انواع سبک و مدل دکوراسیون، با 23 مورد از شیک ترین و جدیدترین انواع دکوراسیون آشنا شوید! کدام یک از انواع دکور زیباتر است!؟

طراحی داخلی؛ هنر و علم بهبود یک فضا با استفاده از انواع مدل دکوراسیون، برای دستیابی به محیطی سالمتر و زیباتر برای افرادی است. در واقع خانه ما معبد ماست، جایی که در آن احساس امنیت میکنیم. خانه ای که در آن زندگی میکنید، بازتابی از شخصیت شما میباشد که ذائقه و سلیقه ی شما را نشان میدهد. پس انتخاب بهترین نوع دکوراسیون بسیار مهم است. شما با انواع دکوراسیون، روحیات خود را در آن محل تقویت میکنید.
از طرفی دیگر، سبک دکوراسیون داخلی خانه؛ میتواند احساسات و شیوه ی زندگی ما را به دیگران نشان دهد. به همین دلیل، سبک دکوراسیون داخلی بسیار مهم است و در اصل گوهر ما را ارائه میکند. به علاوه طراحی داخلی میتواند احساس خوبی به ما ببخشد و حتی بر روحیات ما تاثیر بگذارد.

آیا شما با انواع سبک دکوراسیون داخلی آشنایی دارید؟ آیا میدانید چه سبکی را برای طراحی منزل خود انتخاب کنید؟ در این قسمت از مجله سبک زندگی وقت مد (https://vaghtemod.ir)، محبوبترین سبکهای دکوراسیون خانه را به شما معرفی کنیم تا شما بتوانید مطابق با سلیقه خود بهترین آن را انتخاب نمایید.

محبوبترین و شیک ترین سبک و مدل دکوراسیون داخلی چیست؟

در لیست پایین از انواع مدل و سبک دکوراسیون، متوجه خواهید شد که هر سبکی، وسایل خاصی را ترجیح میدهد که شاید تهیه آنها کاری دشوار به نظر برسد. اما نگران نباشید! فراتر از منشا یا ماهیت این وسایل، توصیه میکنیم بیشتر بر روی رنگهای خانه، تضادها و هارمونی آنها تمرکز کنید.

دکوراسیون داخلی منزل با مبل طوسی رنگ
هر سبک دکوراسیونی لوازم بخصوص خود را میطلبد.

ما در لیست زیر، 23 مورد از محبوبترین سبک دکوراسیون داخلی را به شما معرفی میکنیم که قطعا شما را تشویق به بازسازی منزلتان میکند.

بیشتر بدانید: روانشناسی رنگ ها؛ تاثیرات مثبت و منفی رنگها در زندگی شما چیست!.

1- مدل دکوراسیون مینیمالیستی (Minimalist decoration style)

درصورتیکه نظم و ترتیب در زندگی بسیار اهمیت دارد، سبک دکوراسیون مینیمال (Minimalist decoration style) برای شما مناسب است. به طور کلی فضاهای ایجاد شده در مدل دکوراسیون مینیمالیسم؛ ساده و آرام هستند. این سبک طراحی داخلی از روند ساده سازی و کنار گذاشتن عناصر غیر ضروری پیروی میکند.

در این زمینه، برای آشنایی کامل مطلب سبک دکوراسیون مینیمالیستی (Minimalist) چیست؟ با انواع طراحی داخلی مینیمال آشنا شوید را در مجله وقت مد بخوانید.

سبک مینیمال در دهه 1960 و از ایالات متحده آمریکا آمده است. مدل دکوراسیون مینمالیستی؛ دارای اثاثیه کم، خطوط مستقیم و تزئینات کمی در محیط‌های باز میباشد. همچنین سبک مینیمالیسم توانسته، گرما و زیبایی بی نظیری را به خانه ها بدهد.

دکوراسیون منزل با مبلمان و دکور سبک مینیمالیستی
در این سبک دکوراسیون همه چیز آرام و ساده است و در نهایت وسایلی با رنگ متضاد مشاهده میکنید.

ویژگیهای سبک دکوراسیون مینیمالیستی

مبلمان چوبی براق یا مشکی رنگ که حس زیبایی و سادگی را به شما القا میکند، کلید دکوراسیون مینیمالیستی هستند. به علاوه، سطوح صاف، شیشه ای و یا آبنوس، در این سبک غالب است. اگر چه معمولا مبلمان و تزئینات دیگر خانه به رنگی مشابه با رنگ دیوار انتخاب میشوند، اما میتوان از وسایلی با رنگ متضاد و یا مشکی نیز استفاده کرد.

این سبک از انواع دکوراسیون، با جدیدترین انواع استایل متناسب است.

مطالعه بیشتر: اکسسوری منزل چیست؟ با شیکترین انواع دکوراسیون منزل آشنا شوید.

2- سبک طراحی داخلی قومی (Ethnic decoration style)

یکی از قدیمیترین سبک ها در انواع مدل دکوراسیون، سبک دیزاین قومی است. مصری، چینی، ژاپنی، هندی، ایرانی، مراکشی، آفریقایی و سایر سبکهای قومیتی در این مجموعه قرار دارند. بسیاری از افراد به اشتباه تصور میکنند که تنها از طریق مجسمه های آفریقایی و یا صفحه نمایشهای تاشو ژاپنی، میتوان به سبک قومی دست یافت!

همه ویژگیهای سبک دکوراسیون قومی (Ethnic decoration style یک شخصیت ملی روشنی به کل فضای خانه میبخشد و همینطور ما را به سنتهای عامیانه باستانی هدایت میکند. این روند به وسیله ی ترکیب عناصر مختلف به دنبال بازآفرینی ماهیت کشوری دور از غرب گرایی است.

طراحی داخلی پذیرایی با سبک دکوراسیون قومی
دکوراسیون قومی شخصیت ملی روشنی به فضای خانه میبخشد.

علاوه بر این، شیفتگی به فرهنگهای دیگر و صنایع دستی آنها در سبک دکوراسیون قومی دیده میشود. همچنین این سبک، محیطهای گرم و روشن را با زیبایی شناسی همراه با فرهنگ محلی از طریق عناصر دست ساز آن سرزمین تداعی میکند.

آموزش بیشتر: ۵۰ مورد از اصطلاحات مد، فشن و استایل در دنیای امروز که نمیدانید؟!

ویژگیهای سبک و مدل طراحی داخلی قومی

پارچه های چاپی، مبلمان و لوازم جانبی ساخته شده از چوب و تکه های قلع، مس یا برنج از ویژگیهای این سبک گرم و دلپذیر قومی میباشد که از رنگ های گرم بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد. در انواع مدل دکوراسیون قومی، شما تمام عناصری که در تاریخ آن ملت ریشه دارد را مشاهده خواهید کرد.

بیشتر بدانید: رنگ گرم چیست؟ تمام کاربردها و ویژگی ها(همراه با عکس).

3- مدل دکوراسیون نوردیکو یا اسکاندیناوی (Nordic decoration style)

سبک دکوراسیون نوردیکو یا اسکاندیناوی (Nordic decoration style)؛ یکی از سبکهای محبوب در دوران اخیر است و منشا آن در شمال اروپا میباشد. سبک طراحی داخلی نوردیکو؛ به دنبال وارد کردن نور به محیطهایی با آفتاب کم است. به همین علت در سبک اسکاندیناوی رنگهای روشن بر روی دیوارها ترجیح داده میشود.

مبلمان به سبک مدل دکوراسیون اسکاندیناوی
این سبک دکوراسیون به دنبال وارد کردن نور به منزل است به همین دلیل در سبک اسکاندیناوی رنگ روشن در الویت است و وسایل چوبی و پارچه های طبیعی بسیار محبوب هستند.

به طور کلی، در سبک اسکاندیناوی پالت رنگی (سفید، خاکستری، بژ و رنگهای خنثی) کاملا مشخص میباشد. همچنین منبع اصلی این سبک، استفاده از وسایل چوبی در دکوراسیون است. در بخش منسوجات سبک اسکاندیناوی نیز پارچه های طبیعی مانند کتان، پنبه و یا پشم پادشاه هستند.

بیشتر بدانید: سبک آرت دکو یا هنر تزئینی (Art Deco) چیست!؟ ویژگی ها، نقش ها، طرح ها.

ویژگیهای سبک دکوراسیون اسکاندیناوی یا نوردیکو (Nordic decoration style) چیست؟

طبیعت، جنگل و کوه ها؛ الهام بخش اصلی سبک نوردیکو هستند. به همین دلیل در اغلب موارد، مبلمان و عناصر چوبی در وسط دیوارهای خاکستری روشن، شبیه به آسمان آن کشورهای ابری است. ویژگی بارز سبک نوردیکو، شباهت آن به سبک دیزاین مینیمال میباشد.

دکوراسیون منزل با مبلمان و المان های سبک اسکاندیناوی
دکوراسیون اسکاندیناوی بسیار شبیه به دیزاین مینیمال است و هدف آن انتقال صلح، آرامش و سادگی است.

هدف از سبک اسکاندیناوی؛ انتقال صلح، سادگی و آرامش در فضای دکوراسیون است. بنابراین رنگ سفید در این سبک غالب میشود. همچنین، سقف، دیوارها، کف و مبلمان معمولا در رنگهای مشابه و یکدست هستند.

4- سبک دکوراسیون کلاسیک (Classic decoration style)

از ویژگیهای مهم و اصلی استایل دکوراسیون کلاسیک (Classic decoration style)، سقف های بلند با لوسترها، پرده های ضخیم ابریشمی و مخملی و استفاده از جزئیات فراوان ضروری است.
از طرفی، مبلمان ساخته شده از چوب نجیب، پایه های برگردان، کارد و چنگال های نقره ای و لوسترهای پر زرق و برق به دنبال محیطهای قدرتمند هستند. همچنین در سبک دکوراسیون داخلی کلاسیک تقارن، وزن و رمانتیسم اهمیت ویژه ای دارند.

مطالعه بیشتر: ۵۰ مورد از اصطلاحات مد، فشن و استایل در دنیای امروز که نمیدانید؟!.

5- سبک طراحی داخلی صنعتی (Industrial decoration style)

منشا سبک دکوراسیون داخلی صنعتی (Industrial decoration style) به دهه 1950 در نیویورک برمیگردد. مصالح ساختمانی از جمله آهن، چوب، سیمان، بتن و سایر موارد دیگر بدون پوشش در خانه هایی که به سبک صنعتی تزئین شده اند، دیده میشود. این سبک دکوراسیون برای افراد مبتکر و خلاق گزینه عالی است.

بدین ترتیب، امروزه طراحان داخلی در دکوراسیون به سمت سبک صنعتی گرایش پیدا کردند و با افتخار مصالح ساختمانی را نشان میدهند. در حالی که دیگران سعی در پنهان کردن این مصالح دارند.

تصویری از سبک دکوراسیون صنعتی را مشاهده میکنید.
این سبک دکوراسیون از نشان دادن مصالح ساختمانی از جنس فلز یا آهنی حتی با زنگ زدگی ترسی ندارد.

ویژگیهای مدل دکوراسیون صنعتی چیست؟

معمولا در سبک و مدل دکوراسیون صنعتی؛ مبلمان از جنس فلزی یا آهنی و حتی کمی همراه با زنگ زدگی انتخاب میشوند. همچنین در این سبک از وسایل چوبی و روکشهای تصفیه نشده بهره میگیرند. رنگهای مات و کم رنگ بخصوص رنگ خاکستری، یکی از موارد مورد علاقه برای این دکوراسیون منزل است. در سبک دکوراسیون صنعتی برای مقابله با رنگهای سرد و یا تیره از مقدار زیادی نور استفاده میشود.

بیشتر بدانید: رنگ سرد چیست؟ تمام ویژگی ها و کابردها (شرح با عکس).

6- سبک و مدل دکوراسیون وابی سابی (Wabi Sabi decoration style)

هدف از مدل و سبک دکوراسیون وابی سابی (Wabi Sabi decoration style)؛ زیبایی در نقص ها است! به عنوان مثال ترک های دیوار، فرورفتگی ها در اشیاء و سایر علائم باقی مانده از گذشت زمان را در این سبک نمیتوان پنهان کرد. در سبک طراحی داخلی وابی سابی که از ژاپن می‌آید، رنگهای خنثی غالب هستند.

مدل دکوراسیون منزل به سبک ساده و وابی سابی را مشاهده میکنید.
در سیک دکوراسیون وابی سابی به راحتی نقص ها نمایش داده میشود و فلسفه اش این جمله است “هیچ چیز کامل نیست و هیچ چیز دائمی نیست.”

در مورد ترند های روز بیشتر بدانید: رنگ سال ۲۰۲۳ چیست؟ رنگ سال ۱۴۰۲ چیست و چگونه آن را ست کنیم؟.

همچنین منسوجات فرسوده و مواد تصفیه نشده که تقریبا از طبیعت گرفته شده اند، نشان دهنده این سبک میباشند. در واقع این سبک از دکوراسیون، یک فلسفه ی زندگی است که دو ایده اساسی (هیچ چیز کامل نیست و هیچ چیز دائمی نیست) را از طبیعت میگیرد.

از طرفی دیگر، سبک وابی سابی در اصل دیدن جهان با چشمهای متفاوت، قدردانی از گذشت زمان، درک زودگذر بودن زیبایی ها و ارزش گذاری طبیعی است.

7- مدل و سبک دکوراسیون شرقی (Oriental decoration style)

سبک و مدل دکوراسیون شرقی (Oriental decoration style به دنبال ایجاد فضایی آرامش بخش و متعادل است. سبک دکوراسیون شرقی شباهت‌های بسیاری به سبک مینیمالیسم دارد. اما در این سبک معمولا، عناصر تزئینی یا گیاهان بیشتری در مقایسه با سبک مینیمالیسم دیده میشود.

به طور کلی طبیعت برای دکوراسیون شرقی بسیار اهمیت دارد. بنابراین، نورپردازی طبیعی شبیه به اشعه های خورشید در این سبک از طراحی داخلی وجود دارد.

دکوراسیون داخلی منزل به سبک شرقی
در این سبک دکوراسیون طبیعت نقش مهمی دارد و از اقلامی مانند بامبو، چوب سدر و ابریشم بهره میگیرند.

ویژگی مدل دکوراسیون شرقی چیست؟!

به طور سنتی وسایل و اقلام این سبک از موادی همچون بامبو، سنگ، کاغذ، برنج، چوب سدر و ابریشم غالب هستند. معمولا رنگ این عناصر متضاد با دیوارها میباشد.

در مورد دکوراسیون بیشتر بدانید: نکات طلایی ست کردن دکوراسیون منزل با رنگ بنفش.

8- سبک دکوراسیون پروانسالی یا پروونس (Provencal decoration style)

سبک دکوراسیون پروونس یا پروانسالی (Provencal decoration style)؛ الهام گرفته از جنوب شرقی فرانسه است. ظرافت بی‌تکلف، نور و الهام گیری از طبیعت و رنگها؛ از مشخصات بارز سبک دکوراسیون پروونس میباشد.
همچنین، منسوجات، حوله های آشپزخانه و ظروف غذاخوری عتیقه و مبلمان قدیمی گذر زمان را منعکس میکنند. به علاوه در سبک دکوراسیون منزل پروانسالی نور نقش اساسی دارد.

دکوراسیون پذیرایی به سبک پروونس یا پروانسالی به رنگ سفید
دکوراسیون پروونس ظرافت، نور و الهام گیری از طبیعت دارد و عتیقه های موجود در این دکور گذر زمان را منعکس میکند.

مطالعه بیشتر: تمام حقایق مخفی درمورد زیبایی و آرایش که باید بدانید.

سبک و مدل دکوراسیون مدیترانه ای (Mediterranean decoration style)

معمولا سبک و مدل دکوراسیون مدیترانه ای (Mediterranean decoration style)؛ در محیطهای ساحلی بیشتر دیده میشود. در این سبک عناصری که به تابستان، گرما و همینطور دریا اشاره دارند، غالب هستند. همچنین در سبک دکوراسیون مدیترانه ای، رنگهای سفید و آبی طراوت و شفافیت را به ارمغان می‌آورند.

طراحی داخلی منزل با سبک دکوراسیون مدیترانه ای
دکوراسیون مدیترانه ای بیشتر در مناطق ساحلی دیده میشود به همین دلیل رنگ سفید و آبی در این سبک غالب است.

غالبا، قطعات صنایع دستی، مبلمان، دیوارهای سفیدکاری شده و منسوجات طبیعی مانند کتان و پنبه سبک طراحی داخلی مدیترانه ای را تعریف میکنند.

تمام آنچه درمورد مد و استایل باید بدانید را در مجله وقت مد (https://vaghtemod.ir/) آموزش ببینید.

10- مدل و سبک دکوراسیون روستایی یا روستیک (Rustic decoration style)

هدف از مدل و سبک دکوراسیون روستایی یا روستیک (Rustic decoration style)؛ آوردن طبیعت به داخل منزل برای ایجاد خانه های روستایی میباشد که رفاه و آسایش را منتقل میکند. اگر خانه دارای عناصر قدیمی است، حفظ شخصیت آن مهم است. با وجود اینکه، مبلمان و کف چوبی و سنگی در سبک روستایی محبوب هستند، اما طیف گسترده ای از مواد طبیعی دیگر (مانند چوب، سنگ، خاک رس، حصیر و سرامیک) در این سبک خوب عمل میکنند.

تصویری از دکوراسیون به سبک روستیک یا روستایی
سبک دکوراسیون روستیک از بهره گیری مواد طبیعی بوجود می آید.

ویژگیهای سبک دکوراسیون داخلی روستایی

ظاهر طبیعی یک خانه روستایی؛ از طریق اثاثیه و لوازم داخلی، ملافه و فرش مشخص میشود. همچنین پارچه های ساده و بدون طرح، یک انتخاب رایج در سبک دکوراسیون روستیک هستند. بنابراین در این سبک از دکوراسیون، مبلمان با رنگهای خنثی و روکشهای طبیعی، بالشهای ساتن ابریشم و کتان و چرم، نقطه قوت آن میباشند.

11- سبک و مدل دکوراسیون مدرن (Modern decoration style)

در سالهای اخیر، سبک و مدل دکوراسیون مدرن (Modern decoration style)؛ فضاهای شیک و امروزی تری را ایجاد میکنند. نتیجه سبک و مدل دکوراسیون داخلی مدرن؛ زیبا مجلل و پیچیده است و رنگهای سفید و کرم در آن غالب هستند.

مدلی از سبک دکوراسیون مدرن پذیرایی با رنگ طوسی و سفید
در دکوراسیون مدرن همه چیز به روز و طبق مد روز است.

ویژگی دکوراسیون مدرن چیست!؟

کلیه لوازم مانند مبلمان و فرشها با سبک و طرح امروزی یا مدرن، انتخاب میشوند. برای وسایل تزئینی از عناصر سرامیکی، مرمر و سنگ و شیشه ای که برزو تر و ترندتر از سایر موارد هستند، بهره میگیرند.

12- سبک دکوراسیون عاشقانه و رمانتیک (Romantic decoration style)

در سبک دکوراسیون عاشقانه (Romantic decoration style)؛ جزئیات کوچک، تفاوت را ایجاد میکنند. به طور کلی در مدل دکوراسیون عاشقانه یا رمانتیک؛ از رنگهای صورتی و گل گلی (مانند استایل فلورال) برای ایجاد فضاهای ظریف و لطیف استفاده میکنند. منشا این مدل از انواع سبک دکوراسیون؛ به اپرای قرن نوزدهم با ستونهای بزرگ نئوباروک و کاخ هایی با سالنهای بزرگ بازمیگردد.

سبک دکوراسیون رمانتیک منزل با مبلمان گل گلی
در سبک دکوراسیون رمانتیک به جزئیات توجه میشود و برای انتقال فضای گرم از رنگ صورتی و گل گلی بهره میگیرند.

ویژگی مدل دکوراسیون عاشقانه یا رمانتیک چیست؟

سبک دکوراسیون رمانتیک برای انتقال فضایی گرم، صمیمی و جاودانه ایجاد میشود. اقلام چوبی (همیشه به رنگ سفید و یا رنگهای روشن) در این نوع دکوراسیون ضرورت دارند. از سوی دیگر گلها، شمعهای معطر و قفسه های کتاب در فضاهای پاستیلی رنگ مانند یاسی، زرد و یا سبز در این سبک دیده میشوند.

سبک طراحی داخلی آرت دکو (Art Deco decoration style)

یکی از مهمترین روندهای طراحی داخلی قرن بیستم؛ سبک دکوراسیون آرت دکو (Art Deco decoration style) است. سبک دکوراسیون آرت دکو، نمادی از زرق و برق و پیچیدگی میباشد. این نوع دکوراسیون را میتوان در ادبیات و رمان گتسبی بزرگ مشاهده کرد.
عناصری مانند چاپهای هندسی، در رنگهای روشن و فضاهای آراسته و مدرن که زرق و برق عجیبی را تداعی میکنند در این سبک دیده میشوند.

دکوراسیون داخلی آرت دکو با مبلمان گلبهی رنگ
در این سبک استفاده از خطوط هندسی و تضاد رنگی بسیار محبوب است.

ویژگیهای مدل دکوراسیون و طراحی آرت دکو

از جمله ویژگیهای مهم سبک دکوراسیون آرت دکو؛ تمایل به استفاده از خطوط هندسی به ویژه خطوط مستطیل و پالتهای تک رنگ است. نکته کلیدی در طراحی منزل به سبک آرت دکو در تضاد بین رنگهای روشن و تیره میباشد.

سبک دکوراسیون و طراحی داخلی ساحلی (Marine decoration style)

معمولا در سبک دکوراسیون ساحلی (Marine decoration style)، رنگهای تازه و هر چیزی که به دریا مربوط میشود، حرف اول را میزند. به عنوان مثال خانه های سواحل کارائیب و آمریکای لاتین، منبع اصلی الهام برای این سبک هستند.

دکوراسیون داخلی خانه ویلایی رو به دریا به سبک دکوراسیون ساحلی
در دکوراسیون ساحلی لوازمی که زندگی ساحلی را تداعی میکند استفاده میشود.

ویژگیها و خصوصیات سبک دکوراسیون و طراحی داخلی ساحلی

رنگهای ضروری در سبک طراحی و مدل دکوراسیون داخلی ساحلی؛ آبی سلطنتی، سورمه ای، آبی روشن و سفید میباشد. جزئیات و تزئینات با رنگ قرمز و یا طلایی در این نوع دکوراسیون پر کاربرد هستند. همچنین مبلمان چوبی روستایی و همینطور عناصر تزئینی که زندگی در ساحل را تداعی میکنند را نمیتوان از دست داد.
به علاوه در وسایل و اکسسوری ها از جمله کوسن ها، پرده ها و سایر منسوجات، نوارهای ضخیمی به رنگ آبی یا قرمز غالب است.

مطالعه بیشتر: اکسسوری (Accessory) چیست!؟ با جدیدترین انواع اکسسوری زنانه و مردانه ضروری آشنا شوید.

سبک دکوراسیون معاصر یا امروزی (Contemporary decoration style)

در طراحی منزل خود اگر به دنبال سبکهای روز و ترند هستید، دکوراسیون امروزی یا معاصر (Contemporary decoration style ایده آل خواهد بود. در خانه های امروزی، فضای داخلی معاصر راحت و جذاب است، بدون اینکه شلوغ و تاریک به نظر برسد.
اساسا، سبک دکوراسیون امروزی یا معاصر در طراحی داخلی همراه با سادگی، پیچیدگی ظریف و استفاده از بافت و خطوط تمیز میباشد. هدف از سبک دکوراسیون امروزی نشان دادن فضا به جای اشیاء است. این سبک بر روی رنگ، فضا و فرم خانه تمرکز میکند.

دکوراسیون و مبلمان شیک به سبک امروزی با رنگ سرد
در دکوراسیون معاصر به دنبال سبک به روز و معاصر هستند.

ویژگی و خوصیات دکوراسیون معاصر

بارزترین و متمایزترین عنصر طراحی داخلی به سبک معاصر، استفاده از بلوکهای رنگی جسورانه، سقف‌های بلند، پنجره های خالی و اشکال هندسی است. همچنین مبلمان در این سبک باید ظاهری جسورانه داشته باشند و در عین حال ساده و بی‌نظم و بدون منحنی یا تزئین باشند. اشکال صاف، تمیز و هندسی در سبک دکوراسیون معاصر ضروری هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *