انواع رنگ پوست چیست؟ چه چیزی رنگ پوست ما را تعیین می کند!؟

رنگ پوست انسان در جهان و جغرافیا، طیف وسیعی را در برمیگیرد. رنگ پوست افراد مختلف در دنیا میتواند از تناژ سفید تا سیاه باشد. تغییرات و تفاوت در تناژ پوست؛ با مقدار ملانین (رنگدانه ای که به پوست رنگ میدهد)، تعیین میشود. غلظت ملانین، بسته به مسائل ژنتیکی متفاوت است. به عنوان مثال، افرادی که در مناطق گرمسیری هستند، انواع رنگ پوست تیره تری دارند.
آیا شما انواع رنگ پوست را میدانید؟ آیا رنگ پوست صورت خود را میتوانید تشخیص دهید؟ در این بخش از مجله زیبایی و آرایشی وقت مد، انواع رنگ پوست انسان و روشهای تشخیص آن را بیان میکنیم.

عوامل موثر بر رنگ پوست چیست؟

پوست معمولی حاوی سلولهایی به نام ملانوسیت (Melanocyte cells) است. این سلولها، ملانین (Melanin) تولید میکنند. ملانین پوست و مو؛ رنگدانه ای است که به آنها رنگ میدهد. وظیفه ی اصلی ملانین؛ نگهداری و محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش میباشد. به پوستهایی که ملانین زیادی دارند، پوست هایپرپیگمانتاسیون (Hyperpigmentation) گفته میشود که بسیار تیره هستند.

مطالعه بیشتر درباره پوست: انواع لکه پوست، با ویژگی ها و علت ایجاد لک پوست آشنا شوید.

نوع و رنگ پوست شما توسط ملانین تعیین می شود!

همانطور که در سری مطالب سلامت مجله وقت مد (https://vaghtemod.ir/) توضیح دادیم، نوع و رنگ پوست شما؛ به میزان تولید رنگدانه ملانین بستگی دارد. به عنوان مثال، پوست سفید یا رنگ پریده؛ به دلیل داشتن ملانین کمتر، به راحتی میسوزد و آهسته تر و کندتر برنزه میشود. به همین دلیل پوست سفید به محافظت بیشتری در برابر آفتاب و نور خورشید دارد. در مقایسه، پوست تیره کمتر میسوزد و سریعتر برنزه میشود.

ملانین عامل تاثیر گذار بر روی رنگ پوست است.
نوع و رنگ پوست به میزان ملانین بستگی دارد.

در این مورد بدانید: چرا باید در پاییز و زمستان از ضد آفتاب استفاده کنیم؟!، آموزش انتخاب بهترین ضد آفتاب برای پوست!.

رنگ یا تناژ پوست از همان بدو تولد با انسان همراه است و در آن زمان تعیین میشود. در جمعیتهای جهان، رنگ پوست با؛ اقلیم، سرزمین و اساسا میزان تابش اشعه فرابنفش (UV) ارتباط زیادی دارد.
برای مثال، مردم نزدیک به خط استوا، انواع رنگ پوست تیره تری برای محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش دارند. زیرا قرار گرفتن بلند مدت در معرض نور خورشید، سطح اسید فولیک را کاهش داده و باعث سرطان میشود.

درباره پوست بدانید: کلاژن چیست؟ با کاربرد، روش های نگهداری و ترمیم و منابع کلاژن پوست آشنا شوید.

انواع رنگ پوست صورت

به طور کلی، شش نوع رنگ یا تناژ پوست وجود دارد که براساس ملانین پوست تعیین میشود. هر چه مقدار ملانین بیشتر باشد، تناژ پوست تیره تر و محافظت در برابر آفتاب بیشتر است و برعکس.

انواع رنگ پوست انسان ها
آشنایی با انواع رنگ پوست و تشخیص رنگ پوست

در پایین، انوع رنگ پوست را به همراه توضیحات ارائه میدهیم:

  • رنگ پوست بسیار روشن

نوع اول رنگ پوست، خیلی سفید و روشن است. پوست بسیار شفاف و موها بلوند یا قرمز، چشمها به رنگ آبی یا سبز هستند. همچنین، پوست بسیار روشن دارای کک و مک بوده و به راحتی در برابر آفتاب میسوزد و هرگز برنزه نمیشود.

  • پوست سفید رنگ

پوست سفید رنگ؛ بسیار روشن میباشد و ممکن است برنزه شود. به علاوه، موها به رنگ بلوند و یا قهوه ای روشن هستند. همینطور در این رنگ پوست، کک و مک در صورت و در برابر نور خورشید ظاهر میشود. این نوع پوست به راحتی میسوزد و به سختی برنزه خواهد شد.

پوست سفید رنگ
رنگ پوست سفید به سختی برنزه میشود و به راحتی میسوزد.
  • پوست گندمی رنگ

پوست گندمی رنگ، نسبتا روشن بوده و موها بلوند یا قهوه ای میباشد. همچنین در پوست گندمی، کک کمتری است و یا اصلا وجود ندارد. این نوع پوست صورت به طور متوسط میسوزد و به تدریج برنزه میشود.

  • پوست سبزه

پوست سبزه، رنگی تیره و زیتونی داشته و موها به رنگ شاه بلوطی یا قهوه ای است و هیچ کک و مکی در آن وجود ندارد. پوست سبزه رنگ به سختی در برابر آفتاب میسوزد و همیشه خوب برنزه میشود.

  • پوست تیره

در پوست به رنگ قهوه ای تیره به طور طبیعی، رنگدانه های پوست، مو و چشمها سیاه است. علاوه بر این، این نوع پوست به ندرت میسوزد و سریعا برنزه میشود.

رنگ پوست تیره یا برنزه
رنگ پوست برنز یا تیره به ندرت دچار سوختگی میشود.

مطالعه بیشتر: انواع جوش صورت و بدن، علت، تشخیص و درمان آن را بشناسید!.

  • پوست سیاه

در این نوع پوست، صورت فرد به رنگ سیاه و چشمها و موها نیز مشکی میباشد. ممکن است این نوع پوست در برابر آفتاب کمی بسوزد. به گفته کارشناسان، افرادی با رنگ پوست سیاه احتمالا دچار آفتاب سوختگی و حتی تاولهایی، در صورت قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید میشوند.

کدام رنگ پوست، زودتر پیر میشود؟

افرادی با پوست سفیدتر بخصوص از نوع اول؛ بیشتر به نور خورشید حساس هستند. این نوع پوست های صورت، با قرار گرفتن در برابر نور خورشید، سریعا میسوزند (یعنی قرمز میشوند) و پس از بهبودی، بدون برنزه شدن به رنگ سفید اولیه خود برمی‌گردند.

رنگ های پوست سفید زودتر چروک و پیر میشود.
پوست های سفید رنگ زودتر پیر میشوند.

زمانی که از پیری زودرس پوست صحبت میکنیم، در واقع قرار گرفتن طولانی در معرض آفتاب؛ یکی از دلایل اصلی ایجاد چین و چروک صورت است که بیشتر در اشخاصی با پوست سفید دیده میشود. به این دلیل که پوست سفید و روشن، ملانین یا رنگدانه کمتری برای محافظت از خود دارد.
به طور کلی، هر چقدر پوست شفاف تر و روشنتر باشد، بیشتر میسوزد و در نهایت خطر ابتلا به سرطان پوست نیز بالاتر است.

بیشتر بدانید: اسکراب صورت و بدن چیست؟ نحوه استفاده، مضرات و انواع اسکراب پوست و صورت.

روش تشخیص رنگ پوست صورت

در سری مطالب سلامت و آرایش صورت، همه حقایق مهم در این زمینه را آموزش دادیم. مهمترین ترفند برای تشخیص رنگ و تناژ پوست؛ این است که در معرض نور طبیعی قرار بگیرید. اگر رگ‌های شما، بین آبی و بنفش باشند، یعنی شما پوست روشنی دارید.
در صورتیکه رگها بین آبی و سبز رنگ دیده شوند، یعنی پوستی خنثی دارید و اگر رگها بین سبز و زیتونی به نظر برسند، یعنی پوست شما طلایی رنگ است.
البته این روش و مکانیزم بیشتر در میان طیف رنگی پوستهای سفید کاربرد دارد.

انواع رنگ پوست صورت و روش تشخیص آن
آموزش تشخیص رنگ پوست

ببشتر بدانید: بهترین ماسک خانگی برای روشنی و سفیدی پوست! با بهترین ماسک روشن کننده پوست آشنا شوید.

بهتر است اینکار را در مچ دست (جایی که پوست نازکتر است) و با مشاهده ی رنگ رگهای داخل مچ دست مشخص کنید.

  • اگر رگهای مچ دست شما بیشتر رنگ آبی یا بنفش دارند، یعنی رنگ پوست سردی دارید.
  • اگر رگهای دست شما سبز باشد، تناژ پوست شما گرم است.
  • چناچه در تعیین ته رنگ رگهای خود مشکل دارید ، مطمئناً رنگ پوست شما خنثی میباشد.

ملانین پوست چیست و چه نقشی در رنگ پوست شما دارد؟

به گزارش clevelandclinic، ملانین (Melanin) ماده ای در بدن شما است که رنگدانه های مو، چشم و پوست را تولید می کند. هرچه ملانین بیشتری تولید کنید، چشم، مو و پوست شما تیره تر می شود. میزان ملانین در بدن شما به چند عامل مختلف از جمله ژنتیک و میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید در جمعیت اجدادی شما بستگی دارد.

دو نوع ملانین وجود دارد که تأثیرات متفاوتی بر رنگدانه های پوست دارند. Eumelanin رنگدانه قهوه ای تیره تولید می‌کند و نوع اولیه ملانین در افرادی با پوست تیره رنگ است. از آنجایی که یوملانین نامحلول است، اثرات تیره کننده (برنزه کننده) پوست آن در مقایسه با اثر موقتی قرمز شدن پوست فئوملانین که محلول است، مدت نسبتاً طولانی دوام می آورد.
محتوای ملانین پوست افراد در درجه اول توسط ژنتیک تعیین می شود به این معنی که نوزادان رنگ پوست خود را از والدین خود به ارث می برند. به طور خاص، ژنی به نام نقش مهمی در تعیین رنگدانه پوست افراد دارد.

ملانوژنز (Melanogenesis) چیست و چه تاثیری در رنگ پوست شما دارد؟

به گزارش healthengine، ملانوژنز فرآیندی است که از طریق آن سلول هایی به نام ملانوسیت توسط ملانین که در بالا توضیح دادیم، تولید می‌کنند. این سلول ها در لوله عصبی جنین رشد می کنند، سپس قبل از تولد به لایه زیرین پوست (لایه پایه) منتقل میشوند.
ملانوسیت ها نیز به فولیکول های مو مهاجرت می کنند و رنگ موی فرد را تعیین می کنند. فرآیند تولید ملانین تحت تاثیر هورمون ها، عوامل ایمنی و التهابی و سیگنال های مغزی است.

بر طبق تحقیقات healthengine، ملانوسیت ها با سایر سلول های پوست به نام کراتینوسیت که مسئول ذخیره ملانین در سلول هایی به نام ملانوزوم هستند، تعامل دارند. هر ملانوسیت با 30 تا 40 کراتینوسیت تعامل دارد که ملانین را برای ذخیره در لایه‌های پوست تا زمانی که برای محافظت از پوست (محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش) مورد نیاز باشد، به آنها منتقل می‌کند.
در افراد با پوست تیره ملانین در تمام لایه های پوست پخش می شود. برای مدت طولانی تری ذخیره می شود. در افراد با پوست روشن تر، تخریب ملانین سریعتر اتفاق می افتد. ملانین تولید شده عمدتاً در لایه بالایی پوست (سلول های سنگفرشی) با ملانین بسیار کمی در لایه زیرین پوست (لایه پایه) ذخیره می شود.
در تعیین رنگ پوست، تعداد ملانوسیت ها به اندازه نوع ملانین تولید شده توسط سلول ها مهم نیست. تعداد سلول های تولید کننده ملانین بین افراد از گروه های قومی مختلف مشابه است. هایپرپیگمانتاسیون (به عنوان مثال در تیره شدن نوک سینه ها در دوران بارداری) و کم رنگدانه (مانند آلبینیسم) بدون تغییر در تعداد ملانوسیت ها رخ می دهد.

مطالعه بیشتر: خواص روغن آرگان برای پوست! با مهمترین ویژگی های روغن آرگان بر روی پوست آشنا شوید.

نوع و رنگ پوست شما توسط ملانین تعیین می شود!

نوع و رنگ پوست شما؛ به میزان تولید رنگدانه ملانین بستگی دارد. به عنوان مثال، پوست سفید یا رنگ پریده؛ به دلیل داشتن ملانین کمتر، به راحتی میسوزد و آهسته تر و کندتر برنزه میشود. به همین دلیل پوست سفید به محافظت بیشتری در برابر آفتاب و نور خورشید دارد. در مقایسه، پوست تیره کمتر میسوزد و سریعتر برنزه میشود.

روش تشخیص رنگ پوست صورت

مهمترین ترفند برای تشخیص رنگ و تناژ پوست؛ این است که در معرض نور طبیعی قرار بگیرید. اگر رگ‌های شما، بین آبی و بنفش باشند، یعنی شما پوست روشنی دارید.
در صورتیکه رگها بین آبی و سبز رنگ دیده شوند، یعنی پوستی خنثی دارید و اگر رگها بین سبز و زیتونی به نظر برسند، یعنی پوست شما طلایی رنگ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *