پی آر پی مو چیست؟ حقایق علمی پی آر پی (PRP) عوارض، فواید، روش کار، هزینه

یکی از دلایل بسیار رایج در ریزش مو، وراثت است. نازک شدن موی سر و همچنین ریزش مو، دغدغه امروزی بسیاری از بانوان و آقایان است. پی آر پی (PRP) یکی از جدیدترین روش ها برای ریزش مو و همچنین تقویت موی سر می‌باشد. اما آیا استفاده از پی آر پی مو برای شما مناسب است؟ روش کار پی ار پی به چه صورت است؟ آیا این روش جدید به زیبایی و سلامت بیشتر موی شما منجر خواهد شد؟!
در این سری از مطالب علمی سلامت و زیبایی مو از مجله وقت مد، تمام راز های مهم درباره پی آر پی مو و روشهای انجام و بازدهی آن، را توضیح داده و شما را با عوارض استفاده از پی آر پی مو، آشنا خواهیم کرد.

پی آر پی یا پلاسمای غنی پلاکت چیست!؟

پی آر پی، بخشی از خون شما است که حاوی مقدار زیادی پلاکت های مفید با غنای بالا برای کمک به بهبود بازسازی قسمت های مختلف بدن است. برای همین یکی از روش های پیشنهادی برای درمان ریزش موی مردانه، پی آر پی مو است.

در زمان های گذشته، از این روش برای درمان بیماری های اسکلتی عضلانی و در حال حاضر برای درمان بیماری های پوستی استفاده می‌شود. اما آیا استفاده از روش پی آر پی برای تقویت مو و همچنین رشد مجدد مو کمک خواهد کرد؟ در ادامه این مطلب از مجله وقت مد(https://vaghtemod.ir/) توضیح داده ایم.

پی آر پی یا پلاسمای غنی پلاکت
پی آر پی یا پلاسمای غنی پلاکت که به پی ار پی مو معروف است

روش کار انجام پی آر پی به چه صورت است؟

به گزارش دانشگاه هاروارد، پی آر پی (PRP) یا همان پلاسمای غنی پلاکت (Platelet-rich plasma) به این صورت است که از بازوی فرد، خون گرفته شده و سپس آن را در دستگاه سانتریفیوژ (دستگاهی که به سرعت میچرخد) قرار می‌دهند. سانتریفروژ باعث می‌شود که پلاسمای خون به سمت بالا برود قسمت پایین آن که شامل پی آر پی است جدا خواهد شد.

سپس مایع پی آر پی که حاوی پلاکت های مفید خون خود فرد است، از طریق سوزن های ریز به بدن فرد دوباره تزریق خواهد شد. همانند سایر روش های تقویت مو مانند انواع روغن مو و بهترین ویتامین تقویت کننده مو، از تزریق پی ار پی (PRP) به پوست سر برای تقویت فولیکول مو و کوتیکول مو استفاده می کنند.

روش کار انجام پی آر پی مو
مایع پی آر پی که حاوی پلاکت های مفید خون خود فرد است، از طریق سوزن های ریز به سر فرد تزریق می شود.

در مورد مو بدانید: انواع روش کاشت مو طبیعی، فواید و معایب پیوند مو را بشناسید!.

آیا پلاکت خون باعث رشد مو می شود؟

به گزارش دانشکده پزشکی هاروارد، خون از چهار قسمت شامل: گلبول قرمز، گلبول سفید، پلاسما و پلاکت تشکیل شده است. پلاکت ها، باعث رشد و بازسازی سلولی در بدن خواهند شد. همانطور که در بخش بالای این مطلب از مجله سلامت و زیبایی وقت مد (https://vaghtemod.ir/) توضیح دادیم، در روش پی آر پی مو، پلاکت های خون جدا خواهند شد. در نتیجه میزان پلاکت های موجود در “PRP” پنج برابر از خون معمولی بیشتر است.

این میزان پلاکت خون، موادی را ترشح می‌کند که به بهبود زخم و رشد مجدد بافت کمک خواهد کرد. وقتی صحبت از ریزش مو به میان می‌آید، این تئوری این است که پلاکت‌هایی که به عمق پوست سر تزریق می‌شوند تا به انتهای فولیکول مو برسند، ممکن است جمعیت خاصی از سلول‌ها به نام سلول‌های پاپیلای پوستی را تحریک کنند که نقش مهمی در رشد مو دارند.

آیا پلاکت خون باعث رشد مو می شود؟
آیا پلاکت خون باعث رشد مو می شود؟

درباره مو بخوانید: فواید و مضرات نور خورشید برای مو! نکات بسیار مهم درمورد تاثیر نور آفتاب روی مو.

عوارض پی ار پی مو چیست؟

جلسات انجام پی آر پی از هزینه بالایی برخوردار است و بهتر است بدانید که شواهد علمی ثابت شده ای در مورد عملکرد این روش برای درمان ریزش مو وجود ندارد. اما به صورت کلی ،اگر این عمل توسط پزشک متخصص انجام شود، عوارض خاصی را به همراه ندارد. خطرات احتمالی پی آر پی مو شامل درد، قرمزی و ورم، سر درد، ریزش موی موقت است.

اما بهتر است درباره جوب دهی روش پی آر پی مو بر روی ریزش مو و تقویت آن که در پایین درج شده، اطلاعات لازم را داشته باشید.

عوارض انجام پی ار پی مو
جلسات انجام پی آر پی از هزینه بالایی برخوردار است

درمورد مو بدانید: بوتاکس مو چیست؟ عوارض، ماندگاری، فواید و روش کار بوتاکس مو.

تحقیقات علمی درباره PRP برای ریزش مو و عملکرد آن

به گزارش مجله everydayhealth، استفاده از روش پی آر پی برای ریزش مو روش جدیدی است. در مطالعه کوچکی که در سال 2014 بر روی 11 مرد مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک انجام شده که مشاهده کردند پس از سه ماه از شروع درمان با پی آر پی، تعداد موهای آن ها حدود 30درصد رشد کرده است.
اما باید در نظر داشته باشید که این تعداد جامعه آماری مناسبی نیستند و تحقیقات علمی معتبر و ثابت شده ای در این زمینه، وجود ندارد.

نتایج استفاده از پی آر پی برای ریزش مو به صورت فوری نیست و نیاز به زمان دارد. همچنین بهتر است بدانید که این روش در همه افراد نتیجه مثبت نداده و ممکن است هیچ تاثیری بر روی شما نداشته باشد.

در صورت انتشار تحقیقات علمی معتبر درمورد درمان ریزش مو با استفاده از پی آر پی مو (PRP) حتما آن مطلب را در بخش آرایش و زیبایی مجله وقت مد منتشر خواهیم کرد.
تا آن زمان بهتر است در قسمت کامنت ها، تجربه افرادی که از این روش استفاده کرده اند را مشاهده کنید.

درباره ریزش موی سکه ای و علت ریزش ابرو بیشتر بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *