علت نازک شدن مو چیست؟ آموزش روش های تقویت و درمان نازکی مو سر

نازک شدن و ریزش مو، می‌تواند باعث ناراحتی و کمبود اعتماد به نفس در افراد شود. ریزش مو به صورت روزانه و در حد معمول طبیعی است. از دست دادن مقدار زیاد مو به معنای نازک شدن مو است. کم حجمی و ریزش موها معضلی است که خانوم ها و آقایان دچارش می‌شوند.
دلایل زیادی باعث نازک شدن مو در زنان و مردان می‌شود. در این قسمت از مجله زیبایی، سلامت و آرایش مو وقت مد در مورد علل و همچنین روشهای جلوگیری از نازکی مو و بهترین روش های برای افزایش حجم و درمان نازکی مو را به شما ارائه می‌دهیم.

نازک شدن مو چیست؟

زمانی که فردی با ریزش موی خفیف مواجه شود و لایه ای نازک بر روی پوست سر او باقی بماند به گونه ای که پوست سر در معرض دید قرار بگیرد، در واقع نازک شدن مو اتفاق افتاده است. برخلاف کچلی یا طاسی، نازک شدن مو می‌تواند فقط در بخشی از پوست سر رخ دهد.

نازک شدن مو می‌تواند به طور طبیعی بر اثر افزایش سن رخ دهد، زیرا فولیکول های مو به پایان چرخه زندگی خود می‌رسند و پس از آن دیگر رشد نمی‌کنند.
نازک شدن مو می‌تواند به طور طبیعی بر اثر افزایش سن رخ دهد.

کسانی که از نازکی مو رنج می‌برند، ریزش موی بالاتر از حد متوسط را تجربه می‌کنند. نازک شدن مو می‌تواند به طور طبیعی بر اثر افزایش سن رخ، سبک زندگی و ژنتیک دهد، زیرا فولیکول های مو به پایان چرخه زندگی خود می‌رسند و پس از آن دیگر رشد نمی‌کنند. در این بخش از مجله وقت مد (https://vaghtemod.ir/) تمامی ابعاد نازک شدن مو را بررسی می‌کنیم.

تفاوت بین ریزش مو و نازک شدن موها چیست؟

قبل از بررسی علل مختلف نازک شدن مو، تفاوت بین ریزش مو و نازکی مو را به شما می‌گوییم. همانطور که قبلا توضیح دادیم، ریزش مو بر اثر توقف تولید موهای جدید توسط فولیکول های روی پوست سر ایجاد می‌شود و نازک شدن زمانی اتفاق می‌افتد که موهای جدید شکننده تر و ظریف تر از قبل شوند.

به طور کلی ریزش و نازکی، هر دو باعث پوشش کمتر پوست سر می شوند، به همین دلیل موها حجم کمتری پیدا می‌کنند. موهای نازک، اغلب پیش آهنگ ریزش مو هستند. روند آن به این صورت است که که فولیکول مو ضعیف می‌شود و الیاف موی بسیار ظریفی تولید می‌کند تا جایی که تولید مو به طور کلی متوقف می‌شود.

درباره سلامت مو بیشتر بدانید: آیا رنگ کردن مو باعث آسیب و ریزش مو میشود؟.

علائم ریزش مو

پوست سر به طور معمول بین 50 تا 100 تار مو در طول روز از دست می‌دهد. برای اینکه بگوییم دچار ریزش مو شده اید بایدمو بیش از این مقدار ریزش کند که معمولا ناشی از استرس می‌باشد. بسیاری از افراد به دلیل موی زیادی که بعد از خواب روی بالش باقی می‌ماند، متوجه ریزش بیش از حد آن می شوند.

علائم ریزش مو و نازک شدن موس سر
علائم ریزش مو و نازک شدن موس سر

بنا بر گزارش mayoclinic، علائم و نشانه های نازک شدن مو شامل موارد زیر است:

  • از دست دادن تدریجی موها در بالای سر یکی از نشانه های نازک شدن مو: این مورد شایع ترین نوع ریزش مو است و با افزایش سن افراد ارتباط مستقیم دارد. در آقایان، موها اغلب در خط موی پیشانی شروع به عقب نشینی و ریزش می‌کنند. یک الگوی رایج ریزش مو در زنان مسن تر عقب نشینی خط مو می‌باشد.
  • نقاط طاس دایره ای یا نامنظم: برخی از افراد موهای خود را به صورت لکه های دایره ای طاس یا تکه هایی روی پوست سر، ریش یا ابرو از دست می‌دهند. ممکن است قبل از ریزش مو، خارش یا درد روی پوست وجود داشته باشد؛ به این نوع ریزش مو ریزش سکه ای مو می‌گویند.
  • ریزش مو در سراسر بدن یکی دیگر از عوامل نازکی مو: برخی از اختلالات و درمان های پزشکی مانند شیمی درمانی می‌تواند باعث ریزش مو در سرتاسر بدن شود که معمولا موها دوباره رشد می‌کنند.
  • پوسته پوسته شدن پوست سر: پوسته پوسته شدن پوست سر که با قرمزی، تورم و موهای شکسته همراه باشد نیز از علائم ریزش مو می‌باشد. اگر به شوره مو دچار شده اید، از درمان آن به هیچ عنوان غافل نشوید.

بیشتر بدانید: فواید و عوارض موس مو یا فوم مو (Hair mousse)، 4 مورد از عوارض فوم مو

علت نازک شدن مو چیست؟

دلایل زیادی وجود دارد که منجر به ریزش و نازک شدن موها در زنان می‌شود. برای مثال استفاده بیش از حد از ابزارهای حرارتی، استرس، هورمون ها، عوامل محیطی، برخی داروها و کمبود ویتامین ها می‌توانند علل نازک شدن موها باشند. در این بخش علل ریزش مو را بررسی می‌کنیم.

استفاده بیش از حد از ابزارهای حرارتی، استرس، هورمون ها، عوامل محیطی، برخی داروها و کمبود ویتامین ها می‌توانند علل نازک شدن موها باشند
استفاده بیش از حد از ابزارهای حرارتی، استرس، هورمون ها، عوامل محیطی، برخی داروها و کمبود ویتامین ها می‌توانند علل نازک شدن موها باشند.

به روز باش: محبوبترین و شیکترین رنگ موی سال در دنیا را بشناسید!.

به گزارش healthline، به صورت کلی، علت نازک شدن مو میتواند شامل این موارد باشد:

  • اگر اخیرا بچه دار شده اید، میتواند یکی از انواع علت نازک شدن مو سرتان باشد.
  • اخیرا مصرف قرص های ضد بارداری را متوقف کرده است
  • دچار تغییرات هورمونی شده اید
  • اگر وزن قابل توجهی را در مدت زمان کوتاهی از دست دهید، میتواند باعث نازک شدن مو شود.
  • برای یک بیماری خودایمنی تحت درمان هستند
  • نقص سیستم ایمنی دارید
  • یک اختلال پوستی یا عفونت داشته باشید
  • کمبود ویتامین D دارند

بیماری کچلی یا طاسی ( آلوپسی) علت نازک شدن موها

ریزش مو به دلیل طاسی یا آلوپسی معمولا با افزایش سن شیوع پیدا می‌کند. مشکل طاسی مو به دلیل کوچک شدن پیشرونده فولیکول های مو و کاهش متعاقب آن تعداد موها به ویژه در نواحی مرکزی، پیشانی پوست سر ایجاد می‌شود. برای درمان طاسی یا آلوپسی مو از روش فیلر مو نیز می‌توان استفاده کرد.
کچلی می تواند در هر سنی در زنان و مردان رخ دهد ولی موارد شدید آن در اوایل سن بلوغ مشاهده می‌شود. اخیرا افزایش نازک شدن مو در زنان بین سن 25 تا 40 سالگی و در دوران یائسگی در سنین 50 تا 60 سال گزارش شده است.

بیشتر بدانید: آموزش شیکترین مدل بافت جلوی مو.

هورمون ها و ریزش مو در زنان

طبق تحقیقات، حدود یک سوم زنان در مقطعی از زندگی خود دچار ریزش مو می‌شوند. در این میان دو سوم خانم‌های یائسه از نازک شدن مو رنج می‌برند. تغییرات هورمونی به ویژه یائسگی، اغلب به دلیل کاهش تولید استروژن و پروژسترون و افزایش آندروژن منجر به ریزش مو می شود.
درواقع این آندروژن ها، یک هورمون مردانه، فولیکول های مو را کوچک می‌کنند و منجر به نازک شدن مو و در نهایت ریزش مو می‌شوند.

به روز باشید: بالیاژ مو چیست (Balayage)؟ آموزش، مزایا و مدت ماندگاری بالیاژ مو که باید بدانید؟.

نازک شدن موها به دلیل استفاده بیش از حد از دستگاه های حرارتی

ترکیبی از کشش پوست سر، گرما و مواد شیمیایی به طور علمی به عنوان ریزش موی کششی شناخته می‌شوند که ناشی از آسیب به فولیکول مو در اثر استرس طولانی یا مکرر به وجود می‌آید. به عنوان ایجاد مول یا شینون موهای کششی، بافتهای محکم از ریشه مو و انجام اکستنشن به طور مداوم از دلایل نازک شدن موها هستند.
هنگامی که فولیکول مو آسیب ببیند، دیگر قادر به تولید موهای جدید و سالم نیست به همین علت است که زنان رشد موی ضعیف تری را در نواحی آسیب دیده تجربه می‌کنند.

بیشتر بدانید: انواع روغن مو، با ویژگی روغنهای تقویت کننده مو آشنا شوید.

استرس علت نازک شدن موها

یکی از شایع ترین دلایل نازک شدن مو در زنان و مردان استرس است. ریزش مو، 3 الی 4 ماه پس از یک رویداد محرک استرسی شروع شده، اما به طور کلی منجر به طاسی کامل نمی‌شود و بیش از 6 ماه طول نمی‌کشد. هنگامی که مو شروع به رشد مجدد می‌کند، حدود 12 تا 18 ماه طول می‌کشد تا رشد قابل توجهی داشته باشد.
در حالی که هیچ راهی برای جلوگیری از واکنش بدن به محرک استرس وجود ندارد، طبق تحقیقات مشاوره ایمن ترین و بهترین روش درمان در نظر گرفته می‌شود. یکی از روش های درمان ریزش مو که امروزه بسیار پر طرفدار و همگی شده است، پیوند و کاشت طبیعی مو است.

عوامل محیطی علت نازک شدن موها

دو عامل اصلی محیطی یعنی رژیم غذایی و آلودگی هوا با ریزش و نازک شدن مو ارتباط مستقیم دارد. تغذیه نامناسب و همچنین کمبود ویتامین و مواد معدنی نیز باعث ریزش مو می‌شود. مواد مغذی که برای رشد موی سالم ضروری هستند از اسیدفولیک، پروتئین ها و اسیدهای چرب امگا 3 و مواد معدنی اهن، کلسیم، منیزم، سلنیوم و مس، و ویتامین هایی مانند (A، E، C، B6، B12،) تشکیل شده اند. بیوتین هم برای درمان ریزش مو بسیار شایع است.

همچنین موارد نازک شدن مو در افرادی که در محیط های آلوده مانند؛ مناطق معدنی، سکوهای نفتی، کارگاه های ساختمانی، کارخانه ها و غیره کار می‌کنند، شایع تر است. سطوح بالای آلودگی باعث می‌شود ذاراتی مانند گردوغبار و دود روی پوست سر بنشیند و سپس به پوست و فولیکول های مو نفوذ کند و منجر به افزایش ریزش مو شود. قرار گرفتن مو برای مدت طولانی زیر نور خورشید باعث آسیب به کوتیکول مو می‌شود. ما در مقاله فواید و مضرات نور خورشید برای مو تمامی ابعاد آسیب و مزایای آن را بررسی کرده ایم.
علاوه بر این، احساس خارش ناشی از آلاینده ها روی پوست سر می‌تواند منجر به خاراندن بیش از حد پوست سر و آسیب به آن و در نتیجه باعث ریزش بیشتر موها شود.

خوش استایل شو: 11 سبک از انواع مدل شینیون مو زنانه را بشناسید!

نازک شدن مو بر اثر اختلالات خوردن

اگر علت ریزش و نازک شدن موها به دلیل اختلالات در خوردن باشد، باید رژیم غذایی بهبود یابد که حاوی ویتامین ها و مواد معدنی است. آهن از اهمیت ویژه ای در مواد غذایی برخوردار است، زیرا فولیکول های مو با منبع خونی غنی از مواد مغذی تغذیه می‌شوند.
همچنین، کم خونی می‌تواند خون رسانی به فولیکول های مو را قطع کند و درنتیجه منجر به ریزش مو شود. سعی کنید از بهترین ویتامین های تقویت کننده مو استفاده کنید.

مصرف برخی از داروها علت نازک شدن مو

برخی از داروها می‌توانند باعث نازک شدن مو و حتی ریزش کامل مو شوند. شیمی درمانی مهمترین علت ریزش مو در زنان و مردان است. زیرا شیمی درمانی برای حمله سریع به سلول های سرطانی طراحی شده است اما سایر سلولهای سریع رشد مو را نیز از بین می‌برد.
همچنین، داروهای رایج دیگری نیز وجود دارند که باعث ریزش و یا نازک شدن موها می‌شوند. طبق تحقیقات ریزش موی ناشی از داروها معمولا پس از قطع مصرف آنها قابل بازگشت است. داروهای مرتبط با ریزش مو شامل داروهای آکنه، آنتی بیوتیک ها، رقیق کننده های خون، ضدقارچ ها، سرکوب کننده های سیستم ایمنی، داروهای کاهش دهنده کلسترول و برخی از داروهای ضدافسردگی هستند. برای درمان نازکی مو با پزشک خود مشورت کنید و از پروتئین تراپی مو غافل نشوید.

بیشتر بدانید: مدل موی باب (Bob) چیست!؟.

کاهش وزن علت نازک شدن مو

درصورتیکه در مدت زمان کوتاهی وزن زیادی از دست بدهید برای مثال با یک رژیم غذایی شدید، می‌توانید دچار مشکل نازک شدن موها شوید. مهم است که رژیم غذایی برای کاهش وزن را از یک متخصص بگیرید تا دچار نازکی و ریزش مو نشوید.

بیشتر بدانید: آموزش نگهداری و مراقبت از موی بلند!.

روغن نارگیل و آبلیمو، درمان نازکی مو در منزل

با توجه به سهم قابل توجهی از اسیدهای آمینه ضروری، مواد معدنی و اسیدهای چرب، درمان ریزش مو با آبلیمو و روغن نارگیل یک راه حل خوب برای نازک شدن مو می‌باشد. ترکیبات آن باعث تحریک گردش خون در پوست سر شده و با بهینه سازی اکسیژن رسانی فولیکول ها، رشد موها را تقویت می‌کند.

روغن نارگیل و آبلیمو، درمان نازکی مو در منزل
روغن نارگیل و آبلیمو، درمان نازکی مو در منزل

مواد تشکیل دهنده:

4 قاشق غذاخوری روغن نارگیل
2 قاشق چای خوری آبلیمو

روش تهیه:

روغن نارگیل را در ظرفی بریزید و با قاشق چایخوری آبلیمو را به آن اضافه کنید. موها را به چند قسمت تقسیم کرده و مخلوط آماده شده را به تمام ریشه موها بمالید. به مدت 5 دقیقه ان را ماساژ دهید و بگذارید تا 1 ساعت بماند. در آخر موهای خود را با آب ولرم شست و شو دهید و سه بار در هفته این کار را تکرار کنید.

بیشتر بدانید: با بهترین روغن مناسب برای درمان موخوره آشنا شوید.

آلوئه ورا و روغن بادام برای درمان نازک شدن مو

نرم کننده طبیعی آلوئه ورا و روغن بادام، ویتامین ها و مواد معدنی را برای پوست سر فراهم می‌کند و به کاهش ریزش بیش از حد مو کمک می‌کند. هر دو ماده فعالیت غدد چربی را تنظیم می‌کند و باعث پاکسازی و آبرسانی فولیکول های مو می‌شوند.

مواد موردنیاز:
5 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا
3 قاشق غذاخوری روغن بادام

روش آماده سازی:
ژل تازه را از برگ آلوئه ورا استخراج کرده و با روغن بادام مخلوط کنید. موها را مرطوب کرده و از ریشه تا انتهای موها را مالش دهید. اجازه دهید مواد تا 40 دقیقه بماند و سپس موهای خود را آبکشی کنید. حداقل 3 بار در هفته از این ماسک مو استفاده کنید.

بیشتر بدانید: خواص روغن آرگان برای مو! با فواید معجزه آسای آرگان برای مو آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *