انواع جوش صورت و بدن، علت، تشخیص و درمان انواع آکنه و جوش را بشناسید!

تا چه حد با انواع جوش آشنا هستید!؟ ویژگی و عوارض آنها را میدانید؟! با آمدن فصل بهار، بافت پوست ما تغییر میکند. چرا که افزایش دما و آفتاب، بر پوست و هورمونهای بدن ما تأثیر میگذارد. همانطور که میدانید، علت اصلی آکنه و جوش صورت و بدن، تغییرات هورمونی میباشد.
در این بخش از سری مطالب آموزشی زیبای و آرایشی مجله وقت مد(https://vaghtemod.ir)، در مورد اختلال پوستی ناخوشایند، یعنی انواع جوش صورت و بدن به شما آموزش های لازم را می‌دهیم. همچنین درباره علت ایجاد انواع جوش صورت و بدن توضیح خواهیم داد. با این بخش از مطالب سلامت، زیبایی و نگهداری از پوست وقت مد، همراه باشید.

آکنه یا جوش صورت و پوست بدن چیست؟

به گزارش mayoclinic، آکنه؛ یک نوع بیماری پوستی است که با ظهور ضایعات پوست در نتیجه فولیکولیت (Folliculitis)، التهاب و عفونت منافذ فولیکولی (فولیکول مو، جایی که مو رشد میکند) به وجود می‌آید. آنها معمولاً به صورت جوش، دانه های سر سیاه و سر سفید، لکه های قرمز و ملتهب مانند کیست ظاهر می‌شوند.
در مورد جوش های سرسیاه، در مطلب همه چیز در مورد جوش سرسیاه (Blackhead)، علت، پیشگیری، درمان به صورت کامل در مجله وقت مد، توضیح دادیم.

تصویری از جوش شدید صورت در بخش چانه
در صورت انسداد منافذ پوستی جوش ها ایجاد می‌شوند؛ که به شکل جوش سر سیاه یا سفید و یا قرمز هستند.

در بیشتر موارد، انواع جوش؛ در دوران نوجوانی ظاهر شده و حدود 80 درصد از جوانان بین 14 تا 16 ساله را تحت تأثیر قرار میدهد. دلیل اصلی انواع جوش صورت؛ به بسته شدن منافذ پوست مربوط می‌شود.
اگر انسداد منافذ پوستی ناقص باشد، جوش های سرسیاه ایجاد می‌شوند، اما در صورت کامل بودن این انسداد، آکنه سرسفید به وجود می‌آید.

درمورد پوست بخوانید: روزاسه چیست؟ علائم و روش های درمان بیماری پوستی روزاسه را بدانید!.

علت اصلی ایجاد جوش صورت چیست؟

به طور مشخص، هورمون‌ها؛ علت اصلی بروز آکنه و جوش هستند. نوجوانان در سنین بلوغ؛ به دلیل افزایش سطح آندروژن (هورمون جنسی مردانه)، باعث بزرگ شدن غدد چربی و تولید سبوم بیشتر و در نتیجه ایجاد آکنه و جوش می‌شود.

علت ایجاد جوش صورت را بصورت تصویری مشاهده میکنید.
تغییرات هورمونی و رژیم غذایی نامناسب از علت های اصلی جوش است.

در مورد لک صورت بیشتر بدانید: انواع لکه پوست را بشناسید و بهترین و سریعترین روش از بین بردن لک صورت!.

در خانمها نیز تغییرات هورمونی مربوط به بارداری و استفاده از داروهای ضد بارداری؛ میتواند بر تولید سبوم (غدد چربی) تأثیر بگذارد. همچنین، مقادیر کمی آندروژن در خون شما گردش میکند که می‌تواند آکنه را بدتر کند.

علاوه بر این، علل خارجی دیگری وجود دارد که میتواند انواع جوش را هم در بزرگسالان و هم در نوجوانان بیشتر کند. یک مثال از این موارد؛ رژیم غذایی است. مطالعات مختلف نشان داده که برخی از مواد غذایی مانند محصولات لبنی یا غنی از کربوهیدرات و چربی، شدت جوش پوستی را بدتر میکند و باعث ایجاد تعداد بیشتری جوش می‌شود.

از طرف دیگر، غذاهایی غنی از چربیهای فرآوری شده و قندها از جمله کلوچه‌، شیرینی، غذاهای آماده یا فست فود و تخمه میتوانند آکنه یا جوش صورت را تحریک کنند.

عوامل اصلی ایجاد جوش در بدن

با توجه به تردید بیماران در مورد علت انواع جوش صورت خود، چهار عامل اصلی ایجاد کننده جوش را میتوان شناسایی کرد:

  • تولید بیش از حد چربی
  • رشد بیش از حد کوتی باکتریوم آکنه
  • اختلال در بلوغ فولیکول مو
  • فعالیت بیش از حد هورمون

درباره زیبایی پوست بیشتر بدانید: دتاکس پوست چیست؟ با سم زدایی پوست و انواع روش دتاکس پوست آشنا شوید.

انواع جوش؛ بیشتر در چه سنی و در کدام قسمت بدن ظاهر می شود؟

آکنه یا جوش صورت و بدن؛ می‌تواند در هر سنی ظاهر شود. آکنه در نوجوانان، کودکان و در بزرگسالان وجود دارد، اما جوش صورت اغلب در دوران نوجوانی یا بلوغ ظاهر میشود.
بیشترین محل ظاهر شدن آکنه بر روی صورت، پشت و سینه است. این نواحی معمولاً جایی هستند که این اختلال پوستی خود را بیشتر نشان میدهد برای همین بیشتر جوش میزنند.

مطالعه بیشتر: آموزش مهمترین موارد روتین مراقبت از پوست در روز! و راهنمای انتخاب بهترین فوم شستشو صورت، روش استفاده.

انواع جوش و آکنه براساس سن

در مطلب بهترین و سریعترین روش‎ درمان جوش زیر پوستی! همه حقایق مهم درمورد درمان جوش کیستیک همه آموزش های لازم را در این باره دادیم. جالب است بدانید برخلاف تصور بسیاری از مردم، آکنه میتواند در سنین مختلف، نه فقط در جوانان خود را نشان دهد. یکی از روشهای طبقه بندی آکنه؛ بر اساس سن است.
در پایین انواع آکنه صورت را در رده های سنی و یا دوران مختلف زندگی بررسی میکنیم:

  • جوش نوزادی :
    آکنه و انواع جوش نوزادی در 20 درصد نوزادان به خصوص در ناحیه گونه به صورت جوشهای سر سیاه، پاپول و پوسچول (جوش های ملتهب یا چرکی) دیده میشود.
  • آکنه یا جوش نوجوانی :
    درست است که این اختلال پوستی از تعامل بین هورمون‌ها، سبوم و باکتر‌هایی که روی پوست زندگی میکنند، به وجود می آید، اما دوران نوجوانی محل پرورش ایده‌آل برای جوش میباشد. در این مرحله فعالیت غدد چربی افزایش می‌یابد و باکتری ها در منافذ پوست جمع میشوند. (در صورت مسدود شدن جزئی، جوش های سرسیاه و در صورت مسدود شدن کامل جوش های سر سفید)
  • جوش یا آکنه مرحله بزرگسالی :
    نوع دیگری از آکنه با توجه به سن، جوش بزرگسالی (شایع در میان خانمها) است که بعد از 25 سالگی ظاهر میشود. این نوع جوش، معمولاً با تغییرات هورمونی (قاعدگی، بارداری، یائسگی…) و یا استرس همراه است. عمدتاً آکنه بزرگسالی در گردن و صورت ظاهر میشود و می‌تواند کم و بیش شدید باشد.

مطالعه بیشتر: فیشیال پوست (Facial) چیست؟ با انواع کاربرد، عوارض، فواید، مراحل انجام فیشیال و مراقبت های بعد از آن و آموزش فیشیال و پاکسازی صورت برای پوست خشک آشنا شوید.

فرق انواع جوش خفیف، متوسط و شدید چیست؟

غالبا، شایعترین نواحی ایجاد جوش صورت در ناحیه “T” مانند بینی، گونه ها و پیشانی میباشد.

  • انواع جوش خفیف: اگر جوشهای کوچک در نواحی صورت ظاهر میشوند؛ آکنه از نوع خفیف است.
تفاوت جوش خفیف، متوسط و شدید را مشاهده میکنید.
تفاوت جوش خفیف، متوسط و شدید صورت و بدن
  • انواع جوش متوسط صورت و بدن : در صورتیکه، پاپول یا جوش بر روی پوست شما ظاهر شود، در اصل با آکنه متوسط به بالا روبرو هستیم. به این نوع آکنه پاپولوپوستولار (Papulopustular) نیز میگویند. این نوع آکنه، التهابی بر روی پوست صورت (بیشتر از آکنه نوع خفیف) میباشد.
  • انواع جوش شدید : در جوشهای شدید صورت، التهابات پوستی بسیار تهاجمی تر از دو مورد قبلی هستند و شایع ترین موردی است که جای جوش بر روی صورت ایجاد میکند. به همین دلیل، در این حالت باید به پزشک مراجعه نمایید.

درباره روش های زیبایی

با انواع جوش صورت و بدن آشنا شوید

باید بدانید که انواع مختلف آکنه و جوش؛ بسته به میزان تهاجمی که این اختلال پوستی روی هر فرد ایجاد میکند، وجود دارد. به گزارش clevelandclinic، انواع مختلف آکنه و جوش شامل موارد زیر است که هر کدام را در این مطلب از مجله وقت مد(https://vaghtemod.ir/)، توضیح داده ایم.

انواع جوش یا آکنه صورت و بدن:

1- جوش های سرسیاه (Blackheads)؛ از جمله رایج انواع جوش بدن و صورت

جوش‌های سرسیاه که به کومدونهای باز (Open comedones) نیز معروف هستند؛ به صورت یک نقطه سیاه روی پوست ما ظاهر میشوند. آکنه سرسیاه مانند هر جوش دیگری؛ بقایای پوست (معروف به کراتین) با سبوم (روغن طبیعی پوست) مخلوط شده و منافذ صورت را میبندند.

درباره پوست بدانید: دلایل افتادگی پوست چیست؟ با روش های درمان شلی و افتادگی پوست آشنا شوید!.

2- آکنه سرسفید (White acne)

جوشهای سرسفید؛ برجستگی هایی هستند که در اثر چربی و پوست مرده ایجاد می‌شوند. آکنه سر سفید که به کومدون‌های بسته (Closed comedones) نیز معروف است، شبیه جوشهای سر سیاه هستند. به این صورت که به‌ جای باز بودن، منافذ آنها توسط لایه‌ای از پوست بسته می‌شود.

مطالعه بیشتر: عوامل پیری زودرس پوست را بشناسید! درمان، پیشگیری، نشانه های پیری زودرس پوست.

3- جوش چرکی ( Pustules)، رایجترین نوع جوش

جوش چرکی (Pustules)؛ حاوی مایع یا چرک بوده و به صورت برجستگی‌های سفید بزرگ (که با پوست قرمز و ملتهب احاطه شده اند) ظاهر می‌شوند. به گفته متخصصین، معمولاً رشد باکتری در فولیکول های مسدود شده؛ باعث ایجاد جوش چرکی میگردد. این نوع از انواع آکنه، در صورت برداشتن و یا خراشیدگی، باعث ایجاد جای زخم و یا لک میشوند.

تصویری از جوش چرکی را مشاهده میکنید.
جوش چرکی حاوی چرک است، این نوع آکنه در صورت خراشیدگی باعث زخم و لک میشود.

درباره پوست بدانید: انواع چین و چروک پوست، علت و درمان (مطالب مهم).

4- آکنه پاپول ها (Papules)

آکنه پاپول ها (Papules)؛ ضایعات جامد و برجسته ای هستند که معمولا کمتر از یک سانتی متر قطر دارند. آنها معمولا بزرگ و دردناک هستند. این نوع جوش ها میتوانند اشکال، رنگها و اندازه های مختلف داشته باشند. در حالی که پاپول ها غالبا به شکل جامد و یا سفت هستند، پس از چند روز ممکن است پر از چرک شده و تبدیل به جوش چرکی شوند.

بیشتر بدانید: مهمترین روتین مراقبت از پوست در شب را آموزش ببینید.

5- آکنه یا جوش ندول (Nodules)

زمانی که منافذ عمیق‌ پوست، توسط سلول‌های مرده و چربی پوست مسدود میشوند؛ آکنه یا جوش ندول (Nodules) به وجود می‌آید. این نوع آکنه، منجر به یک ضایعه بزرگ و عمیق میگردد که اگر ملتهب باشد بر روی سطح پوست قابل مشاهده میباشد. طبق گفته متخصصان، اگر این جوشها به بزرگتر شدن ادامه دهند، میتوانند به کیست گره (دردناک هستند) تبدیل شوند.

در مورد پوست بیشتر بخوانید: ویژگی انواع جنس پوست! با خصوصیات انواع جنس پوست خشک، نرمال، چرب، مختلط آشنا شوید.

6- جوش یا آکنه کیستیک (Cysts)

آکنه کیستیک (Cysts)؛ جدیترین نوع جوش در نظر گرفته میشود. مشابه جوش ندول، کیست ها به دلیل مسدود شدن منافذ زیر سطح پوست ظاهر خواهند شد. آنها حاوی مایع یا چرک هستند و ممکن است بزرگ، قرمز و معمولاً دردناک به نظر برسند.

تصویری از جوش بزرگ کیستیک که دردناک است
جوش کیستیک به دلیل مسدود شدن منافذ زیر سطح پوست ظاهر میشوند و معمولا دردناک هستند.

درباره پوست بدانید: کلاژن چیست؟ با کاربرد، روش های نگهداری و ترمیم و منابع کلاژن پوست آشنا شوید.

7- آکنه یا جوش قارچی (Fungal acne)

آکنه یا جوش قارچی؛ زمانی رخ میدهد که مخمر قارچ بیش از حد در فولیکول های مو در پوست ایجاد شود. این جوشها میتوانند باعث خارش و التهاب شوند.

مطالعه بیشتر: آموزش نگهداری و مراقبت از پوست نرمال یا معمولی.

روشهای پیشگیری از آکنه صورت

نواحی حساس صورت و یا یا مستعد جوش را دو بار در روز، با یک شستشو دهنده ملایم و آب ولرم بشویید. بنابراین از دستان برای شستشوی صورت خود با یک صابون و یا پاک کننده ملایم و آب گرم استفاده کنید. از برخی محصولات مانند اسکراب صورت، مواد قابض و ماسک اجتناب کنید. چرا که آنها تمایل به تحریک پوست دارند که میتواند آکنه را بدتر کند. همچنین، شستشوی زیاد صورت نیز میتواند پوست را تحریک کند. در این رابطه مطلب نحوه استفاده، مضرات و انواع اسکراب پوست و صورت را مشاهده کنید.

شستشو صحیح صورت برای جلوگیری از ایجاد جوش و آکنه صورت
روش صحیح شستشو صورت برای پیشگیری از ایجاد جوش و آکنه در صورت

برای خشک کردن یا از بین بردن چربی اضافی پوست و ترویج لایه برداری از محصولات ضد آکنه بهره بگیرید. به دنبال محصولاتی باشید که حاوی بنزوئیل پراکسید به عنوان یک ماده فعال هستند.
همچنین محصولاتی را امتحان کنید که حاوی اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک یا آلفا هیدروکسی اسید است. احتمالا، چند هفته طول بکشد تا از استفاده از یک محصول ضد جوش و آکنه به نتیجه برسید.

یک روش دیگر برای پیشگیری و جلوگیری از ایجاد آکنه بر روی صورت، این است که بعد از فعالیتهای شدید (مانند ورزش) دوش بگیرید. زیرا چربی و عرق روی پوست میتواند باعث ایجاد جوش شود. همچنین، از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید. به علاوه، برخی از داروهای ضد آکنه شما را بیشتر مستعد آفتاب سوختگی میکنند.

در رابطه با زیبایی و مراقبت پوست بخوانید: پلکسر چیست؟ (Plexr) فواید و عوارض جوانسازی با پلکسر که باید بدانید!.

لایه برداری پوست برای درمان جوش صورت

جدا از داروهای موضعی یا خوراکی که در بالا هر یک از آنها را شرح دادیم، در موارد خاص میتوان از روشهای درمانی دیگر مانند لیزر و فتودینامیک تراپی، استخراج کومدون های بسته و باز، لایه برداری شیمیایی پوست و تزریق استروئید را انجام دهید. مانند درمان های قبلی، روشهای لایه برداری نیز میتوانند عوارض جانبی داشته باشند که قبل از شروع هر یک از این روشها، باید از آنها آگاه باشید.

انجام لایه یرداری صورت
درمان جوش صورت و بدن با لیرز، لایه برداری، استخراج کومدون های بسته و باز و… .

مطالعه بیشتر: عمل جراحی پلک یا بلفاروپلاستی (blepharoplasty) چیست؟ فواید، مضرات و مراقبت ها.

درمان آکنه کودکان

در مطالعاتی که در مورد آکنه نوجوانان انجام شده، می بینیم که کودکان از سنین پایین نیز از آکنه رنج میبرند. روش ایده آل این است که برای درمان جوش صورت در کودکان با یک متخصص پوست اطفال مشورت کنید. او باید داروهایی را که کودکان نباید مصرف کنند، دوزهای مربوطه، تداخل بین داروها، عوارض جانبی احتمالی آنها و مهمتر از همه، نوع دارو را توصیه کند.

بهترین روش از بین بردن جای جوش صورت چیست؟

آکنه و یا جوش میتواند جای زخم را به صورت لکه های تیره و روشن بر روی پوست بگذارد. چند بار با دستکاری جوش پوست، هفته ها باعث ایجاد لک شده است؟ به همین دلیل، اولین توصیه ما این خواهد بود که برای مبارزه با لکه ها و جای آکنه (التهاب) به جوش های خود دست نزنید. میدانیم که این کار، گاهی اوقات بسیار سخت است، اما اگر نمی‌خواهید بقیه عمر خود را از این علائم ناخواسته رنج ببرید، باید صبور باشید.

تفاوت صورت سالم و صورت جوش و آکنه دار را مشاهده میکنید.
به جوش های خود دست نزنید تا جای آن بر صورتتان باقی نماند.

در مورد پوست بدانید: اگزما پوستی چیست؟ انواع اگزما، نشانه ها، علت، پیشگیری و درمان اگزمای پوست.

علت جوش صورت در سنین بالا چیست؟

آکنه بزرگسالان یا جوش بعد از نوجوانی، غالبا بعد از ۲۵ سالگی ایجاد میشود. در بیشتر موارد، همان عواملی که باعث ایجاد آکنه در نوجوانان میشوند، در بزرگسالان نیز نقش دارند. چهار عاملی که مستقیماً در ایجاد آکنه نقش دارند، شامل تولید بیش از حد چربی، مسدود شدن منافذ پوست توسط سلولهای چسبنده، باکتریها و التهاب هستند.

علت اصلی ایجاد جوش صورت چیست؟

هماطنور که در این مطلب از مجله وقت مد (https://vaghtemod.ir/5630/) توضیح دادیم، به طور مشخص، هورمون‌ها؛ علت اصلی بروز آکنه و جوش هستند. نوجوانان در سنین بلوغ؛ به دلیل افزایش سطح آندروژن (هورمون جنسی مردانه)، باعث بزرگ شدن غدد چربی و تولید سبوم بیشتر و در نتیجه ایجاد آکنه میشود.

انواع جوش؛ بیشتر در چه سنی و در کدام قسمت بدن ظاهر میشود؟

آکنه یا جوش صورت و بدن؛ میتواند در هر سنی ظاهر شود. آکنه در نوجوانان، کودکان و در بزرگسالان وجود دارد، اما جوش صورت اغلب در دوران نوجوانی یا بلوغ ظاهر میشود.
به گزارش وقت مد (https://vaghtemod.ir/) بیشترین محل ظاهر شدن آکنه بر روی صورت، پشت و سینه است. این نواحی معمولاً جایی هستند که این اختلال پوستی خود را بیشتر نشان میدهد برای همین بیشتر جوش میزنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *