آموزش نگهداری و مراقبت از موی بلند، از موی بلند زنانه و مردانه خود چگونه مراقبت کنیم؟

داشتن موهای بلند و سالم، آرزوی بسیاری از خانم ها است. نگهداری و مراقبت از موی بلند، میتواند کمی سخت باشد. چرا که انتها و نوک موهای بلند، نازک و شکننده میشود و ظاهری ناخوشایند پیدا میکند. آیا شما روشهای محافظت و نگهداری از موی بلند را میدانید!؟ نگران نباشید! ما در اینجا ترفندها و محصولات مناسب برای موی بلند را معرفی میکنیم تا موهایی زیبا و سالم داشته باشید.
در واقع، موی بلند، قطعا نیاز به شستشوی ملایم و استفاده صحیح از نرم کننده، شامپو، شانه یا برس مناسب و دیگر محصولات دارد. برای شناخت انواع روشها و نکات ضروری برای نگهداری و مراقبت از موهای بلند در این بخش از مجله زیبایی و آرایشی وقت مد (Vaghtemod.ir)، همراه با ما باشید.

برای آموزش تمام تکنیک ها و روش های زیبایی، آرایش و سلامت مو، این سری از مطالب وقت مد را دنبال کنید.

روش های مراقبت از موهای بلند زنانه

برای مراقبت از موهای بلند خود؛ قبل از شستن آنها را به خوبی برس یا شانه بزنید. خصوصا اگر از محصولاتی مانند ژل و اسپری مو استفاده نموده اید، موها را کاملا شانه کنید تا به وسیله برس پاک شوند. همچنین، شانه زدن موهای بلند از گره خوردن بیش از حد آنها قبل از شستشو جلوگیری میکند. بهتر است ابتدا انواع جنس مو خود را بشناسید.

موی بلند زنانه فر فری و پر پشت
برای مراقبت از موی بلند خود قبل از حمام موی خود را به خوبی شانه بزنید و از مدل بافت یا دم اسبی محکم و برس نامناسب استفاده نکنید.

برای داشتن موهایی قوی و بلند، باید ساقه مو و پوست سر سالم باشند تا رطوبت خود را از دست ندهند. برای جلوگیری از موخوره و آسیب به موی بلند از مدل بافت های خیلی محکم و سفت و برس های نامناسب استفاده نکنید.
به علاوه، موهای خود را هنگام خوابیدن با مدل دم اسبی و یا بافت آزاد و شل، همینطور خوابیدن بر روی بالش ساتن محافظت نمایید. برای آموزش انواع مدل بافت موی زنانه این مطلب را بخوانید.

در این مورد بیشتر بخوانید: موخوره چیست (Split ends hair)؟ علت، درمان، عوامل ایجاد و آموزش درمان موخوره.

نحوه شستشوی صحیح موهای بلند زنانه

به طور کلی، با موهای خود؛ با ملایمت و حساسیت برخورد کنید. معمولا، شستن موها دو الی سه بار در هفته کافی است. موهای چرب و بلند را میتوان به صورت روزانه و یا یک روز در میان شستشو داد، به شرطی که از شامپوی ملایم بهره بگیرید.

برای شستشوی موی بلند؛ مقدار کمی شامپو به اندازه یک گردو را به موهای خود بزنید تا پوست سر خشک نشود و رطوبت مو نیز از بین نرود. (همه چیز درمورد پوست خشک)

بهتر است، انگشتان خود را با حرکات دایره ای بر روی پوست سر ماساژ دهید. همواره موهای بلند خود را؛ به خوبی با آب ولرم آبکشی و شستشو نمایید. این نکته بسیار مهم است، زیرا در غیر این صورت، باقی مانده‌ی شامپو و نرم کننده موهای شما را سنگین می‌کند.
در نتیجه موی شما سریعا چرب می‌شود. موهای خود را در آخرین مرحله آبکشی با آب سرد بشویید تا کاملا پاک و تمیز شود.

در این مورد بیشتر بخوانید: آموزش نگهداری و مراقبت از موی چرب (Oily hair).

شامپوی مناسب برای مراقبت از موهای بلند

موهای بلند، غالبا در قسمت ریشه، حجمی ندارند. دلیل این امر؛ سنگین بودن موهای بلند و آویزان شدن آنها به سمت پایین است. به همین علت موهای بلند، صاف بر روی سر قرار می‌گیرند.
برای شستشوی موی بلند؛ از شامپوی بدون سیلیکون بهره بگیرید. زیرا سیلیکون ها، در آب نامحلول هستند و مانند یک لایه روی مو را می‌پوشانند و در نتیجه موها حجم و پرپشتی خود را از دست می‌دهند.

مراقبت از موهای بلند زنانه و شامپو مناسب شستشو آن
برای شستشو موی بلند زنانه از شامپو بدون سیلیکون و نرم کننده مغذی استفاده کنید.

از آنجایی که موهای بلند در بخش ساقه و انتهای آن؛ خشک می‌شوند به مراقبت بیشتری در این قسمتها دارند. بنابراین، باید از یک نرم کننده خوب و مغذی استفاده کنید. برای درخشندگی و لطافت بیشتر و ظاهری صاف و ابریشمی برای موها، کارشناسان یک محصول کراتینه را توصیه می‌کنند. برای آشنایی با کراتینه مو و مهمترین اقدامات و مراقبت بعد از کراتینه این بخش از مجله وقت مد را دنبال کنید.

استفاده از شامپوی مناسب با بافت و ساختار مو برای موهای چرب، خشک، صاف، فر و وز، شوره سر و حتی رنگ شده ضروری است. موهای معمولی و سالم بلند فقط به یک شامپوی ملایم با PH خنثی احتیاج دارد.

بیشتر بدانید: بهترین ویتامین تقویت کننده مو کدام است!؟ با انواع ویتامین تقویت کننده مو آشنا شوید.

نحوه صحیح خشک کردن موی بلند زنانه

برای مراقبت از موی بلند؛ باید بعد از شستشو در حمام، آن ها را به آرامی با حوله های نرم مانند حوله میکروفیبر خشک شوند. موهای انسان در زمان خیس شدن، بسیار حساس هستند. زیرا لایه کوتیکول پوست سر، در اثر شستشو متورم میشود و به راحتی آسیب میبیند. (کوتیکول مو (Hair cuticle) چیست؟ روشهای مراقبت از آن)
بنابراین، پس از شستن موهای بلند خود آنها را به شدت و با فشار مالش ندهید، بلکه حوله گرم را با ملایمت بر روی سرتان فشار دهید.

سشوار بسیار گرم و طولانی مدت، موهای بلند شما را خشک میکند. بهترین راه حل برای مراقبت از موی بلند خیس، این است که آنها در هوای آزاد خشک نمایید.

آموزش تصویری خشک کردن موی بلند زنانه بعد از حمام
برای خشک کردن موی بلند زنانه حوله گرم را به آرامی بر سرتان فشار دهید و سشوار را همیشه از ریشه به سمت ساقه مو بکشید.

روش دیگر اینکه، پس از آبگیری، موهای بلند با حوله به مدت 10 الی 15 دقیقه، به وسیله گرمای متوسط سشوار از فاصله حداقل 15 سانتیمتری به مدت کوتاهی موی خود را خشک کنید.

سشوار را همیشه از ریشه به سمت انتهای موها بکشید تا لایه کوتیکول صاف بماند. نا گفته نماند، استفاده از موس مو در زمان سشوار کشیدن از موهای بلند شما در برابر حرارت مراقبت میکند و رطوبت مو را حفظ می‌نماید.

در نهایت، پس از خشک شدن کامل موهای بلند برای باز کردن آن از یک شانه دندانه پهن مناسب استفاده کنید. موهای خود را با ملایمت از پایین به بالا شانه بزنید.

بیشتر بدانید: ۱۱ سبک از انواع مدل شینیون مو زنانه! با شیکترین مدل شینیون خانم ها آشنا شوید(با ویدیو).

بهترین محصولات برای نگهداری و مراقبت از موی بلند

درمان و نگهداری از موی بلند؛ باید متناسب با نوع و جنس موی شما انجام گیرد. در مقاله های قبلی مجله زیبای و سلامت مو در وقت مد؛ در مورد انواع جنس مو آموزش دادیم. ما پیشنهاد میکنیم تا از یک ماسک موی مرطوب کننده و مغذی بدون سیلیکون استفاده کنید.
این محصول آبرسان را فقط به نوک و ساقه ی موی بلند خود بمالید تا چند دقیقه ای بماند و سپس آن را کاملا بشویید.

مراقبت از موی بلند زنانه و حالت دار
از انتخاب ماسک و روغن موی مناسب برای تقویت موی خود غافل نشوید.

در بیشتر اوقات، انتها و ساقه ی موی بلند به مواد مغذی بیشتری احتیاج دارد. به همین علت، توصیه میکنیم از روغن مو مانند روغن زیتون یا روغن آرگان استفاده کنید. در این زمینه مطلب فواید روغن زیتون برای مو را مشاهده کنید.
این روغنها، انتهای موی بلند شما را مرطوب کرده و انعطاف پذیر نگه میدارد.

بیشتر بخوانید: انواع روغن مو، با ویژگی روغنهای تقویت کننده مو آشنا شوید.

مراقبت از موی بلند، در تابستان و زمستان

در مطالب قبلی در مورد فواید و مضرات نور خورشید برای مو! نکات بسیار مهم درمورد تاثیر نور آفتاب روی مو توضیح دادیم. به طور کلی، آفتاب، نمک و آب کلردار؛ موی بلند شما را خشک و زبر میکند. در نتیجه، موها به شدت کدر و حالت دادن به آنها سخت میشود. توصیه میشود، کلاه های مخصوص حمام و استخر، سپس شستشوی خوب با آب شیرین برای موها انجام گیرد.
بدین ترتیب، موهای بلند در برابر حملات نمک و کلر، همینطور کلاه در مقابل آفتاب شدید محافظت میکند. همچنین موهای بلند خود را مستقیما در برابر آفتاب مستقیم خشک نکنید.

مراقبت از موی بلند زنانه توسط کلاه بافتنی در زمستان
موهای بلند شما در فصل تابستان و زمستان به دلیل گرما و سرما شدید نیاز به محصولات مراقبتی ویژه دارد.

از سوی دیگر، شامپوها، نرم کننده ها و اسپری های تنظیم کننده رطوبت که دارای محافظ UV هستند، برای مراقبت از موی بلند در فصل تابستان مناسب میباشند. موهای بلند شما در فصل تابستان و زمستان؛ به دلایل آفتاب، گرما و سرمای شدید و یا خشکی هوا به محصولات مراقبتی مناسب و ویژه احتیاج خواهند داشت.
برای مراقبت از موی بلند، شما میتوانید این محصولات را از آرایشگاه ها و یا فروشگاههای لوازم آرایشی و بهداشتی تهیه کنید.

در مورد مو بخوانید: ۱۱ سبک از انواع مدل شینیون مو زنانه! با شیکترین مدل شینیون خانم ها آشنا شوید (همراه با ویدیو).

بهترین شانه و برس برای موی بلند زنانه

برای انتخاب یک برس و شانه مناسب موی بلند، آن را به پشت دست خود فشار دهید اگر خراش ایجاد کرد، گزینه مناسبی نیست. برس هایی با لبه ها و دندانه های تیز فلزی یا پلاستیکی و شانه هایی با تیغه های صیقلی نشده به موهای بلند آسیب میرسانند.
یک برس مناسب مو دارای دندانه های نرم و گرد است. موهای نازک و کوتاه به برس هایی با دندانه های نزدیک به هم احتیاج دارند. در مقابل، مراقبت از موی بلند و پرپشت؛ به شانه هایی با دندانه های با فاصله زیاد، نیاز خواهد داشت. همچنین، برس های پلاستیکی دارای دندانه های با فاصله، به هنگام شانه زدن با سشوار گزینه خوبی هستند.

یک شانه و برس ایده آل دارای دندانه های گرد در نوک میباشد. در اصل، هر چقدر تیغه های برس از هم دورتر باشند، روی موهای بلند نرم تر و ملایم تر هستند. در حالی که، شانه هایی با دندانه های خیلی ریز و با فاصله کم به آسانی به موهای بلند گیر میکنند.

نکته مهم: برس ها و شانه های خود را مرتبا با شامپو بشویید تا میکروب ها و چربیها از بین بروند.

درباره مو بخوانید: انواع روش کاشت مو طبیعی، فواید و معایب پیوند مو را بشناسید!.

نحوه ی مراقبت از موی بلند در زمان خوابیدن با کلاه خواب و اسکرانچی

شما همچنین، باید از موهای بلند خود در شب و موقع خوابیدن محافظت و مراقبت نمایید. معمولا به دلیل اصکاک سر بر روی بالش، موها میتوانند سریعا شکسته و دچار آسیب شوند. بنابراین، همواره با موهای بسته و ترجیحا بافته شده بخوابید تا موهای بلند شما گره نخورد.
بهتر است، موهای بلند خود را با یک اسکرانچی ساتن به آرامی ببندید و سپس بخوابید. این کار از شکستن، گره خوردن و موخوره مو جلوگیری میکند.

برای مراقبت از موی بلند زنانه در زمان خواب آن را در کلاه خواب قرار دهید.
در زمان خواب موهای بلند خود را با اسکرانچی یا کلاه خواب جمع کنید و روی روبالشی ساتن بخوابید.

از طرفی، بهنگام خوابیدن، سر خود را بر روی بالش های ساتن بگذارید تا پوست صورت و سر شما آسیب نبیند. بالش هایی از جنس پارچه های دیگر به غیر از ساتن، میتوانند در اثر ایجاد اصطکاک، پوست شما را حساس میکنند.

برای مراقبت از موی بلند در زمان خوابیدن، از کلاه خواب استفاده کنید تا مانع از آسیب رسیدن به موهای بلند خود شوید.

درباره مو بیشتر بدانید: فولیکول مو چیست؟ کاربرد، ویژگی، روش های نگهداری و درمان فولیکول مو(hair follicle).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *