریسی؛ بیماری پوستی شایع در افراد مسن

اگزمای واریسی؛ اغلب در امتداد رگ های واریسی رخ می دهد. این نوع عارضه پوستی؛ غالبا به عنوان اگزمای وریدی و گرانشی نیز شناخته می‌شود و در افراد مسن مبتلا به واریس، شایع است. افزایش سن و کم تحرکی؛ میتواند پاهای فرد را ضعیف کند و این مسئله نیز باعث اگزمای واریسی خواهد شد. در مطالب قبلی در مورد عوامل پیری زودرس پوست، درمان، پیشگیری، نشانه های آن به صورت کامل توضیح دادیم.

اگزمای استئاتوتیک، یکی از انواع سبک اگزما که در پیری رخ میدهد

اگزمای استئاتئتیک یکی از انواع اگزما است که معمولا در افراد بالای 60 سال رخ می‌دهد، چرا که با افزایش سن، پوست افراد خشک میشود. این نوع بیماری پوستی، معمولا رد ساق پا اتفاق می افتد، اما در سایر قسمت های بدن نیز شاید ظاهر شود.

انواع علائم اگزما پوستی چیست؟

انواع علائم اگزما پوستی
خارش، قرمزی و زخم شدن پوست از انواع علائم اگزما پوستی است.

در بیشتر مواقع نشانه های اگزما، خفیف است. شایع ترین علائم اگزما پوست؛ از نوع درماتیت آتوپیک شامل موارد زیر می باشد:

  • پوست خشک و پوسته پوسته
  • قرمزی پوست، که یکی از شایع ترین علائم اگزما پوست است
  • خارش
  • زخم های باز و تراوش کننده

همچنین، مالش و خاراندن مداوم پوست نیز، میتواند منجر به عفونت های پوستی شود. در افراد رنگین پوست، بثورات اگزما؛ میتواند خاکستری و یا قهوه ای به نظر برسد که این مسئله دیدن جوانه های اگزما را سخت تر می کند. در مورد انواع رنگ پوست و انواع جنس پوست، بیشتر بدانید.

با این حال، افراد رنگین پوست مبتلا به اگزمای پوستی؛ حتی پس از از بین رفتن علائم اگزما، ممکن است لکه های تیره و یا روشن روی پوست خود داشته باشند. در علم پزشکی به این لکه ها هیپرپیگمانتاسیون می گویند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *