روغن ماکادمیا (Macadamia oil)! معجزه زیبایی یا روغن مضر سلامتی!؟ خواص، منبع، فواید، عوارض برای بدن، پوست و صورت

روغن ماکادمیا (Macadamia oil)؛ یکی از پرکاربرد ترین ترکیبات در فرمولاسیون شامپو ها و ماسک های مو است که به آن درخشندگی خوبی می دهد. با این حال، این روغن گیاهی و طبیعی؛ میتواند برای پوست، ناخن، مژه و حتی سلامت بدن نیز بسیار مفید باشد.
روغن ماکادمیا؛ شباهت های زیادی با روغن جوجوبا و روغن آرگان دارد، نه تنها به عنوان یک ماده برای مرطوب کردن مو، بلکه به این دلیل که آنها همگی از یک بوته کوچک استخراج میشوند. روغن ماکادمیا؛ با فشار دادن میوه های درخت ماکادمیا به دست می آید که ارتفاع آن به 12 متر میرسد.
در این بخش از سری مطالب آموزش سلامت، زیبایی پوست و مو از مجله وقت مد (https://vaghtemod.ir)، درباره روغن گیاهی ماکادمیا، مزایا و معایب و نحوه مصرف آنها بیشتر صحبت میکنیم تا از این ماده طبیعی و مفید برای سلامتی و پوست و موی خود بهره بگیرید.

آجیل ماکادمیا؛ منشاء روغن ماکادمیا (Macadamia oil)

حتما تا به حال نام آجیل معروف ماکادمیا (Macadamia) را شنیده اید. این میوه های سفید رنگ، شباهت زیادی به فندق دارند، اما از نظر طعم بسیار متفاوت هستند. آجیل ماکادمیا؛ نه تنها به دلیل قیمت بالا، بلکه به دلیل طعم خامه ای بسیار خاصش، ملکه آجیل‌ها در نظر گرفته می‌شود. به علاوه این نوع آجیل فقط در مناطقی با آب و هوای گرمسیری مانند نیوزلند، آفریقای جنوبی، برزیل یا هاوایی و غیره قابل کشت است.
این آجیل‌ کوچک، صدها سال پیش یکی از غذاهای اصلی بومیان استرالیا بود و در قرن نوزدهم دومین دوره طلایی خود را داشت. به ویژه روغن آجیل ماکادمیا؛ برای مراقبت از سلامت قلب و عروق مفید می باشد. روغن ماکادمیا؛ حاصل فشار سرد آجیل ماکادمیا است. فشردن آن در حالت میوه خام، انجام می‌شود تا روغن معجزه آسای ماکادمیا، تولید شود. رنگ این روغن پرخاصیت، تقریباً شفاف، کمی مایل به زرد و طعم آن ملایم اما مطبوع می باشد.

آجیل و روغن ماکادمیا
ماکادمیا برای سلامت قلب و عروق مفید است.

مطالعه بیشتر درمورد انواع روغن مناسب پوست: 9فایده جادویی روغن بابونه (Chamomile oil)؛ خواص، ویژگی، روش استفاده از روغن بابونه.

نام دیگر روغن ماکادمیا چیست؟

نام درخت ماکادمیا؛ همان چیزی است که نام میوه‌ای را که تولید می‌کند و بعداً به روغنی که از آن تجزیه می‌شود، گرفته شده است. درخت ماکادمیا؛ از نام خانوادگی جان مکادم، شیمیدان اسکاتلندی می‌آید که بیشتر دوران تحصیلی خود را در استرالیا گذرانده است.
علاوه بر این، به دلیل منشاء صرفاً استرالیایی این گونه، آجیل ماکادمیا را میتوان با اسم آجیل استرالیایی نیز شناخت. همچنین این نوع آجیل، برخی نام‌های محاوره ای دیگر مانند گیاه بوته ای و مغزی ماروچی نیز دارد. به نوبه خود، روغن ماکادمیا؛ تنها با این نام شناخته می‌شود، زیرا این روغن مشتق شده از میوه درخت ماکادمیا است.

دانش بیشتر: خواص شگفت انگیز روغن آرگان (Argan oil)! کاربرد روغن آرگان برای پوست، مو و ناخن.

خواص روغن ماکادمیا چیست؟!

از نظر ترکیب، روغن گیاهی ماکادمیا؛ تنها روغنی در بین همتایان خود است که حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب تک غیراشباع (به نام اسید پالمیتولئیک) و نوعی متابولیسم لیپید می باشد.
از ترکیبات روغن ماکادمیا؛ می‌توان به انواع مختلفی از جمله اولئیک اسید، ویتامین E و سایر مواد با خاصیت ضد درد و ضد التهابی اشاره کرد.
همچنین روغن ماکادمیا شامل موارد زیر است:

  • اسید پالمیتولئیک
  • استرول‌ها
  • امگا 7

مطالعه بیشتر: منافذ باز پوست چیست؟ علت و درمان باز شدن منافذ پوست.

خاصیت روغن ماکادمیا برای مو چیست؟

شاید شناخته شده ترین کاربرد روغن ماکادمیا؛ برای مو باشد، زیرا سال ها شاهد تبلیغ آن در مارک های متعدد شامپو، نرم کننده و ماسک هستیم. این روغن گیاهی برای تغذیه پوست سر، ایده آل است که به سرعت آن را جذب و در یک بار مصرف آن را کاملا هیدراته می کند. برای آشنایی با جدیدترین مطالب علمی معتبر در مورد زیبایی، آرایش و سلامت مو، این سری از مطالب وقت مد را دنبال کنید.
روغن گیاهی ماکادمیا؛ خصوصا اگر موهای شما آسیب دیده، ضعیف و کدر به نظر می رسند، بسیار توصیه می‌شود. این روغن گیاهی؛ در فولیکول‌های مو آغشته شده و به لطف اسیدهای چرب و لیپید های مختلف موجود، آن را تقویت می‌کند. به طور خلاصه، به لطف این ماده طبیعی، موهایی مقاوم تر، هیدراته تر و در نهایت زیباتر خواهید داشت.

برای آشنایی با آموزش انواع روش تقویت مو و بهترین روش تقویت مو آشنا شوید! اینجا کلیک کنید.

استفاده از روغن ماکادمیا برای درمان موخوره و تقویت مو
روغن ماکادمیا برای تقویت موهای آسیب دیده بسیار مناسب است.

در رابطه با سلامت مو بخوانید: بهترین ویتامین تقویت کننده مو کدام است!؟ با انواع ویتامین تقویت کننده مو آشنا شوید.

مزایای روغن ماکادمیا برای مو چیست؟!

در این مورد در مطلب ۷مورد از مهمترین فواید روغن ماکادمیا برای سلامت بدن! با جادوی سلامتی آشنا شوید به صورت کامل توضیح دادیم. روغن ماکادمیا؛ حاوی مقدار زیادی اسید پالمیتولئیک است که بسیار شبیه به اسید تولید شده در فولیکول‌های مو می‌باشد. به همین دلیل، می‌توان از روغن ماکادمیا؛ به عنوان درمانی برای حمایت از کمبود طبیعی مو استفاده کرد، علاوه بر این محصولی است که به راحتی جذب می‌شود و بنابراین منافذ مو را مسدود نمی‌کند.

فواید روغن ماکادمیا برای مو، شامل این موارد است

  • آبرسانی موها
  • تقویت مو ( در مورد تقویت مو بیشتر بدانید: انواع روغن مو، با ویژگی روغنهای تقویت کننده مو آشنا شوید.)
  • به تارهای مو استحکام می‌بخشد و دیگر لازم نیست نگران انتهای شکننده موها باشید.
  • این روغن گیاهی از وز شدن و موخوره جلوگیری می‌کند. (در این زمینه بخوانید: موخوره چیست (Split ends hair)؟ علت، درمان، عوامل ایجاد و آموزش درمان موخوره و مناسبترین و بهترین روغن برای درمان موخوره چیست!؟.)
  • اجتناب از گره خوردن موها

در مورد سلامت و زیبایی مو بخوانید: پروتئین تراپی مو چیست؟ مراحل انجام، فواید و عوارض آن.

کاربرد روغن ماکادمیا برای پوست چیست!؟

روغن ماکادمیا؛ از اسیدهای چرب ضروری با فواید بسیاری برای پوست، تشکیل شده است. این روغن طبیعی؛ برای پوستی که نیاز به آبرسانی شدید دارد، بسیار کاربردی است.
از مهمترین فواید روغن ماکادمیا برای پوست؛ این است که این محصول گیاهی، اپیدرم پوست را نرم، مرطوب و بازسازی می‌کند و به همین دلیل به عنوان یک جزء عالی برای به تاخیر انداختن پیری و جلوگیری از چین و چروک پوست صورت، شناخته می‌شود.
برای آشنایی با عوامل پیری زودرس پوست را بشناسید! درمان، پیشگیری، نشانه های پیری زودرس پوست، این مطلب از مجله وقت مد را بخوانید.

از دیگر خواص روغن ماکادمیا برای پوست؛ این است که به عنوان یک روغن گیاهی، به راحتی به پوست نفوذ کرده و حالت ارتجاعی آن را باز می‌گرداند و چهره را ابریشمی می‌کند. علاوه بر این، این روغن به عنوان یک ضدالتهاب قوی نیز شناخته می‌شود که قادر به التیام برخی از علائم یا زخم‌های روی پوست است.
بافت آن کمتر از روغن نارگیل است و می‌توانید آن را به صورت ماسک صورت، سرم یا حتی کانتور چشم نیز استفاده کنید.

در مورد سلامت و زیبایی پوست بخوانید: انواع جوش صورت و بدن، علت، تشخیص و درمان آن را بشناسید!.

فواید روغن ماکادمیا برای پوست چیست!؟

  • روغن ماکادمیا؛ یک راه خوب برای درمان سوختگی و آفتاب سوختگی است.
  • اگر این روغن گیاهی با اسانس مخلوط شود، برای ماساژ پوست بسیار مناسب خواهد بود.
  • ماسک روغن ماکادمیا؛ برای بازگرداندن درخشندگی به پوست خشک، بسیار مفید است.
  • از فواید روغن ماکادمیا برای پوست؛ این است که از سوختگی یا سوزش ناشی از خاراندن پوست خودداری می‌کند که این مورد به خصوص برای نوزادان خوب است.
  • این روغن، می‌تواند پوست را نرم و عمیقاً مرطوب کند، به راحتی جذب شده و به داخل پوست نفوذ کند.
  • این روغن گیاهی از ایجاد چین و چروک روی صورت جلوگیری می‌کند.
  • با کمک روغن ماکادمیا؛ از لکه های روی پوست خودداری کنید و حتی می‌توانید آنها را پاک کنید.
  • از آنجایی که این روغن طبیعی حاوی آنتی اکسیدان است، می‌تواند علائم پیری پوست مانند کاهش کشش و انعطاف پذیری پوست را بهبود ببخشد.
  • روغن ماکادمیا به دلیل قدرت مرطوب کنندگی و اینکه به خاصیت ارتجاعی پوست کمک می‌کند، می‌تواند از ترک‌های پوستی نیز جلوگیری کند.
  • این روغن قوام بسیار خوبی دارد، بنابراین منافذ پوست شما را مسدود نمی‌کند. روغن ماکادمیا؛ برای هر نوع پوستی کاربرد دارد.
  • این روغن ارگانیک خاصیت آرام بخش و خنک‌کننده دارد، بنابراین استفاده از آن پس از اپیلاسیون نیز توصیه می‌شود.

در مورد پوست بدانید: بهترین و سریعترین روش از بین بردن لک صورت! با بهترین انواع روش درمان لک صورت آشنا شوید.

عوارض روغن ماکادمیا چیست؟!

اگرچه روغن گیاهی ماکادمیا، محصولی بسیار سبک و مفید است، اما در دو مورد باید مراقبت یا احتیاط انجام شود، که عبارتند از:

  • هنگامی که پوست مستعد ابتلا به درماتیت است یا به طور مکرر از آن رنج می‌برد، نباید به طور منظم از این روغن استفاده کنید، زیرا ممکن است باعث ایجاد حساسیت شود.
  • اگر به آجیل ماکادمیا یا سایر آجیل‌ها حساسیت دارید، ممکن است در تماس با این روغن واکنش نامطلوبی نشان دهید.

نکته: در موارد دیگر و در صورت استفاده صحیح از روغن ماکادمیا، بسیار بعید است که این روغن در بدن شما چه در پوست و چه در موهای شما مشکلی ایجاد کند.

بیشتر بدانید: لیفت صورت با نخ! با حقایق علمی، فواید، عوارض نخ صورت آشنا شوید.

روش استفاده از روغن ماکادمیا برای مو

  • برای استفاده از روغن ماکادمیا برای مو؛ مقدار کمی به اندازه یک سکه از روغن گیاهی ماکادمیا سر را بردارید.
  • سپس آن را بین کف دست خود بمالید و آن را در سراسر موهای خود به آرامی مالش دهید.
  • دقت کنید که روغن به انتهای موهایتان برسد تا به ترمیم نوک‌های شکاف شده و آسیب دیده کمک کند.
  • سپس بعد از مدت چند ماه مصرف این روغن ارگانیک به نتایج مطلوبی دست خواهید یافت.

بیشتر بدانید: روزاسه چیست؟ علائم و روش های درمان بیماری پوستی روزاسه را بدانید!.

نحوه استفاده از روغن ماکادمیا برای پوست

روغن ماکادمیا را میتوان به دو صورت زیر برای پوست صورت استفاده کرد:

  • روش استفاده از روغن ماکادمیا برای پوست؛ به عنوان یک پاک کننده طبیعی آرایش:
    روغن‌های طبیعی مانند روغن ماکادمیا یک راه عالی برای پاک کردن آرام آرایش پوست صورت، حتی ریمل هستند و می‌توانند به اندازه محصولات معمولی (اما بدون رنگ، عطر یا مواد نگهدارنده) موثر باشند. به طور خاص، روغن ماکادمیا یک گزینه ایده آل است، زیرا غیر کومدون زا است، بنابراین هر پوستی می‌تواند از آن استفاده کند.
    نحوه مصرف: چند قطره از این روغن را در کف دست خود بمالید و به مدت یک دقیقه روی تمام صورت و گردن خود ماساژ دهید تا آرایش پاک شود. پس از اتمام کار، با خیال راحت با یک پاک کننده دلخواه صورت خود شستشو دهید.
  • روش استفاده از روغن ماکادمیا برای پوست؛ به عنوان یک پاک کننده صورت:
    روغن ماکادمیا نه تنها آرایش صورت، بلکه هرگونه آلودگی را نیز پاک می‌کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که چند قطره از این روغن را روی صورت خود ماساژ دهید، پس از اتمام کار، مقدار اضافی آن را با آب ولرم بشویید و با یک مرطوب کننده کار خود را به پایان برسانید.
روغن ماکادمیا برای پوست
کاربرد و فواید روغن ماکادمیا برای پوست.

در مورد زیبایی و تمیزی پوست بخوانید: اسکراب صورت و بدن چیست؟ نحوه استفاده، مضرات و انواع اسکراب پوست و صورت.

فواید روغن ماکادمیا برای بدن و صورت چیست؟!

در زیر مزایا و فواید روغن ماکادمیا برای بدن و صورت را معرفی می‌کنیم.

  • فواید روغن ماکادمیا به عنوان مرطوب کننده صورت و بدن:
    ما در بالا این مطلب علمی از مجله وقت مد، فواید مغذی و مرطوب‌کننده روغن ماکادمیا را توضیح دادیم، بنابراین اکنون می‌توانید با استفاده از آن به عنوان مرطوب‌کننده برای صورت و بدن، آنها را عملی کنید. این روغن گیاهی برای دست‌های خشک، کوتیکول‌ها، آرنج‌ها و پاشنه های ترک خورده و یا حتی لب‌های خشک عالی است.(برای آشنایی با کوتیکول مو و کوتیکول ناخن، این سری از مطالب مجله وقت مد را بخوانید.)
  • فواید روغن ماکادمیا برای رفع آفتاب سوختگی:
    اگر بیش از حد در معرض نور خورشید قرار گرفته اید و پوست شما قرمز شده و می‌سوزد، روغن ماکادمیا؛ می‌تواند به تسکین سوختگی پوست صورت و حتی بدن کمک کند.
  • کاربرد روغن ماکادمیا به عنوان روغن ماساژ:
    قرار دادن روغن ماساژ در روغن گیاهی ماکادمیا؛ نه تنها به راحتی جذب پوست می‌شود، بلکه می‌تواند به عنوان یک حامل عالی برای سایر روغن‌های ضروری عمل کند.
  • روغن ماکادمیا، خارش و قرمزی پوست را کمتر می‌کند:
    یکی از بهترین خواص روغن ماکادمیا این است که حاوی فیتواسترول ها می‌باشد، این ماده گیاهی سرشار از خواص ضد التهابی بوده که به تسکین خارش و قرمزی پوست کمک می‌کند. نسبت تقریباً عالی امگا 3، ضد التهاب، امگا 6 و خاصیت احیاکنندگی آن روغن این آجیل را برای درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس عالی می‌کند. همچنین روغن ماکادمیا، همراه با امگا 7 به بهبود بهتر زخم‌ها، خراش ها و سوختگی‌ها کمک می‌کند و همینطور به لطف امگا 9 نرم و تسکین دهنده پوست است.

درباره روشهای زیبای پوست بدانید: درمارولر چیست با فواید و عوارض و نحوه استفاده از درمارولر (Dermarolling) آشنا شوید.

کاربرد روغن ماکادمیا برای ریش صورت چیست؟

روغن ماکادمیا؛ دارای منیزیم، کلسیم، آهن، سدیم، فسفر و مس می‌باشد و همچنین به دلیل وجود اسیدهای چرب باعث رشد مجدد مو و ریش صورت می‌شود. در سری مطالب زیبایی، سلامت و آرایش مو در این باره بیشتر توضیح داده ایم.

بیشتر بدانید: پی آر پی مو چیست؟ حقایق علمی پی آر پی (PRP) عوارض، فواید، روش کار، هزینه.

نحوه استفاده از روغن گیاهی ماکادمیا برای ریش مردان

  • سه تا پنج قطره از این روغن را در کف دست خود بریزید و با حرکت رو به پایین روی تمام ریش خود ماساژ دهید.
  • مطمئن شوید که آن را روی تمام ریش خود زده اید.
  • اگر ریش شما بلند یا پرپشت است، از شانه استفاده کنید تا روغن ماکادمیا به طور یکنواخت در تارهای ریش شما پخش شود.

درباره پوست بخوانید: دتاکس پوست چیست؟ با سم زدایی پوست و انواع روش دتاکس پوست آشنا شوید.

خواص روغن ماکادمیا برای ناخن ها چیست!؟

روغن ماکادمیا همچنین، برای ناخن‌ها عملکرد مغذی، مرطوب کنندگی دارد و همچنین براقیت و کشسانی آنها را بر عهده می‌گیرد. بعلاوه، این روغن طبیعی سفت کننده خوبی، برای پوست اطراف ناخن و کوتیکول است.

مطالعه بیشتر: بوتاکس زیر بغل ! عوارض، فواید، حقایق تزریق بوتاکس زیر بغل.

خواص روغن ماکادمیا برای ناخن ها چیست!؟

روغن ماکادمیا همچنین، برای ناخن‌ها عملکرد مغذی، مرطوب کنندگی دارد و همچنین براقیت و کشسانی آنها را بر عهده می‌گیرد. بعلاوه، این روغن طبیعی سفت کننده خوبی، برای پوست اطراف ناخن و کوتیکول است.

کاربرد روغن ماکادمیا برای ریش صورت چیست؟

روغن ماکادمیا؛ دارای منیزیم، کلسیم، آهن، سدیم، فسفر و مس می‌باشد و همچنین به دلیل وجود اسیدهای چرب باعث رشد مجدد مو و ریش صورت می‌شود. در سری مطالب زیبایی، سلامت و آرایش مو در این باره بیشتر توضیح داده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *