اسکراب صورت و بدن چیست؟ نحوه استفاده، مضرات و انواع اسکراب پوست و صورت

در مورد اسکراب صورت و بدن چه میدانید؟! لایه برداری، یکی از مراحل ضروری برای حفظ روال زیبایی بدن و صورت است. وقتی صحبت از پوست و صورت میشود، باید توجه کافی را به آن داشته باشیم، زیرا به ما کمک میکند زیبایی طبیعی خود را برجسته کنیم. مهمترین مسئله این است که لوسیون های لایه بردار، لزوماً نباید از فروشگاه ها خریداری شوند، بلکه میتوانید آنها را در خانه به روشی ساده و با محصولات بسیار ارزان تهیه کنید.
هر روتین مراقبت از پوست، باید شامل یکی از انواع اسکراب باشد. بنابراین با از بین بردن سلول های مرده از لایه های سطحی پوست، علاوه بر داشتن صورت تمیزتر و صاف تر، زیبایی طبیعی آن را نیز افزایش خواهید داد. در این بخش از سری مطالب مربوط به زیبایی، سلامت و نگهداری پوست مجله وقت مد(https://vaghtemod.ir)، نحوه استفاده از اسکراب پوست و صورت و همچنین مزایا، کاربرد و کلیه سوالات مربوط به این روش لایه برداری پوست و صورت را به شما توضیح می دهیم.

برای مشاهده و آموزش تمام نکته های ضروری و مهم در زیبایی و آرایش، این سری از مطالب وقت مد را دنبال کنید.

لایه برداری صورت یا اسکراب صورت و بدن چیست؟

اسکراب صورت؛ یک ژل پاک کننده است که از دانه‌ها یا ذرات کوچک تشکیل شده و به پاکسازی عمیق منافذ پوست، حذف سلول ‌های مرده و کثیفی که در طول روز به دلیل آلودگی ‌های محیطی، عرق و غیره انباشته میشوند، می‌پردازد.
دفعات انجام لایه برداری صورت، باید پیش رونده باشد. ایده آل این است که درمان را هر 20 روز یک بار شروع کنید و کم کم بسته به نوع لایه بردار صورت انتخابی، یک بار در هفته یا حداکثر هر دو هفته یکبار، لایه برداری را انجام دهید، زیرا فرآیند لایه برداری کم کم و به مرور زمان، انجام میشود.

اسکراب صورت با قهوه
اسکراب صورت به پاکسازی عمیق منافذ پوست کمک می‌کند.

مطالعه بیشتر درمورد پوست: انواع لکه پوست، با ویژگی ها و علت ایجاد لک پوست آشنا شوید.

چرا لایه برداری صورت مهم است؟

اولین چیزی که باید بدانید این است که لایه برداری، بخش مهمی از پاکسازی صورت و بدن می‌باشد، زیرا علاوه بر از بین بردن سلول های مرده چسبیده به سطح پوست، باعث بازسازی سلولی می‌شود و نرمی و درخشندگی را به پوست باز می‌گرداند و به از بین بردن لک های پوستی نیز کمک می‌کند.
علاوه بر این، لایه برداری و یا همان اسکراب صورت؛ باعث نفوذ سریعتر کرم ها و در نتیجه اثر بخشی آنها را بهبود می‌بخشد. به همین دلایل، لایه برداری حداقل یک بار در هفته برای انواع پوست توصیه می‌شود، زیرا آلودگی ها را از بین می‌برد و از مسدود شدن منافذ پوست جلوگیری می‌کند.

مطالعه بیشتر: بهترین و سریعترین روش از بین بردن لک صورت! با بهترین انواع روش درمان لک صورت آشنا شوید.

مزایای اسکراب صورت و بدن

  • با اسکراب پوست و صورت؛ پوستی تمیزتر، ابریشمی تر، درخشان تر و زیباتر خواهید داشت.
  • حذف کلیه ناخالصی ها و جلوگیری از تشکیل ناخالصی های جدید بر روی پوست از مزایای اسکراب صورت و بدن است.
  • اسکراب، میکروسیرکولاسیون خون در ناحیه را دوباره فعال میکند که به از بین بردن مایعات انباشته شده و جلوگیری از تورم پوست کمک خواهد کرد.
  • لایه برداری یا اسکراب پوست و صورت، تولید بیش از حد سبوم را کاهش می‌دهد و از براق شدن صورت جلوگیری می‌کند. (در این مورد بخوانید: سبوم پوست و مو (Sebum) چیست؟ درمان، کنترل و محافظت از چربی طبیعی پوست و مو.)
  • با کمک اسکراب صورت؛ کرم های مرطوب کننده و ضد پیری بر روی پوست لایه برداری شده بسیار بهتر عمل می‌کنند، زیرا مواد فعال آنها می‌توانند به طور کامل به آن نفوذ کنند.
لایه برداری و اسکراب صورت
اسکراب صورت و بدن پوست را تمیز، درخشان و زیباتر می‌کند.

مطالعه بیشتر: فیلر صورت! دشمن سلامت یا همراه زیبایی شما! عوارض، فواید فیلر، ژل یا پرکننده صورت.

کاربرد اسکراب صورت برای از بین بردن لک

در صورت داشتن انواع پوست معمولی، چرب یا مستعد لک از اسکراب صورت برای حذف سلول های مرده پوست که می‌توانند لک ها و جوش را تشدید کنند، بهره بگیرید. بنابراین برای از بین بردن لکه های پوست، یک لایه بردار ملایم (مانند اسکراب ملایم برنج و زغال اخته) را در برنامه پاکسازی صورت خود بگنجانید. این روش، مکمل عالی برای تمیز کردن صورت شما و از بین بردن جوش های سر سیاه است.

بیشتر بدانید: انواع جوش صورت و بدن، علت، تشخیص و درمان آن را بشناسید!.

نحوه استفاده از اسکراب بدن و صورت

مراحل استفاده از اسکراب پوست و صورت شامل موارد زیر است:

  • اسکراب پوست خود را روی پیشانی، بینی و گونه ها بمالید.
  • هرگز اسکراب صورت را روی چشم ها و دهان نزنید.
  • اسکراب را به طور یکنواخت پخش کنید. به این شکل که از پیشانی شروع کرده و به سمت شقیقه ها ادامه دهید و به انتهای صورت بروید.
  • به آرامی پوست خود را با اسکراب موردنظر از پل بینی تا نوک، ماساژ دهید.
  • اسکراب را با حرکات دایره ای کوچک از بال های بینی تا گونه ها بکشید.
  • به سمت فک و چانه پایین بروید.
  • اسکراب صورت را با آب ولرم فراوان بشویید.
آموزش استفاده از اسکراب پوست و صورت
آموزش استفاده از اسکراب صورت و بدن

مراقبت های بعد از اسکراب پوست و صورت به چه صورت است؟

همانطور که در مطالب قبلی مجله وقت مد توضیح دادیم، انواع جنس پوست، به خصوص بعد از لایه برداری؛ به رطوبت نیاز دارد. استفاده از یک مرطوب کننده فوق العاده صورت؛ پس از لایه برداری به جبران رطوبت و آب از دست رفته در اثر لایه برداری کمک میکند. همچنین، بعد از زدن اسکراب صورت، ضد آفتاب بزنید.

بیشتر بدانید: آموزش انتخاب بهترین ضد آفتاب برای پوست! راهنمای انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب.

آیا انواع اسکراب صورت به پوست شما آسیب می رساند؟

برخی از انواع اسکراب های صورت؛ از جمله شیمیایی و یا حتی خانگی که دارای دانه های ریز و درشتی هستند، میتوانند برای پوست ما خشن و آسیب رسان باشند. اما این در صورتی است که آن روش لایه برداری را به میزان زیاد و بیش از حد استفاده کنید.
لایه برداری بیش از حد؛ به طور موقت به لایه شاخی پوست آسیب می‌رساند که می‌تواند صورت را از تحریک کننده های خفیف گرفته تا برخی عفونت ها باز کند.

مطالعه بیشتر: مهمترین روتین مراقبت از پوست در شب را آموزش ببینید.

نکات مهم در هنگام خرید اسکراب صورت که باید بدانید

به طور کلی، یک اسکراب پوست و صورت خوب برای پوست های معمولی باید بتواند تمام سلول های مرده پوست را از بین ببرد (آموزش نگهداری و مراقبت از پوست نرمال یا معمولی) و همچنین به اصلاح پوست شما کمک کند. بنابراین، اگر پوست خشکی دارید، از اسکراب صورت با بافت کرمی و پر از روغن های مرطوب کننده استفاده نمایید.

  • بافت کرمی اسکراب، پوست خشک ما را نرم کرده و خشکی آن را کمتر خواهد کرد.
  • پوست خشک: یک لایه برداری هفتگی با استفاده از لایه بردار ملایم کفایت می کند (آموزش نگهداری و مراقبت از پوست خشک).
  • پوست چرب: انجام اسکراب دو بار در هفته برای از بین بردن چربی اضافی این نوع پوست کافی میباشد (آموزش نگهداری و مراقبت از پوست چرب).
  • پوست حساس: هر 15 روز یک بار با لایه بردار ضد حساسیت این مار را انجام دهید.
اسکراب صورت خیار
یک اسکراب خوب باید تمامی سلول های مرده پوست را از بین ببرد.

در مورد پوست بخوانید: مهمترین محصولات زیبایی و مراقبت از پوست چیست؟ با اصلی ترین محصولات روتین مراقبت از پوست آشنا شوید.

تفاوت بین اسکراب صورت و اسکراب بدن چیست؟

اسکراب ‌های بدن؛ عموماً حاوی ذرات لایه ‌بردار بزرگ ‌تری هستند و از اسکراب‌ ها یا لایه بردارهای صورت که مخصوص پوست ‌های ظریف هستند، قوی‌تر می‌باشند. به همین دلیل توجه داشته باشید که در زمان خرید اسکراب؛ به نوع آن نیز دقت کنید که برای پوست صورت و یا بدن خود می خواهید، زیرا آنها با یکدیگر متفاوت هستند.

مطالعه بیشتر: انواع میکاپ لایت و آرایش ملایم یا اروپایی (light make up).

چرا نباید از اسکراب بدن برای صورت استفاده کرد؟

اسکراب های بدن، برای لایه برداری نواحی ضخیم و مقاوم پوست مانند آرنج و زانو استفاده میشوند. پوست صورت، ظریف‌ تر و نازک‌تر از پوست سایر قسمت‌های بدن است، بنابراین استفاده از اسکراب بدن؛ می‌تواند بسیاری از لایه‌های بیرونی پوست را از بین ببرد و باعث قرمزی و تحریک آن شود.

معرفی انواع اسکراب خانگی صورت

در اینجا ما 8 مورد از انواع اسکراب خانگی صورت را به شما معرفی می‌کنیم و نحوه استفاده و طرز تهیه هر یک را به صورت جداگانه توضیح می‌دهیم تا به راحتی بتوانید در منزل و با کمک مواد اولیه موجود در خانه اقدام به تهیه این نوع اسکراب های پوست و صورت کنید.

درمورد پوست بخوانید: انواع رنگ پوست چیست؟ چه چیزی رنگ پوست ما را تعیین می کند!؟.

اسکراب شکر و روغن گیاهی، یکی از انواع اسکراب خانگی صورت ارزان قیمت

یکی از ارزان ‌ترین و مؤثرترین اسکراب‌های خانگی برای صورت که می‌توانیم پیدا کنیم؛ شکر است، ترجیحاً بهتر است شکر دانه‌ریز باشد تا به صورت ما آسیبی نرساند. بهتر است آن را با یک روغن فوق العاده مرطوب کننده، ترمیم کننده و ضد پیری مانند روغن زیتون یا روغن نارگیل ترکیب کنید تا پوستی درخشان و پر از زندگی داشته باشید.

مواد مورد نیاز برای اسکراب شکر و روغن گیاهی عبارتند از:

  • دو قاشق غذاخوری شکر
  • یک قاشق غذاخوری روغن زیتون یا روغن نارگیل

طرز تهیه و روش استفاده از اسکراب شکر و روغن گیاهی:

هر دو ماده را با هم مخلوط کنید تا خمیر دانه ای به دست آید. سپس خمیر به دست آمده را روی صورت کاملا تمیز خود بمالید و با حرکات دایره ای و صعودی و بدون فشار زیاد، پوست را ماساژ دهید.

مطالعه بیشتر: انواع روغن مو، با ویژگی روغنهای تقویت کننده مو آشنا شوید.

اسکراب بلغور جو دوسر و شیر

بلغور جو دو سر یکی دیگر از اسکراب های فوق العاده برای لایه برداری صورت در خانه است، زیرا این غلات سالم به شما امکان می‌دهد پوست خود را عمیقاً تمیز کنید، زیرا تمام آلودگی ها را جذب می‌کند و چربی اضافی پوست را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.
علاوه بر این، بسیار مرطوب کننده و تسکین دهنده می‌باشد، بنابراین در هیچ زمانی به پوست آسیب نمی‌رساند.

استفاده از اسکراب بلغور و شیر برای از بین بردن جوش صورت
این اسکراب خانگی آلودگی را جذب خود و چربی اضافی پوست را کاهش می‌دهد.

مواد مورد نیاز برای اسکراب بلغور جو دوسر و شیر:

  • سه قاشق غذاخوری جو دو سر رول شده
  • یک چهارم فنجان شیر

روش استفاده و طرز تهیه اسکراب بلغور جو دوسر و شیر:

تکه های جو دوسر را با شیر مخلوط کنید، اجازه دهید تا تکه ها به مدت 10 دقیقه در مایع هیدراته شوند. نتیجه کار، باید لایه ای با غلضتی مشخص باشد. آن را روی صورت خود بمالید و بگذارید حدود 15 دقیقه بماند. این ماسک به مرطوب شدن پوست شما کمک می‌کند و برای پوست های خشک عالی می‌باشد. اگر صورت شما چرب است، شیر را با آب جایگزین کنید.

مطالعه بیشتر: همه آنچه درباره آرایش؛ آموزش آرایش و نکات مهم و ضروری آن باید بدانید.

اسکراب عسل؛ از محبوب ترین انواع اسکراب خانگی صورت

عسل یکی از پرمصرف ترین محصولات زیبایی پوست است، ماده ای که پوست ما را زیبا و شاداب می‌کند. می‌توانید با عسل؛ ماسک صورت لایه بردار تهیه کنید، زیرا سموم و سلول های مرده پوست را از بین می‌برد، رطوبت پوست صورت را تامین می‌کند و از تشکیل ناخالصی ها نیز جلوگیری می‌کند.

مواد موردنیاز برای اسکراب عسل:

  • یک قاشق غذاخوری عسل
  • دو عدد بادام آسیاب شده
  • یک قاشق غذاخوری کوچک آب لیمو

طرز تهیه و روش استفاده از اسکراب عسل:

عسل، بادام آسیاب شده و آبلیمو را مخلوط کنید. سپس اسکراب تهیه شده را به آرامی به پوست صورت بمالید و بگذارید 15 دقیقه بر روی آن بماند، سپس با آب سرد پاک کنید و بلافاصله متوجه خواهید شد که چگونه پوست احیا، نرم و بسیار مرطوب به نظر می رسد.

ماسک و اسکراب لایه بردار هویج؛ ایده آل برای از بین بردن سلول های مرده پوست

یکی دیگر از ماسک های بسیار ساده برای از بین بردن سلول های مرده پوست؛ ماسک و اسکراب هویج است. این نوع گیاه، علاوه بر پاکسازی خوب به تولید کلاژن کمک می‌کند و در نتیجه پوستی شاداب، روشن و جوان به شما می‌دهد. اسکراب هویج یک روش خوب برای پوست های بالغ و جلوگیری از علائم پیری است. همچنین این لایه بردار به کاهش لک ها و علائم دیگر روی پوست صورت کمک می کند.

استفاده از اسکراب و لایه بردار هویج
اسکراب و لایه برداری پوست با هویج به تولید کلاژن کمک می‌کند.

مواد موردنیازماسک و اسکراب لایه بردار هویج :

  • یک هویج
  • مقداری مرطوب کننده صورت

طرز تهیه و روش استفاده از ماسک و اسکراب لایه بردار هویج

برای تهیه ماسک و اسکراب لایه بردار هویج؛ هویج را خیلی خوب تمیز کرده و پوست بگیرید و خرد کنید و در مخلوط کن بریزید تا کمی آسیاب شود، نتیجه یک خمیر بافت دار میشود. سپس آن را با مقداری مرطوب کننده مخلوط کنید و به پوست خود بزنید و بگذارید 15 دقیقه بماند.

اسکراب خاک رس، از بهترین انواع اسکراب پوست و صورت

خاک رس نیز یکی دیگر از بهترین درمان های خانگی برای لایه برداری پوست است که می توانید به آن مراجعه کنید. اسکراب خاک رس، پوست را تمیز و به بازسازی آن کمک میکند، آلودگی ها را از بین می‌برد و با آکنه و التهاب نیز مبارزه خواهد کرد.

روش تهیه اسکراب خاک رس:

  • دو قاشق غذاخوری خاک رس
  • سه قاشق غذاخوری آب معدنی

طرز تهیه و روش استفاده از لایه بردار خاک رس:

برای تهیه لایه بردار خاک رس؛ فقط باید خاک رس سبز، قرمز یا سفید را با استفاده از یک قاشق چوبی با آب معدنی مخلوط کنید تا خمیری ایجاد شود. سپس اسکراب به دست آمده را به پوست صورت خود بمالید و بگذارید به مدت 15 دقیقه بماند و در آخر با آب ولرم صورت خود را شستشو دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *