انواع لکه پوست، با ویژگی ها و علت ایجاد لک پوست آشنا شوید

یک چهره بی عیب و نقص، آرزوی هر فردی است، اما ممکن است اغلب اینطور نباشد. مواردی مانند انواع لکه پوست، از زیبای شما می کاهد. آسیب‌های ناشی از نور خورشید، واکنش‌های آلرژیک، آلودگی، بسته شدن منافذ، رژیم غذایی، بیماری ژنتیکی پوست، انتخاب شیوه زندگی و چندین دلیل دیگر، به آسیب پوست منجر شده و به نوبه خود باعث ایجاد انواع لک پوست شما می شود.
یک لک پوستی، میتواند باعث تغییر رنگ پوست، لکه های تیره و یا ظهور علائم دیگر شود. مراجعه به یک متخصص پوست یا درمان آن با مواد خانگی (مراجعه به مقاله بهترین و روشهای از بین بردن لک صورت در وقت مد)، راه های برای خلاص شدن از شر لکه ها هستند. حال، برای آشنایی بیشتر درباره انواع لکه پوستی، ویژگیها و علت ایجاد هر یک از آنها در ادامه این قسمت از سری مطالب آموزش نگهداری، سلامت و زیبایی پوست مجله وقت مد (vaghtemod.ir) با ما همراه باشید.

لک پوست چیست؟ به چه مواردی لکه پوستی می گویند؟!

لک پوست چیست؟ به چه مواردی لکه پوستی می گویند؟!
به هر نوع تغیر رنگ و شکل در سطح پوست، لک پوستی می گویند.

لک پوست؛ به هر نوع تغیر رنگ، ایجاد لکه، علامت یا نقصی گفته می‌شود که روی پوست انسان، ظاهر شود. لکه های پوست و صورت، شاید دید زیبایی نداشته باشند، اما بیشتر آنها خوش خیم هستند و تهدید کننده برای زندگی و سلامت پوست و بدن نخواهند بود. با این حال، تعداد محدودی از انواع لک پوست؛ می‌توانند نشانه سرطان پوست باشند. که در پایین تمام آنها را توضیح میدهیم.

در مورد سلامت پوست، بیشتر بدانید: آموزش انتخاب بهترین ضد آفتاب برای پوست! راهنمای انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب.

دلایل ایجاد لک پوستی چیست؟

لکه پوست؛ به یک دلیل اصلی ایجاد می‌شوند و آن تولید بیش از حد روغن بر روی پوست است. انواع لکه پوستی، معمولاً بعد از ظاهر شدن جوش و یا آکنه به وجود می آیند. اگرچه جوش از بین می‌رود، اما جای زخم‌های آن به شکل لک یا قرمزی بر روی پوست صورت باقی می‌ماند. برای آشنایی با انواع جوش صورت و بدن، علت، تشخیص و درمان آن، این سری از مطالب مجله وقت مد را مشاهده بفرمایید.

لکه های پوستی روی گونه و بینی
تولید بیش از اندازه روغن بر روی پوست باعث ایجاد لکه پوستی می‌شود.

علت ایجاد لک پوست؛ بسته شدن منافذ با سلول‎های مرده پوست و چربی بیش از حد است که منجر به ایجاد آکنه می‌شود. وقتی این اتفاق در لایه‌های بالایی اپیدرم می‌افتد، جوش‌های سر سفید و سرسیاه بر روی پوست دیده میشوند. با این حال، زمانی که این اتفاق در لایه های داخلی پوست رخ می‌دهد، در نهایت با آکنه مواجه می‌شویم. جوش‎، پوست ما را قرمز و ملتهب کرده و پس از، از بین رفتن آن به یک لکه تبدیل می‌شود.

بیشتر بدانید: همه چیز در مورد جوش سرسیاه (Blackhead)، علت، پیشگیری، درمان.

انواع لکه پوستی به چه صورت است؟! با انواع لکه روی صورت و پوست آشنا شوید!

لکه های پوستی، در انواع و شکل های مختلفی بر روی پوست ایجاد می‌شوند که در این بخش از مجله زیبایی و سلامت وقت مد، همه آنها را به شما معرفی کرده و علت ایجاد و درمان هر یک را توضیح می‌دهیم.

آکنه و جوش؛ از مهمترین انواع لکه پوست هستند

آکنه (جوش) زمانی ایجاد می‌شود که روغن، باکتری و کثیفی فولیکول مو را روی پوست شما مسدود کند. آکنه یک بیماری شایع است. آکنه می تواند به صورت زیر ظاهر شود:

  • جوش‌ها
  • دانه های سر سیاه
  • دانه های سرسفید

به گزارش healthline، آکنه معمولا در صورت، گردن، شانه ها، سینه و قسمت بالای پشت ایجاد می شود.
آکنه ها از جوش‌های سر سیاه، سر سفید، جوش‌ها یا کیست‌ها و ندول‌های عمیق و دردناک تشکیل شده‌اند که اگر درمان نشود، ممکن است جای زخم باقی بماند یا پوست را تیره کند.

آکنه زمانی ایجاد می‌شود که سبوم (روغن)، باکتری یا کثیفی فولیکول‌های مو را مسدود کند. جوش ها، گاهی اوقات می‌توانند لکه‌های تیره، جوش‌های پوستی یا جای زخم را روی پوست ایجاد کند. آنها همه از انواع لکه پوست هستند. در مطالب قبلی در مورد سبوم پوست و مو (Sebum) توضیح دادیم.

آکنه و جوش روی صورت را مشاهده می‌کنید!
انواع لکه پوستی را بشناسید!

در این زمینه آموزش ببنید: بهترین و سریعترین روش از بین بردن لک صورت! با بهترین انواع روش درمان لک صورت آشنا شوید.

علل ایجاد جوش صورت چیست؟

  • تغییرات هورمون‌ها
  • فشار خون نیز میتواند از دلایل ایجاد جوش صورت باشد.
  • مصرف داروهای خاص
  • بهداشت ضعیف، از مهمترین دلایل ایجاد جوش صورت است.
  • محصولات نامناسب مراقبت از پوست
  • آفتاب و نور مستقیم خورشید
  • رژیم غذایی ناسالم

درمان آکنه: لکه های تیره ناشی از آکنه را می‌توان با مواد فعال کاهنده رنگدانه موجود به شکل کرم و سرم درمان کرد. برای راهنمای بیشتر، درمان آکنه وقت مد را در گوگل سرچ کنید.

درمورد پوست در مجله وقت مد (https://vaghtemod.ir/) بیشتر بدانید: روتین مراقبت از پوست در روز! با مهمترین موارد روتین مراقبت از پوست در طول روز، آشنا شوید.

پاپول های پوستی، از جمله انواع لکه های پوستی هستند

پاپول ها؛ ضایعات پوستی کوچک با انواع مختلف هستند. آنها معمولاً حدود یک سانتی متر قطر دارند. رنگ آنها می‌تواند از صورتی تا قهوه ای متغیر باشد. گاهی اوقات به جوش ها، پاپول نیز گفته میشود. پاپول‌ها، میتوانند به صورت جداگانه یا خوشه ای ایجاد شوند و به هر شکلی باشند.

نمونه هایی از پاپول‌ها عبارتند از:

  • بثورات آبله مرغان
  • اگزما (برای آشنایی بیشتر، مطلب اگزما پوستی چیست؟ انواع اگزما، نشانه ها، علت، پیشگیری و درمان اگزمای پوست را مطالعه کنید)
  • درماتیت
  • پسوریازیس و زونا نیز ممکن است باعث ایجاد پاپول شوند.

در مورد سلامت پوست بخوانید: عوامل پیری زودرس پوست را بشناسید! درمان، پیشگیری، نشانه های پیری زودرس پوست.

3- ندول‌ ها یا گره های پوستی، از انواع لک های پوست

ندول ها؛ مجموعه ای از بافت بر روی پوست هستند. لمس آنها سخت بوده و بزرگتر از پاپول هستند و معمولاً 1 تا 2 سانتی متر قطر دارند. ندول ها؛ می توانند در هر سطحی از پوست ایجاد شوند. رنگ آنها می‌تواند از رنگ گوشتی تا قرمز متفاوت باشد. زگیل‌‌ها؛ نمونه هایی از ندول های پوستی یا گره ها هستند.

مطالعه بیشتر: بهترین ماسک خانگی برای روشنی و سفیدی پوست! با بهترین ماسک روشن کننده پوست آشنا شوید.

4- لکه های پیری (لکه های کبدی)

لکه‌های کوچک و تیره پیری (کبدی) می توانند در هر ناحیه ای از بدن که در معرض نور خورشید قرار گرفته اند، ایجاد شوند. آنها بیشتر در افراد بالای 50 سال شایع هستند، اما میتوانند در افراد جوان تر نیز رخ دهند. لکه های پیری؛ نوعی هایپرپیگمنتیشن هستند.

درمورد تقویت پوست بخوانید: خواص روغن آرگان برای پوست! با مهمترین ویژگی های روغن آرگان بر روی پوست آشنا شوید.

5- پوسچول های پوستی! از انواع لکه های پوستی شایع

پوسچول ها یا ضایعات پوستی؛ برآمدگی‌های پر از مایع یا چرکی بر روی صورت هستند. جوش‌های سر سفید و تاول‌های آبله مرغان از انواع این سبک از لکه پوستی هستند. سایر شرایطی که ممکن است باعث ایجاد پوسچول شود عبارتند از گال و روزاسه، یک بیماری شایع پوستی که با تاول‌ها و رگ‌های خونی قابل مشاهده، مشخص می‌شود.

پوسچول یا جوش چرکی و زیر پوستی صورت در بخش گونه
پوسچول پوست، بر آمدگی پر از مایع بر روی صورت هستند.

بیشتر بدانید: فیشیال پوست (Facial) چیست؟ با انواع کاربرد، عوارض، فواید، مراحل انجام فیشیال صورت و پوست، مراقبت های بعد از آن.

6- موی فرورفته یا موی زیر پوستی، از انواع رایج لک پوست هستند

تکنیک‌های رفع موهای زائد، مانند موچین، اپیلاسیون یا اصلاح، گاهی اوقات می تواند منجر به رشد موهای زائد شود. آنها موهایی هستند که دوباره به داخل پوست میروند و به دام می افتند.
این مسئله، میتواند باعث ایجاد یک برآمدگی قرمز بر روی پوست شود. افرادی با موهای مجعد، نسبت به افرادی که موهای صاف دارند، بیشتر مستعد ابتلا به موهای زیر پوستی هستند.

در مورد زیبایی پوست صورت بدانید: همه حقایق درمورد فیلر صورت، فیشیال صورت، پلکسر و اسکراب صورت و بدن در این مطلب از مجله علمی وقت مد.

همچنین، موهای رشد کرده میتوانند باعث ایجاد کیست های مویی بزرگ و پر از مایع در پوست، تبدیل شوند. به علاوه آنها از نظر ظاهری میتوانند قرمز، زرد یا سفید باشند. این نوع لکه پوستی ممکن است در لمس ناراحت کننده یا دردناک باشند.

آموزش تمام نکته ها و حقایق مهم در مورد زیبایی، آرایش و سلامت مو، در این سری از مطالب مجله وقت مد.

7- انواع خال‌ پوست

خال های مادرزادی، معمولاً در بدو تولد یا اندکی پس از آن رخ می دهند. آنها می توانند از نظر ظاهر، اندازه، شکل و رنگ متفاوت باشند. خال ها و لکه های پوره شراب، انواعی از خال های مادرزادی هستند که معمولاً تا آخر عمر باقی میمانند. انواع دیگر این نوع از لک پوست، مانند همانژیوم به مرور زمان از صورت محو می‌شوند.

ملاسما بر روی پوست، یکی از انواع لک های پوستی

ملاسما به دلیل تولید بیش از حد ملانین (یا رنگدانه پوست) و با لکه های تیره و قهوه ای بر روی پوست، مشخص می‌شود.

علل بروز لک پوستی ملاسما شامل این موارد است:

  • قرار گرفتن در معرض آفتاب مستقیم
  • ناهنجاری‌های هورمونی
  • قرص‌های ضد بارداری
  • بارداری

در مورد پوست بیشتر بدانید: ویژگی انواع جنس پوست! با خصوصیات انواع جنس پوست خشک، نرمال، چرب، مختلط آشنا شوید.

درمان لک پوستی ملاسما

درمان های موضعی ملاسما؛ شامل اکسید آهن، هیدروکینون، آزلائیک اسید، کوجیک اسید، کورتیکواستروئیدها و غیره میباشد. درمان‌های خوراکی این ضایعه پوستی شامل ترانکسامیک اسید، پلی پودیوم، لئوکوتوموس و گلوتاتیون است. روش‎های دیگر از بین بردن ملاسما لیزر، لایه برداری شیمیایی و میکرونیدلینگ است.

9- سرطان پوست، از جمله لکه های پوستی

انواع مختلفی از سرطان پوست وجود دارد. از جمله نمونه های رایج ضایعات پوستی سرطان، شامل موارد زیر است :

  • کارسینوم سلول بازال
  • سرطان سلولی فلسی
  • ملانوم بدخیم

سرطان های پوست، میتوانند از نظر ظاهر و رنگ متفاوت باشند. برخی از انواع سرطان پوست، مانند خال‌های تیره با حاشیه های نامنظم به نظر می‌رسند. برخی دیگر شبیه دلمه های زرد یا برآمدگی‌های قرمز برجسته هستند. فقط پزشک متخصص شما می‌تواند با اطمینان بگوید که آیا یک لک سرطان پوست است یا خیر.

بیشتر بخوانید: پیرسینگ (Piercing) چیست!؟ انواع روش ها، عوارض، فواید، مشکلات و هزینه پیرسینگ.

10- کیست‌های پوستی، از نمونه های ضایعات پوست رایج است

انواع مختلفی از کیست‌ها بر روی پوست وجود دارد. آنها عبارتند از:

  • کیست های اپیدرموئید
  • کیست های گانگلیونی
  • کیست های چربی

کیست‌ها به عنوان یکی از انواع لکه های پوستی رایج؛ کیسه های خوش خیم (یا غیر سرطانی) هستند که حاوی ماده ای مانند مایع هستند. آنها ممکن است به صورت برآمدگی‌هایی با اندازه های مختلف رو یا زیر پوست ظاهر شوند. بثورات پوستی، با تغییر در رنگ و بافت پوست، مشخص می‌شود.

در زیر دلایل بثورات پوستی ذکر شده است.

کیست پوستی روی صورت و بخش پیشانی
علت ایجاد و درمان کیست های پوستی

مطالعه بیشتر: 9فایده جادویی روغن بابونه (Chamomile oil)؛ خواص، ویژگی، روش استفاده از روغن بابونه.

علل ایجاد کیست ها:

  • هوای گرم و مرطوب
  • قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید
  • حساسیت غذایی
  • پوست خشک
  • نیش حشرات
  • اثرات دارویی
  • عفونت قارچی یا باکتریایی پوست

درمان لکه پوستی کیست‎

پاراستامول یا ایبوپروفن، درد خفیف همراه با کیست پوستی را تسکین می‌دهد. همچنین از محصولات مراقبت از پوست خشن و معطر استفاده نکنید. لک‌های ناشی از کیست را می‌توان با مواد فعال کاهنده رنگدانه درمان کرد.

مطالعه بیشتر: عمل جراحی پلک یا بلفاروپلاستی (blepharoplasty) چیست؟ فواید، مضرات و مراقبت ها.

11- جای زخم بر روی صورت

زمانی که لایه درم پوست آسیب می‌بیند، جای زخم روی پوست ایجاد می‌شود. درم؛ لایه عمیق پوست است که در آن رگ‌های خونی کوچک (یا مویرگ‌ها)، غدد عرق، فولیکول‌های مو و انتهای عصبی قرار دارند. هر چیزی که باعث باز شدن پوست شود، می‌تواند منجر به ایجاد زخم (مانند جوش‌های پوستی) شود.

12- تبخال، از انواع لکه پوستی است

ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV-1)؛ باعث ایجاد تبخال بر روی پوست می‌شود. آنها تاول‌های پر از مایع هستند که بر روی دهان یا نزدیک آن، دیده می‌شوند. آنها ممکن است، خارش یا احساس سوزن سوزن شدن بر روی پوست ایجاد کنند. هنگامی که تاول‌ها باز و تخلیه می‌شوند، یک دلمه قرمز یا زرد ایجاد می‌شود که نوعی از لک پوستی می‏باشد.

از انواع لکه پوستی میتوان به هایپرپیگمانتاسیون اشاره کرد

تولید بیش از حد ملانین پوست؛ می‌تواند باعث ایجاد رنگ ناهموار پوست یا لکه های تیره و مایل به آبی شود.

علل هایپرپیگمانتاسیون عبارتند از:

  • قرارگیری در معرض نور خورشید
  • آکنه یا جوش
  • تغییرات هورمونی، مانند دوران بارداری

انواع رنگ لکه پوست صورت نشانه چیست؟

رنگ لک‎های پوست ممکن است، سرنخ هایی در مورد علت آنها ارائه دهد.

لک پوست به رنگ قرمز، بیانگر چه مواردی است؟

بسیاری از انواع لکه ها بر روی پوست به رنگ قرمز ظاهر می‌شوند. آنها شامل موارد زیر است:

  • جوش ها
  • پوسچول
  • آکنه روزاسه
  • واکنش های آلرژیک
  • موهای رشد کرده
  • تبخال
  • انواع خاصی از سرطان پوست نیز ممکن است، قرمز به نظر برسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *