سبز شویی یا گرین واشینگ (Greenwashing) یکی از جدید ترین متد های شرکت های بزرگ در زمینه مد و استایل و آرایش زیبایی است که باید حتما درباره آن، اطلاعات کافی را داشته باشیم. برند ها، با سواستفاده از روشهای گرین واشینگ، کلاه برداری کرده و اطلاعات نادرست و غلطی را به مردم، القا میکنند. برای همین بسیار مهم است که درباره بازاریابی سبز و یا گرین واش اطلاعات لازم را داشته باشید تا از کلاه برداری آنها، جلوگیری کنید.
در این بخش از سری مطالب آموزشی آرایش و زیبایی، مد و استایل از رسانه بینالمللی وقت مد(https://vaghtemod.ir/)، تمام روش ها و اطلاعات لازم درباره گرین واشینگ یا سبزشویی را به شما آموزش خواهیم داد. همچنین شما را با راز های جالب درباره سواستفاده برندهای بزرگ از گرین واشینگ، آشنا خواهیم کرد.
سبز شویی یا گرین واشینگ چیست؟ با تعریف سبزشویی آشنا شوید!
به گزارش investopedia، سبز شویی یا گرین واشینگ؛ فرآیند انتقال یک تصویر نادرست یا اطلاعات و آمار گمراه کننده در مورد محصولات یک شرکت از منظر محیط زیستی، است. بدون شک احترام و حفظ نگهداری برای تمام انسان ها بسیار مهم است و برای همین، باید از مد سبز یا مد پایدار، استفاده کنیم.
به زبان ساده، سبز شویی یا گرین واشینگ؛ سواستفاده شرکت ها از آمار ها و اطلاعات برای گول زدن مخاطبانشان در زمینه حفظ محیط زیست است. بازار یابی سبز یعنی دادن اطلاعات نادرست و دروغ به مردم در رابطه با سبز و سازگار بودن یک محصول یا خدمت، با محیط زیست است.
علاوه بر این موارد، گرین واشینگ ویا همان سبز شویی، ممکن است زمانی رخ بدهد که یک شرکت در حال تخریب محیط زیست است اما با ارائه سازگاری و جنبه های مثبت یک محصول با محیط زیست، سعی در فریب افکار مردم را دارد.
شرکت ها اینکار را با استفاده از تصاویر، برچسب های حفظ محیط زیستی، مخفی کردن مبادلات انجام میدهند. در واقع این کار؛ بازی با اصطلاح شستشوی سفید “Whitewashing” است که به معنای استفاده از اطلاعات نادرست برای پنهان کردن عمدی اشتباه، خطا یا یک موقعیت ناخوشایند که در تلاش برای کمتر جلوه دادن آن است.
درباره ترند های روز بدانید: حیوان سال 1402 چیست؟ نماد حیوان سال 2023 چیست؟ حیوان سال تولد شما چیست و چه خصوصیاتی دارد؟.
چگونه گرین واشینگ یا سبز شویی را انجام می دهند؟!؟
همه ما انسان ها به محیط زیست، کره زمین و محیطی که در آن زندگی میکنیم احترام میگذاریم و برای حفظ و نگهداری آن چه برای نسل فعلی و چه نسل های بعد از خودمان، باید کوشا باشیم. اما شرکت های بزرگ و برند های فشن با سواستفاده از این حقیقت، سعی در فریب ما دارند.
آنها میدانند که چقدر محصولات سازگار با محیط زیست مهم هستند و تقاضا برای تولید و خرید آنها، روز به روز باتوجه به آگاهی بشر و عقل جمعی داناتر، روبه افزایش است. پس از این مسئله سواستفاده کرده و با ارائه آمار و ارقام نادرست، نمایش جلوه های روشن یک محصول، القای اطلاعاتی درباره اینکه محصول آنها عاری از مواد شیمیایی بوده و یا حتی در طبیعت قابل بازیافت است، سعی در فریب ما دارند.
wikipedia، در این زمینه می نویسد: نمونه ای از شستشوی سبز زمانی است که یک سازمان به طور قابل توجهی منابع بیشتری را صرف تبلیغات «سبز» میکند تا اینکه رویه های سازگار با محیط زیست را انجام دهد. شستشوی سبز میتواند از تغییر نام یا برچسب یک محصول برای تداعی محیط طبیعی (مثلاً روی یک محصول حاوی مواد شیمیایی مضر) تا کمپین های چند میلیون دلاری که شرکت های انرژی بسیار آلاینده را دوستدار محیط زیست نشان میدهد، متغیر باشد.
مطالعه بیشتر: چرم گیاهی یا چرم وگان چیست؟ خواص، میزان دوام، نکات مهم در نگهداری از انواع چرم گیاهی.
تاریخچه سیاه سبزشوی
به گزارش investopedia، در اصطلاح گرین واشینگ، در سال 1960 و با سواستفاده از صنعت هتلداری آغاز شد. آن ها این کار را با پخش اعلامیه های در تاق های خود آغاز کردند. در این اعلامیه ها، نوشته شده بود که از مهمان ها تقاضا میکردند برای حفط بیشتر محیط زیست، از حوله های خود استفاده مجدد کنند. به این وسیله، هتل ها هزینه کمتری در بخش خشکشویی و شستشو انجام میدادند.
این گونه سواستفاده از افکار مردم و تاریخچه سیاه سبزویی یا گرین واش، تا این زمان در حال انجام است. نمونه های آنها را در شرکت های که ادعای حفظ محیط زیست را دارند اما بعدا اخبار آسیب های جدی که به محیط زیست وارد کرده اند را دیده اید.
درباره ترند های روز بدانید: جدیدترین انواع مدل سفره هفت سین 1402، با شیک ترین مدل هفت سین آشنا شوید.
چرا شرکت ها و سیاست گذاران از عملیات شستشوی سبز یا گرین واشینگ سواستفاده می کنند؟
به گزارش تیم تحقیقاتی رسانه وقت مد (https://vaghtemod.ir/)، بسیاری از شرکت ها، برند ها و حتی سیاست گذاران دنیا، از عملیات گرین واش یا سبز شویی، برای پنهان کردن کارها و اهداف شوم خود که به طبیعت آسیب جدی وارد میکند استفاده میکنند تا ذهن عموم را از این کار کثیف خود، دوری کنند.
آنها با سواستفاده از بازاریابی، ارائه جنبه های روشن و سبز یک کالا یا خدمت، سعی در فریب شما را دارند. بدین صورت، بدون نگرانی از اذهان عمومی، کارها و روش های سیاه و کثیف خود را در پیش میگیرند.
آیا همه شرکت ها از گرین واشنیگ بهره می گیرند؟
لازم است بدانید که همه شرکت ها از گرین واشنیگ استفاده نمیکنند. بسیاری از کارخانه ها، شرکت ها و سیاست گذاران در دنیا وجود دارند که به محیط زیست اهمیت میدهند. آن ها به این مسئله آگاه هستند که در صورت آسیب به محیط زیست، خود آن ها و خانواده شان نیز از این آسیب، دچار مشکلات جسمی و روانی زیادی خواهند بود. برای مثال در صورت آلودگی هوا، توسط یک کارخانه، تمام افرادی که در آن محیط زندگی میکنند مانند رئیس شرکت و خانواده آن ها نیز تحث تاثیر خواهند بود.
اما توصیه میکنیم روش های تشخیص سبز شویی یا بازاریابی سبز که در پایین این مطلب از مجله وقت مد (https://vaghtemod.ir/) آموزش داده ایم را مطالعه کنید.
مطالعه بیشتر: پوشیدن یا نپوشیدن لباس زیر چه مشکلاتی را به همراه دارد!؟ در مورد عوارض نپوشیدن لباس زیر چه میدانید؟.
آموزش روش های تشخیص گرین واشینگ
واقعیت این است که وقتی گرین واشینگ در سازمانی انجام میشود، معمولا اطلاعات مخفی که خلاف آن را ثابت کند، وجود ندارد و یا آن ها را مخفی نگه میدارند. اما شما با آگاهی از انواع روش استفاده از گرین واشنیگ، میتوانید آن ها را تشخیص داده و به دیگران نیز آگاهی رسانی کنید. در کشورهای پیشرفته این مسئله به صورت جدی کنترل میشود.
اما در سازمان های سیاه، با سواستفاده از اطلاعات نادرست، رشوه و تبلیغات دروغ، این مسائل را پنهامن میکنند. پس بهتر است خودتان را در مورد تشخیص گرین واشینگ آگاه کنید.
مطالعه بیشتر: رنگ سال 2023 چیست؟ رنگ سال 1402 چیست و چگونه آن را ست کنیم؟.
انواع روش های استفاده از متد گرین واشنیگ برای فریب شما
- برچسب گذاری نادرست (دوستدار محیط زیست)
یکی از روش های گرین واشنیگ، استفاده از انواع برچسب برای فریب مردم است. مثلا از برچسب های مانند مثلث استفاده میکنند که فرد با دیدن آن، به یاد نماد مثلث بازیافت دوباره می افتد. - دروغ های آشکار: شرکت ها با ادعا ها و دروغ های آشکار، سعی در فریب شما با استفاده از روش سبزشویی را دارند.
- استفاده از تصویر محیط زیست و جانوران: محصولات و یا شرکت های که از روش گرین واشنیگ استفاده میکنند معمولا با بازی تصاویر مانند نمایش یکی حیوان روی محصولات خود، سعی در فریب شما در زمینه سازگاری محصول آن ها با محیط زیست را دارند.
- ارائه اطلاعات و آمار نادرست و یا فریب دهنده: این روش را با انجام جستجو در سایت های معتبری رسانه وقت مد، میتوانید چک کنید.
- سواستفاده از جملات و کلمات
مطالعه بیشتر: شرکت حامی مد پایدار یا اخلاق گرا یا مد سبز (Sustainable fashion)! کدام برند ها به مد سبز متعهد هستند!؟.
چگونه گرین واشینگ یا سبز شویی را انجام می دهند؟!؟
همه ما انسان ها به محیط زیست، کره زمین و محیطی که در آن زندگی میکنیم احترام میگذاریم و برای حفظ و نگهداری آن چه برای نسل فعلی و چه نسل های بعد از خودمان، باید کوشا باشیم. اما شرکت های بزرگ و برند های فشن با سواستفاده از این حقیقت، سعی در فریب ما دارند.
انواع روش های استفاده از متد گرین واشنیگ برای فریب شما
برچسب گذاری نادرست (دوستدار محیط زیست)
یکی از روش های گرین واشنیگ، استفاده از انواع برچسب برای فریب مردم است. مثلا از برچسب های مانند مثلث استفاده میکنند که فرد با دیدن آن، به یاد نماد مثلث بازیافت دوباره می افتد.
دروغ های آشکار: شرکت ها با ادعا ها و دروغ های آشکار، سعی در فریب شما با استفاده از روش سبزشویی را دارند.